Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY VÝZKUM ZAHRANIČNÍ

STUDIE POHYBLIVÉHO OBRAZU 2024: STABILNÍ VYSOKÁ ÚROVEŇ VYUŽÍVÁNÍ OBSAHU VYSÍLATELŮ

23. 8. 202423. 8. 2024
Podle aktuální studie, kterou realizovala společnost RTR Medien ve spolupráci s pracovní skupinou TELETEST, se televizní vysílatelé podílejí na využívání pohyblivého obrazu 77 procenty. Společnosti nabízející streamovací služby a videoslužby dosah nezvyšují. Trend, na který poukázala studie realizovaná v předchozím roce, i nadále pokračuje.

Společnost RTR Medien a pracovní skupina TELETEST v rámci své každoroční studie zaměřené na pohyblivý obraz již podeváté v řadě analyzovaly využívání videa v Rakousku. 99 % všech rakouských obyvatel využívá nabídku videoobsahu několikrát týdně, téměř tři čtvrtiny (74 %) dokonce denně. Denní doba sledování u celkové populace činí 223 minut (3 hodiny 43 minut), což je hodnota přesahující úroveň před pandemií covidu. Zhruba stejnou dobu jako před pandemií tráví sledováním videoobsahu také osoby ve věku 14 až 49 let, a to 186 minut (3 hodiny 6 minut).


„Konzumace pohyblivého obrazu vykazuje již potřetí za sebou velmi konzistentní obraz. Využívání obsahu vysílatelů je se 77 % stabilně na velmi vysoké úrovni. Mírný pokles ve využívání lineárního živého televizního vysílání kompenzuje odložené sledování obsahu vysílatelů. Některé videoportály a streamovací portály zaznamenávají na silně fragmentovaném a vysoce konkurenčním trhu mírný pokles nebo stagnaci. Rýsuje se před námi obraz koexistence televizního obsahu a online alternativ, v němž by si obě strany mohly najít své místo,“

analyzuje situaci Wolfgang Struber, jednatel společnosti RTR Medien.

„Intenzivní využívání kvalitního obsahu vysílatelů ve všech věkových skupinách zdůrazňuje význam zavedené a důvěryhodné mediální značky pro diváky i reklamní průmysl. Během uplynulého roku zahájily všechny vysílací skupiny na rakouském televizním trhu – včetně JOYN, ORF ON, ServusTV On a RTL+ – rozsáhlé projekty digitální transformace, které nabízejí průkopnický zážitek ze streamování,“ zdůrazňuje Thomas Gruber (ProSiebenSat.1 PULS 4), předseda pracovní skupiny TELETEST.

Stabilní chování při využívání


V průměru téměř osm z deseti minut pohyblivého obrazu (77 %) stráví jedna osoba denně s obsahem od televizních vysílatelů. V celkové populaci připadá 67 % využívání pohyblivého obrazu na živé televizní vysílání od vysílatelů (klasické vysílání nebo živé streamování). Odložené sledování nabídky vysílatelů se oproti předchozímu roku mírně zvýšilo a činí 10 %. Všechny ostatní nabídky online videa (od Netflixu přes YouTube, Prime Video až po Disney+, DAZN a videa na sociálních sítích nebo nelegálních platformách) tvoří dohromady 21 %, což je stejná úroveň jako v předchozím roce. Na Netflix připadá 4,5 % času využívání v celé populaci, na YouTube 4,4 % a na Prime Video 2 %; všichni ostatní poskytovatelé jsou pod touto hranicí.

Ve věkové skupině 14–49 let tvoří nabídky vysílatelů 58 % celkového využívání pohyblivého obrazu. Na živé televizní vysílání připadá přibližně 46 %, na odložené sledování 12 %. Mezi převážně globálními poskytovateli videa vede Netflix s 8,4 % času využití, za ním následuje s malým odstupem YouTube (8 %) a Prime Video (3 %).



Také ve skupině mladých aktivních uživatelů ve věku 14–29 let jsou nabídky vysílatelů i nadále nejvýznamnější napříč všemi distribučními kanály a tvoří 43 % denního využívání videa. Mezi alternativními nabídkami videa vede YouTube s 12 % před Netflixem (11 %).

Táborákový efekt v hlavním vysílacím čase: spotřeba videa v průběhu dne


Konzumace obsahu vysílatelů dosahuje absolutního vrcholu mezi 17:00 a půlnocí. Od 18:00 se dosah exponenciálně zvyšuje a mezi 20:45 a 21:00 dosahuje 47 %. Křivka využití se opět zplošťuje až v pozdních večerních hodinách. Využívání online videoslužeb má podobný průběh, nicméně nemá ve večerních hodinách tak výraznou špičku.


Nejvyšší denní dosah u vysílatelů


U celkové populace dosahují vysílatelé denního dosahu 72 %, čímž výrazně předstihují všechny videoslužby. Dvouciferné hodnoty dosahuje s 10 % pouze YouTube. Ostatní poskytovatelé a platformy na současném vysoce fragmentovaném trhu nezaznamenávají růst a zůstávají v jednociferných číslech. Z hlediska sociálních médií vede Instagram s 5 %, za ním následují WhatsApp, TikTok a Facebook.



Mezi uživateli ve věku 14–49 let dosahují vysílatelé denního dosahu 59 %, zatímco YouTube je na druhém místě s 16 % a Netflix na třetím místě s 11 %. Ostatní poskytovatelé videa a sociální média mají dosah pouze v jednociferných číslech.

Velká obrazovka pro obsah vysílatelů


Pro sledování obsahu vysílatelů je mezi celou populací nejoblíbenější klasická televizní obrazovka, kde má reklama podle vědeckých studií největší dopad a obsahu je věnována nejvyšší pozornost. 94 % televizního obsahu je sledováno na velké obrazovce. Pokud jde o obsah vysílatelů, s 89 % jednoznačně vede velká obrazovka před videem (10 %) a DVD (1 %). Konzumace videa je rozmanitější: na televizní obrazovku připadá 36 %, na počítač nebo notebook 30 %, chytrý telefon 24 % a tablet 7 %.

Mladší diváci sledují obsah vysílatelů (živé nebo odložené sledování) ze 78 % na velké obrazovce, následují videa (19 %) a DVD (3 %). Sledování videa je prakticky rovnoměrně rozloženo na televizor (33 %), osobní počítač nebo notebook (32 %) a chytrý telefon (28 %).

Jak byla studie realizována


V rámci devátého vydání studie o pohyblivém obrazu provedla společnost GfK průzkum mezi 4 000 osobami staršími 14 let žijícími v Rakousku, které byly reprezentativní pro celou populaci. Průzkum byl realizován formou počítačem asistovaného internetového rozhovoru (CAWI) v období od 1. února do 28. února 2024.

Studie pohyblivého obrazu 2024 společnosti RTR Medien a pracovní skupiny TELETEST je nyní k dispozici s podrobnými grafy a tabulkami na webových stránkách Screenforce na adrese screenforce.at a v plném znění je k dispozici na webových stránkách RTR na adrese rtr.at.

Ke stažení


Studie pohyblivého obrazu 2024 (2 572 kB)

Obrázky a grafy jsou ke stažení zde.

Zdroj: screenforce.at

Načítání dalších...