Český olympijský výbor – Žijeme Londýnem jako John Cleese (2012)
V předolympijském čase své televizní reklamy tradičně do éteru vysílá Český olympijský výbor jakožto hlavní nositel olympijské message v republice. V roce 2012 se mu podařilo zaangažovat opravdu exkluzivního pomocníka v podobě britského herce Johna Cleese, známého především jako bývalého člena legendární komediální skupiny Monty Python a neurotického hotelového manažera Basila Fawltyho z britcomu Fawlty Towers. V rámci kampaně bylo uvedeno hned několik spotů, ve kterých Cleese zaujímá roli divákova průvodce po olympijském i tradičním Londýně. Nechybí samozřejmě základní poučky o červených telefonních budkách, tradici čaje o páté ani základní lekce z anglického jazyka. ČOV vyslal do světa celkem desítku spotů s Johnem Cleesem a zajímavé je, že herec si pro svoji účast stanovil jednu podmínku – že se bude aktivně podílet na scénáři všech reklamních scének. Výsledkem je jedinečná kampaň s mezinárodní hereckou hvězdou, která exceluje v umění suchého britského humoru, který by se jen složitě dařilo napodobit exkluzivně českému tvůrčímu týmu. Lepší pozvánku do Londýna si snad čeští fanoušci ani nemohli přát.
Video: ČOV – Žijeme Londýnem jako John Cleese (2012)
ČEZ – Jak Petra Kvitová dobíjí energii (2012)
Největší výrobce elektřiny v České republice, skupina ČEZ, je dlouhodobě generálním partnerem českého olympijského týmu. Proto asi nikoho nepřekvapí, že před každými dalšími olympijskými hrami posílá na televizní obrazovky tradiční vizitku, ani to, že v nich často vystupují ti nejlepší čeští sportovci, kteří jsou žhavými adepty na olympijské zlato. V roce 2012 před hrami v Londýně spojil ČEZ síly s tenistkou Petrou Kvitovou, která se s televizními diváky podělila o své know-how dobíjení energie. Místo elektrických kabelů a zásuvek ale preferuje fotbalový míč, což je možná u tenisové hráčky jejího formátu poměrně zarážející. U tenisu by si ve svém volném čase ale baterky pravděpodobně tak dobře nedobyla. Reklama prezentuje Kvitovou jako všestrannou sportovkyni – a ČEZ je samozřejmě také všestranným dodavatelem energií. Ve výsledku jde o ideální partnerství, které ve spotu dokonale motivuje diváka, aby se nemohl dočkat, až se aspoň skrze televizní vysílání vydá do olympijského Londýna.
Video: ČEZ – Jak Petra Kvitová dobíjí energii (2012)
Samsung – Olympijské hry pro každého (2012)
Efektivní olympijská reklamní kampaň nemusí mít vyloženě kořeny v domácím regionu. Některé celosvětové brandy jednoduše lokalizují kampaně svých globálních centrál, které často mají více prostředků i invence pro to, aby divákům doručily skutečně funkční televizní spot. Jako příklad může posloužit jihokorejský elektronický gigant Samsung, kterému se pro svou reklamu před Londýnem 2012 podařilo sehnat hvězdu největšího kalibru, fotbalistu Davida Beckhama. Ten ovšem není ani tolik protagonistou spotu – tím je tehdy ještě nejnovější Samsung Galaxy S III, který během reklamy obletěl doslova celý svět. První výkop nezajistil nikdo jiný než sám Beckham, nicméně díky globální popularitě a revolučním features nového telefonu od Samsungu je to okamžik, který může sledovat celý svět. Ať už jste přímo v centru dění v Londýně, nebo v daleké čínské Šanghaji či americkém Los Angeles, můžete být live svědky neopakovatelného olympijského dění. A jak už celý koncept kampaně naznačuje, tato lokalizovaná reklama byla stejně efektivní v České republice jako například i ve Francii, Číně nebo právě Velké Británii, ke které se tou dobou upírala pozornost všech sportovních fanoušků z celého světa.
Video: Samsung – Olympijské hry pro každého (2012)
Česká spořitelna – Držíme palečky na LOH v Riu 2016 (2016)
Výběr nejžhavějších adeptů na medailová umístění povolala do svého televizního spotu před Riem 2016 Česká spořitelna. Konkrétně šlo o běžkyni Zuzanu Hejnovou, horského cyklistu Jaroslava Kulhavého, vodního slalomáře Jiřího Prskavce, skifařku Miroslavu Knapkovou a oštěpařku Barboru Špotákovou. Těm všem držela palce samozřejmě nejen Česká spořitelna, ale i napjatí diváci u televizních obrazovek. Reklama navíc šla do éteru v čase, kdy přípravy na letní Rio vrcholily – pro zúčastněné sportovce to znamenalo konec často více než celoročních intenzivních příprav a blížící se zkoušku ohněm v reálu. V reklamě shrnují, co všechno za ten náročný rok museli zvládnout, nicméně na závěr konstatují, že jsou připraveni. Otázkou je, zda jsou stejně připraveni i všichni fanoušci. Reklama tematicky navazuje na širší kampaň České spořitelny pro Rio 2016, ve které vystupuje animovaná rodina Palečkových, která má být alegorií toho, jak se všichni v čase olympijských her cítíme sjednoceni v sentimentu a ve fandění.
Video: Česká spořitelna – Držíme palečky na LOH v Riu 2016 (2016)
ŠKODA AUTO – Přisedněte do týmu na LOH Rio 2016 (2016)
Automobilka ŠKODA AUTO byla dlouho dalším tradičním partnerem českého olympijského týmu a z tohoto titulu si samozřejmě nikdy nenechala ujít příležitost vyslat do světa také svoji olympijskou vizitku. S velmi originálním konceptem přišla před osmi lety před olympiádou v Riu, kdy do své televizní reklamy zaangažovala jednoho režiséra a čtyři kanoisty aspirující toho roku na medailové umístění. Tyto konkrétní hry se kvůli velkému časovému posunu českému divákovi poměrně obtížně sledovaly. Nejlepší proto bylo vydat se přímo na místo konání. Stopař v podání Vladimíra Škultétyho právě takovou cestu absolvuje a na zapadlé silničce se mu konečně podaří sehnat někoho, kdo by ho hodil. Netuší ovšem, že se mu právě podařilo odchytit českou kanoistickou delegaci vedenou Ondřejem Synkem, která mu s cestou do Ria ráda pomůže. ŠKODA AUTO tím ilustruje, že tzv. Czech Team není tvořen jen vrcholovými sportovci, ale samozřejmě také fanoušky, ať už na místě, či doma, kteří jim dodávají potřebnou podporu a nadšení. Ani bez jedněch by tato olympijská rovnice nikdy nebyla úplná.
Video: ŠKODA AUTO – Přisedněte do týmu na LOH Rio 2016 (2016)
AGROFERT – Holé zadky (2016)
Ne každá televizní reklama s olympijskou tématikou je přijata vyloženě s nadšením. Mezi tradiční partnery českého olympijského týmu patří i potravinářský holding AGROFERT, který už svým napojením na bývalého českého premiéra a lídra nynější opozice Andreje Babiše (ANO) budí jisté kontroverze. Pokud k tomu ještě připojíte nahé sportovce, je nabíledni, že se rozhodně netrefíte do vkusu všech olympijských fanoušků. AGROFERT totiž před hrami v Riu 2016 připravil televizní reklamní kampaň, která nese podtitul Holé zadky. O co v ní šlo? Olympionici se v jednotlivých spotech dostávají do ošemetných situací na sportovištích, které vždy do nějaké míry souvisí s nahotou. Nakonec se ale ukáže, že je to vlastně jen jejich noční můra po cestě na hry. Ta se ovšem nikdy nezhmotní, protože AGROFERT jim kryje záda. Nebo přímo vyjádřeno reklamním sloganem: „nenechá naše sportovce s holým zadkem“. Znatelný patriotismus a vlastenectví zde do určité míry koreluje s Babišovou politickou rétorikou posledních let, nicméně samotný nápad se nezrodil v marketingovém oddělení AGROFERTU, ale v hlavách studentů audiovizuálních oborů Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jde rozhodně o reklamu, která se nezavděčí všem. Rozhodující je v tomto případě individuální vkus a smysl pro humor.
Video: AGROFERT – Holé zadky (2016)
Český paralympijský tým – Věřte v neuvěřitelné (2016)
Uprostřed olympijské euforie se často a neprávem zapomíná na specifickou skupinu sportovců, jejíž čas na výsluní přichází až po tradičních olympijských hrách. To je jednak škoda, jednak je to nespravedlivé, protože konkrétně Česká republika má pokaždé na paralympijských hrách spoustu želízek v ohni a tito sportovci mají často větší tah na branku než mnozí jiní. Přinejmenším se jim přes nepřízeň osudu podařilo propracovat ve svém sportu na vrchol. Paralympijským hrám sice není věnováno zdaleka tolik mediální pozornosti, co by si zasloužily, to ale neplatí o českém paralympijském týmu, který klade na PR a marketing minimálně stejný důraz jako jeho mainstreamový bratříček. Před paralympiádou v Londýně 2016 sdružení paralympioniků odvysílalo sérii spotů, ve kterých staví na kontrastu prvotního dětského šoku z proměny životní reality a reality dospěláka, který teď soutěží o olympijské zlato. Vystupují v nich například cyklisti Jiří Ježek a Tereza Diepoldová. Co je spojuje? Jejich dětské já nevěřilo, že ještě někdy bude jezdit. Teď už mají na kontě hned několik medailových úspěchů z globálních paralympiád.
Video: Český paralympijský tým – Věřte v neuvěřitelné (2016)
Pilsner Urquell – Emil Zátopek byl originál (2020)
Každé olympijské hry jsou samozřejmě ideální příležitostí si připomínat nejpamátnější okamžiky české sportovní historie. V souvislosti s letními hrami nelze opomenout jméno čtyřnásobného olympijského vítěze ve vytrvalostním běhu Emila Zátopka, který je v české kotlině po právu nezapomenutelnou legendou. A pokud navíc ve stejném roce jako olympijské hry má premiéru i biografický film o životě jednoho z největších českých sportovců, je to samozřejmě pro partnera obou produkcí jasným signálem, v jakém duchu se má nést jeho spot před letní olympiádou. Dobře to vědí v marketingovém oddělení Pilsner Urquell a podle toho také jejich kampaň před Tokiem 2020 vypadala. V úsporném čtyřicetisekundovém spotu tak kombinuje historické záběry s těmi filmovými a vzpomíná na legendu, které by se každý sportovec na olympijských hřištích chtěl přiblížit. Sportovní hrdinové jsou pro národ i fanoušky důležití. Emilovi Zátopkovi se podařilo jedním takovým stát, další se ale rodí s každými nadcházejícími olympijskými hrami. Jaké hvězdy zazáří letos v Paříži?
Video: Pilsner Urquell – Emil Zátopek byl originál (2020)
Toyota – Best of Team Toyota (2024)
Česká pobočka automobilky Toyota se v roce 2019 stala oficiálním partnerem českého olympijského týmu a na tomto postu symbolicky nahradila dlouho nepostradatelnou ŠKODA AUTO. Šlo o logický krok, protože automobilka v různých světových zemích už s lokálními olympijskými a paralympijskými výbory úspěšně spolupracuje. Tým Toyoty byl letos po boku českých olympioniků už během jejich příprav a výsledkem je televizní upoutávka, ve které září nejen nejnadějnější sportovci, ale také vozy z Toyota portfolia. Reklama, která hraje hlavně na efekt a cool provedení, zaangažovala třeba kanoistu Martina Fuksu, plavkyni Barboru Seemanovou, slalomáře Lukáše Rohana, skateboardistu Maxima Habance, atletku Kristinu Mäki, paraplavce Davida Kratochvíla nebo handbikera Patrika Jahodu. Jde bezpochyby o prvotřídní selekci doprovázenou photoshootem se stejně prvotřídními automobily. Ba co víc, fanoušci díky Toyotě mohou zhlédnout exkluzivní záběry natočené během tréninků těchto olympioniků, kteří patří mezi největší letošní české naděje na medaile. Čekání na Paříž 2024 je zkrátka náročné pro sportovce i pro fanoušky.
Video: Toyota – Best of Team Toyota (2024)
ALPINE PRO – Kolekce pro zahájení LOH v Paříži 2024 (2024)
Do slavnostního ceremoniálu, kterým celá sportovní akce v Paříži odstartuje, už zbývá jen pár týdnů. Tento slavnostní opening je do určité míry kategorií sám pro sebe, protože dává příležitost se blýsknout nejen hostitelskému městu, ale i jednotlivým národním delegacím, které zde budou součástí olympijského průvodu. V České republice se ale o naší delegaci teď rozvířila poměrně dynamická debata, která se točí jak jinak než kolem kolekce oděvů, kterou budou mít naši sportovci na sobě. Ať už je váš osobní názor jakýkoliv, úkolem jejího autora je ji pořádně zpropagovat. To je nyní cílem firmy ALPINE PRO, která na kolekci spolupracovala s předním českým návrhářem Janem Černým. ALPINE PRO tradičně obléká všechny naše olympioniky i paralympioniky, Černý má zase velmi specifický styl a vizi, přičemž je jasné, že z tohoto důvodu se logicky nemůže zavděčit každému. Rada pro všechny? Podívejte se na tuto efektní reklamu a s hodnocením kolekce počkejte až na to, jak bude v reálu působit na olympijském stadionu v Paříži. A hlavně si kvůli názoru na slavnostní uniformy nenechte zkazit prvotřídní sportovní zážitek, který letošní hry slibují!
Video: ALPINE PRO – Kolekce pro zahájení LOH v Paříži 2024 (2024)
Ať už naši sportovci dopadnou na olympiádě jakkoliv, nikdo nepochybuje o tom, že Paříž 2024 bude exkluzivní podívanou. PR a marketing jsou toho nedílnou součástí. Všichni partneři našeho olympijského týmu zcela jistě budou chtít být vidět a vyslat do světa poselství, že během této velevýznamné sportovní akce jsme jako národ jednotní. I to je klíčem k úspěšné a zapamatovatelné reklamě na téma olympijských her – fanoušci a diváci u televizních obrazovek jsou nedílnou součástí olympijské rovnice, bez jejichž podpory by hrdinové na sportovištích neměli dostatek motivace. Do jisté míry nám to v praxi dokázalo pandemické Tokio před čtyřmi lety.
Letos ovšem už zase pojedeme naostro s diváky na tribunách, na což se těší sportovci i fanoušci. Nic už tomu nebrání – letošní hry mohou započít!