Generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1995 až 2009, postupně stárne. Její potomci dnes klidně navštěvovat mohou střední školu a tvořit nastupující generaci Alfa (narození od roku 2010). Mezi českou populací je jeden milion a dvě stě tisíc lidí ve věku od osmnácti do 29 let, tedy zmiňovaných „zoomerů”. Už dávno se nejedná o okrajový jev, zajímavý pouze tím, že zástupci a zástupkyně generace Z jsou od dětství zvyklí být online.
Čeká kinoreklamu renesance?
Na konferenci Innovation Lab, kterou pro své klienty každoročně pořádá agentura Visibility, prezentovala Apolena Broďáková z agentury Behavio mimo jiné graf, porovnávající mediální chování generace Z s obecnou internetovou českou populací, tedy více než devadesáti procenty obyvatel. Z výzkumu na online panelu s účastí pěti tisíc respondentů vyplynulo, že „mladí dospělí” sice tradiční média konzumují méně než zbytek populace, ale stále je lze jejich prostřednictvím oslovit.
Vzhledem k reprezentativnosti vzorku by se skoro hodilo říci, že mladí sice preferují online média, ale ještě mnohem více chodí do kina. Hlavním zdrojem podnětů jsou sociální sítě, ale kinoreklama se svými eventovými možnostmi může mladé oslovit a dočkat se překvapivé renesance! Stejně optimistickými vyhlídkami by se mohl utěšovat i printový trh, zvláště časopisy. Podle citovaného výzkumu vyhledává mladá generace magazíny dokonce ještě častěji než jejich rodiče.
Tradičním médiím zoomeři věří
Zjištění Behavia potvrzují i data, která na konferenci představil Piotr Żukowski, zástupce polské centrály společnosti TikTok. Příslušníci generace Z nejčastěji konzumují média v podobě internetu, sociálních sítí a televize. Počet sledujících YouTube se takřka vyrovná divákům televize. Zároveň ale mladí ze všech mediatypů zdaleka nejméně důvěřují právě sociálním médiím.
Nejdůvěryhodnějšími zdroji informací jsou pro zástupce a zástupkyně GenZ rozhlas a tištěná média, zatímco televize skončila podle výzkumu A-Gen-Z Report společnosti Oliver Wyman Forum na třetím místě od konce, za sociálními sítěmi a blogosférou. „Je možné, že zájem o tradiční média postupem času klesá, ale rozhodně nemizí jejich vliv. Stále jejich prostřednictvím oslovíte nejvíce lidí,” komentuje data Apolena Broďáková.
Zástupce TikToku mimochodem využil exkluzivní příležitosti k potvrzení očekávaného zpřístupnění prodeje reklamy slovenským zákazníkům během příštího měsíce. V této souvislosti nabídla čísla prezentace šéfa kampaňového oddělení Visibility Davida Kotrče, která porovnávala počty diváků sledujících YouTube nebo televizi v Česku a Slovensku. Zatímco u nás je poměr mezi nejsledovanější Českou televizí a diváky YouTube 65:98, nejsledovanější slovenská skupina TV Joj stahuje náskok YouTube na 78:96. Televizní reklama na Slovensku tak stále nabízí možnost efektivního oslovení nejmladší skupiny spotřebitelů.
Zdroj: mediaguru.cz