Zdroj: Pixabay.com
AKTUALITY VÝZKUM ZAHRANIČNÍ

STUDIE USA: AMERIČTÍ DIVÁCI CHTĚJÍ V NAPROSTÉ VĚTŠINĚ VIDĚT VÍCE TELEVIZNÍCH POŘADŮ ZOBRAZUJÍCÍCH REALISTICKOU ROVNOVÁHU PRACOVNÍHO A OSOBNÍHO ŽIVOTA, PÉČI O RODINU A GENDEROVOU ROVNOST

8. 3. 20248. 3. 2024
Když Hollywood na obrazovce věrně zpracovává scénáře s tematikou práce, rodiny a rovnosti pohlaví, je to dobré pro byznys. Zvyšuje tím sledovanost a angažovanost, uvádí nová výzkumná studie.

Valná většina amerických diváků sledujících streamované pořady chce na obrazovce častěji vidět svůj život – práci, zvládání rodinného života a poskytování péče, a to v různorodější a ambicióznější podobě. Takový je výsledek průzkumu, který si objednal progresivní think tank New America. Studie zjistila, že tento výsledek platí zejména pro publikum generace Z, mileniály, rodiče dětí do 18 let a lidi pečující o dítě i starší blízkou osobu.

Klíčové zjištění: 84 % dospělých diváků v USA by mělo zájem vidět víc pořadů, které pojednávají o rovnováze pracovního a osobního života, rovnosti pohlaví a péči o rodinu – včetně 50 % těch, kteří se o větší zobrazování těchto témat „intenzivně zajímají“. Takové jsou výsledky průzkumu, který realizovala společnost pro výzkum mediálního publika MarketCast.

Televizní seriály s tematikou práce a rodiny zaujmou diváky více než jiné pořady na sociálních sítích, tvrdí analýza konverzací na síti X (bývalém Twitteru) společnosti MarketCast. Podle studie 63 % ze vzorku 32 televizních seriálů obsahujících téma práce, rodiny, rodičovství a péče vyvolalo mezi diváky v online prostředí nadprůměrné zaujetí. Diváci vyjadřovali záměr sdílet a doporučit pořad ostatním.

Mezi pořady, které respondenti průzkumu považovali za věrné zobrazení problematiky práce, rodiny a péče, patří Abbott Elementary (Základka Willarda Abbota) scénáristky Quity Brunson, Grey’s Anatomy (Chirurgové) Shondy Rhines (14. března bude uvedena 20. řada seriálu), sitcom stanice ABC The Conners a dramatický seriál od Netflixu Virgin River.  Mezi dalšími byla minisérie Fleishman Is in Trouble (Fleishman v průšvihu) sítě FX, kterou vytvořila Taffy Brodesser-Akner podle svého románu z roku 2019, limitovaná dramatická série od Netflixu Maid (Služka), jejíž tvůrkyní je Molly Smith Metzler, a komediálně dramatický seriál HBO od Issy Rae Insecure (Nesvá).

Vicki Shabo, vedoucí organizace New America pro genderovou rovnost a politiku a pro strategii placené dovolené a péče, je zakladatelkou projektu Better Life Lab. Domnívá se, že údaje společnosti MarketCast pomůžou přimět mediální společnosti a tvůrce k tomu, aby viděli světlé stránky ve větším, autentičtějším a ambicióznějším zobrazování pracovních, rodinných a pečovatelských úskalí, s nimiž se Američané potýkají.
„Věříme, že tento průzkum bude fungovat jako katalyzátor pro politické a kulturní změny v USA a pomůže více zpřístupnit placenou dovolenou z rodinných a zdravotních důvodů, cenově přijatelnou a dostupnou péči o děti a seniory a platovou rovnost pro ženy, komunitu BIPOC, LGBTQ a handicapované,“

říká Shabo. Tyto lobbystické snahy částečně hatí podle jejích slov „příběhy o tom, jak se v naší kultuře lidé sami vypracovali a vypořádali s nástrahami života osobní iniciativou. Jenomže my víme, že to není přesný odraz reality. Potřebujeme politiku, která podporuje rodinu při zvládání práce a péče o děti a seniory. Ta má neúměrný dopad na ženy, na nichž je největší břímě péče a které v průměru vydělávají méně.“

Součástí studie byl průzkum společnosti MarketCast z prosince 2023 mezi 1 720 diváky streamovacích služeb v USA ve věku 18-59 let. Respondenti uvedli, že se na televizi anebo filmy dívají nejméně pět hodin týdně. Zpráva je dostupná na následujícím odkazu: newamerica.org/rescriptingaudiencestudy

Přibližně 42 % dotazovaných diváků tvrdí, že problémy s prací, rodinou a péčí jsou v televizi a filmu zobrazené dobře. Pouze polovina má za to, že je vídá často. 55 % respondentů má osobní nebo rodinnou zkušenost se zvládáním práce, rodiny a péče a 43 % očekává, že takovou zkušenost bude mít v příštích pěti letech.

Přibližně šest s deseti dotazovaných diváků uvedlo, že by chtěli vidět více zobrazení konkrétních situací a ambiciózní obsah, kam patří:

  • ženy, které jsou úspěšné v práci a zároveň jsou doma milujícími rodiči,

  • muži, kteří osobně pečují o své blízké a děti a zároveň jsou úspěšní v práci,

  • osoby, které se hrdě hlásí k tomu, že o někoho pečují, než aby se za to omlouvaly,

  • postavy a příběhy, které hledají a využívají zdroje, jako jsou placená dovolená, péče o děti a seniory nebo péče o zdravotně postižené,

  • vstřícní šéfové a kolegové na pracovištích,

  • dějové linky a postavy zaměřené na postupy, které pomáhají podporovat rodiče a pečovatele, např. placená dovolená, péče o dítě, seniory nebo postižené.




Chybovost průzkumu MarketCast je +/- 2,5 procentního bodu. Data byla vážena, aby odrážela populaci dospělých v USA ve věku 18-59 let a přinesla reprezentativní demografickou charakteristiku trhu.

Zdroj: variety.com


Načítání dalších...