UŽ 90 PROCENT ČECHŮ POUŽÍVÁ INTERNET, VÝRAZNĚ VZROSTL POČET LIDÍ NAKUPUJÍCÍCH ONLINE
8. 7. 20248. 7. 2024Nejnovější údaje o využívání internetu v tuzemsku ukazují, že devět z deseti lidí používá internet. Mezi roky 2019 a 2023 pak přibylo 1,4 milionu nových lidí, kteří online i nakupují. Největší růst v minulém roce byl překvapivě ve věkové skupině 18-24 let. Šlo o 100 tisíc nově nakupujících z generace Z. V ostatních věkových skupinách nedošlo k významnějšímu růstu.
Jak jsou na tom Češi ve využívání sociálních sítí? I zde se jedná o vysoká čísla, která jsou o šest procent nad průměrem EU. V meziročním srovnání (2022 a 2023) došlo k velkému nárůstu Instagramu a TikToku. I přes zprávu z NÚKIB se počet uživatelů TikTok navýšil o 12 procent. Zajímavostí je, že k největším růstům docházelo ve věkových skupinách 35-44 let a 44-54 let, a to 35 procent, resp. 70 procent. Pokud se na to podíváme konkrétněji, tak Instagram rostl o 18-20 procent napříč věkovými strukturami, v rámci věkové skupiny 44-54 let pak o 43 procent. U Facebooku naopak došlo k propadu ve věkové skupině do 24 let o 12 procent, ve skupině 44+ pak rostl o 20 procent. Ve věkové skupině 55+ let YouTube zasahuje 73 procent obyvatel a Facebook 30 procent. TikTok a Instagram nedosahují ani deseti procent. YouTube celkově zasahuje 95 procent internetové populace a je stále lídrem.
„Facebook dosáhl svého maxima v rámci střední a mladší věkové populace v České republice a zasahuje kolem 5,5 milionu lidí. Vidíme jasný trend snižování zásahu v rámci mladých do 25 let, kteří dávají přednost Snapchat, Instagramu či TikToku. Facebook si tak nacházejí a roste zejména u nejstarší věkové populace. Většina nových uživatelů se na něj přihlásí, protože tam mají své přátelé. Přes to všechno je stále pro většinu firem v Česku hlavním prodejním kanálem v rámci sociálních médií,“ uvádí Vojtěch Lambert, výkonný ředitel LCG New Media.
Globální trendy se zase nejlépe demonstrují na Generaci Z. Ta přispívá k růstu internetových prodejů jak u nás, tak ve světě (neustále přibývají další). Přičemž nejvíce pro komunikaci mezi sebou využívají Instagram a Snapchat (i u nás). TikTok využívají primárně pro vyhledávání informací. Na TikToku si uživatelé prohlédnou za jednu minutu 33krát více videí, než kolik proběhne během jedné minuty dotazů na Google. Z pohledu nákupů mladí nejčastěji nakupují skrze Instagram, v rámci všech uživatelů sociálních sítí pak nejvíce na Facebooku. Už více jak 60 procent všech aktivit na sociálních sítích tvoří sledování videí – zde došlo za posledních pět let k růstu o 100 procent.
Zdroj: mam.cz