Na přelomu 19. a 20. století zažívala kulturní centra Evropy, mezi nimi i Paříž a Vídeň, rozmach moderního životního stylu. V secesních uměleckých dílech se odrážel půvab atmosféry epochy fin de siècle, změna společenských mravů a dekadence měšťanské třídy.
Alfons Mucha – génius secese
Alfons Mucha, český malíř, výtvarník, ilustrátor a amatérský fotograf byl v době secese jednou z nejvlivnějších osobností vůbec. Využíval paletu tlumených pastelů a kreslil nádherné ženy ve splývavém oblečení a s rozevlátými vlasy, většinou na botanickém pozadí. Jeho díla se vyznačovala smyslnými tvary, květinovými ornamenty a dekorativními prvky. Byl natolik výraznou osobností, že se secesi v Paříži začalo přezdívat Le Style Mucha.
Maloval už od dětství
Narodil se 24. července 1860 v dnešních Ivančicích do rodiny panského sluhy. Už jako malý se zajímal o malování. V roce 1879 odešel do Vídně pracovat jako malíř divadelních kulis. V roce 1887 se přestěhoval do Paříže studovat na Akademii Julian. Během pobytu v Paříži se Mucha přeorientoval z malby na časopiseckou ilustraci. V Paříži Mucha žil a pracoval téměř 20 let a je tvůrcem velkého množství působivých uměleckých děl v oblasti komerční ilustrace. Kromě plakátů se jeho díla, která mu zajistila vrcholný úspěch v centru pařížského uměleckého světa, objevovala i na samotných výrobcích.
Secesní plakáty
Secesní plakáty vyobrazovaly idealizovaný životní styl. Spotřebitelé si tedy kupovali iluzi životního stylu, nikoli konkrétní výrobek. Obrazy a styl reklamních plakátů byly přenášeny i na obaly výrobků – Muchovo dílo tak promlouvalo k lidem například z plechovek se sušenkami Lefèvre-Utile. To samozřejmě posilovalo vztah mezi výrobkem a reklamou.
Mucha proslul svým vztahem s legendární herečkou Sarah Bernhardtovou, pro kterou často navrhoval plakáty. Není tedy divu, že se Sarah objevila mimo jiné i na plakátu na sušenky Lefèvre-Utile. V levém dolním rohu byl rukou psaný nápis, že jediná věc lepší než sušenka Lefèvre-Utile jsou dvě sušenky Lefèvre-Utile. Následoval podpis Bernhardtové, který je většinou historiků považován za první moment autorizovaného souhlasu celebrity na plakátu. Uvedení slavného jména pod určitým výrobkem byla novinka, která se brzy rozšířila. Celebrity prostě fungovaly už za Muchovy éry.
Sarah, Sarah, Sarah
Právě Sarah Bernhardtová byla katalyzátorem, který nastartoval Muchovu závratnou kariéru. Tento významný okamžik přišel v prosinci 1894, kdy Sarah – v té době na samém vrcholu své slávy – hledala umělce, který by navrhl nový plakát pro hru Gismonda v níž hrála.
Mucha zakázku realizoval jako nadrozměrný plakát s romantickými motivy, vířícími siluetami a mozaikovými vzory. Toto dílo bylo distribuováno po celé Paříži a z Muchy udělalo známého umělce a zajistilo mu pětiletou spolupráci se Sarah Bernhardtovou.
Plakáty pro slavnou herečku otevřely Muchovi dveře do světa reklamy a doslova přes noc z něj učinily proslulého designéra. Navrhoval plakáty pro cigaretové papírky JOB, šampaňské Ruinart, sušenky Lefèvre-Utile, dětskou výživu Nestlé, čokoládu Idéal, pivo Meuse, šampaňské Moët-Chandon, brandy Trappestine a jízdní kola Waverly a Perfect. Spolupracoval dokonce se šperkařstvím Fouquet.
Sušenky Lefèvre-Utile
Firma na výrobu sušenek Lefèvre-Utile se sídlem v Nantes zadávala svou propagaci výhradně předním umělcům. Mucha pak kromě plakátů navrhoval pro firmu také víka krabic, papírové obaly sušenek a další tištěné materiály.
Společenské prostředí, které je na plakátu vyobrazeno, má poukazovat na vysoké postavení spotřebitelů výrobků firmy Lefèvre-Utile. Mucha byl výjimečný tím, že dokázal povýšit předmět nad jeho obyčejný původ. Na svém plakátu přenesl prachobyčejnou sušenku do VIP prostředí. Toto dílo spojuje jednoduchou sušenku s atmosférou vysoké společnosti a prestiže. A to je bezesporu výborná koncepce, která se reklamním tvůrcům vyplácí i dnes.
Šampaňské Moët & Chandon
Měl to být jen plakát, je to ale umělecké dílo. Nabízí se porovnání se současnými plakáty či billboardy na víno nebo pivo, jejichž motivem je často lehce obhroublý vtip nebo polonahá žena a které ze srovnání s Muchovým dílem nevycházejí vůbec vítězně. Muchův plakát představuje nesmírně půvabnou ženu na bílém pozadí zdobeném propracovanými dílčími obrazy. V horní části se nachází tmavé rámování s názvem vinařství, ve spodním obdélníku je název propagovaného vína.
Jízdní kola
Muchovo umění bylo značkou samo o sobě a dalece přesahovalo výrobky, které Mucha propagoval. Tak došlo k tomu, že byl Mucha během jednoho roku pověřen návrhem plakátů hned pro dvě konkurenční společnosti. To bylo v tehdejším reklamním světě skutečně ojedinělé. V roce 1898 byly Muchovy plakáty pro společnosti Cycles Perfecta a Waverley Cycles současně vystaveny v ulicích Paříže.
Kvůli zjevné potřebě odlišit oba produkty jsou oba Muchovy cyklistické plakáty diametrálně rozdílné. Zatímco plakát pro Cycles Perfecta působí lehce extravagantně, plakát pro Waverley Cycles má neobvyklý formát na šířku, je alegoričtější a elegantnější. U tohoto robustního jízdního kola americké výroby se Mucha ani nesnažil celý bicykl ukázat. Namísto toho ho symbolicky vyjádřil tím, že se odhodlaně vyhlížející mladá žena opírá o kovadlinu. V ruce má větvičku vavřínu, zřejmě na znamení ocenění, která výrobek získal.
Současnost a televizní reklama Pilsner Urquell
Spousta umělců i výrobců čerpá inspiraci z Muchových děl i dnes. Ačkoliv v Česku Mucha ve své době příliš mnoho slávy nezažil, v současnosti je i u nás slavný a obdivovaný. Je často vystavován, napodobován a je stále předmětem zájmu lidí i médií.
Nelze se tedy divit, že se mu nevyhnula ani televizní reklama. Reklamní spot Pilsner Urquell s Alfonsem Muchou se na obrazovkách televizních přijímačů objevil v roce 2009. Příběh se odehrává v letech 1910 až 1928 na zámku Zbiroh. Alfons Mucha, v té době již velmi úspěšný a uznávaný malíř, zde v sobě našel pravé bohatství a za 18 let zde stvořil své velkolepé dílo Slovanskou epopej, monumentální cyklus dvaceti velkorozměrných obrazů zobrazující momenty z historie slovanských národů.
Video: Pilsner Urquell - Alfons Mucha
„Jsme moc rádi, že se nám opět podařilo natočit výpravnou reklamu, ve které se objeví další výrazná osobnost z naší historie. Alfonse Muchu jsme si vybrali, protože patří k našim nejvýznamnějším umělcům a jeho díla dosáhla světového věhlasu…,“
vyjádřil se k reklamnímu spotu Karel Kraus, manažer značky Pilsner Urquell.“
Nápad reklamní agentuře Leo Burnett, která spot realizovala, rozhodně vyšel. Představa, že by k realizaci Slovanské epopeje Alfonse Muchy docházelo právě tímto způsobem, sice není příliš pravděpodobná, ale nejspíš není nemožná. Muchovi by ostatně plzeňské pivo určitě chutnalo.