Zažíváme rozbouřené období a na scéně Festivalu Screenforce 2024 je to znát: dvě války stále vyvolávají strach a hrůzu a jejich konec je v nedohlednu. Tomu odpovídá i napjatá ekonomická situace v zemi, přičemž sílí populistické a pravicové strany. Co to má společného s televizí? Hodně, říká výkonný ředitel Screenforce Malte Hildebrandt. Podle něj je televize tmelem, který drží společnost pohromadě.
Pane Hildebrandte, otázka společenské odpovědnosti televizního odvětví je vám blízká už dlouho, ale není to asi téma, které by vás hned napadlo, když se začne mluvit o televizi. Domníváte se, že je role vysílatelů ve společnosti dostatečně oceňována?
Stále zde vnímám prostor pro zlepšení. A to jak ve společnosti jako celku, tak v samotném mediálním odvětví. Podle mého názoru se příliš málo oceňuje, co právě teď dělá televize ve válce na Ukrajině nebo na Blízkém východě, a to, jak novináři riskují své životy na místě. Stačí také vzpomenout si na pandemii koronaviru, různé klimatické katastrofy nebo volby v minulých letech, které byly hojně pokrývány v televizním zpravodajství a reportážích. Z toho všechno jasně vychází najevo, že potřebujeme televizi s jejími důkladně prověřenými pořady. Nesmíme přenechat interpretaci sociálním médiím, která jsou zaplavena falešnými zprávami a dezinformačními kampaněmi.
Považujete televizi za zachránce demokracie?
Televize je tmel, který pomáhá držet společnost pohromadě. Demokracie potřebuje silné televizní stanice, stejně jako potřebuje silná vydavatelství a rozhlasové stanice. V konečném důsledku jde o společenskou odpovědnost a kvalitní žurnalistiku. A právě tu tradiční média poskytují. V dnešní době je to důležitější než kdy jindy.
Jak v současnosti hodnotíte výkonnost německých vysílatelů v této oblasti?
Televize toho dělá opravdu hodně. Stačí vzpomenout si na zprávy, dokumenty, rozhovory nebo speciální pořady v hlavním vysílacím čase. Nebo neuvěřitelně vysoké částky, které se v televizi vybírají prostřednictvím sbírek! A to nejen na akutní záležitosti, jako jsou války nebo ekologické katastrofy. Vidíme to také u iniciativ, jako je „Wir helfen Kinder“ (Pomáháme dětem). Na YouTube, Facebooku a podobně byste takové sumy pro dobrou věc ani nezačali generovat. Napadá mě hned několik televizních pořadů, které jsou příkladem za spoustu dalších. Například „Green Seven Week“ na televizní stanici Pro Sieben, nedávný pořad „Woche der Vielfalt“ na RTL, reportáže s Thilo Mischkem, všechny ty formáty, jako například Joko & Klaas, „Klima update“, nespočet reportáží na ARD nebo na zpravodajských kanálech Welt a n-tv. K tomu podle mne patří i sociální reportáže na RTL Zwei „Hartz und herzlich“ nebo „Hartes Deutschland“, protože pomáhají sociálně slabým lidem žijícím na hranici životního minima, a tím často odhalují pohnuté osudy.
„Demokracie potřebuje silné televizní stanice, stejně jako potřebuje silná vydavatelství a rozhlasové stanice.“
Malte Hildebrandt
Nicméně, důvěra v tradiční média klesá. Zejména mladí lidé vyhledávají informace především na sociálních sítích – se známými důsledky. Jak může televizní průmysl této situaci čelit?
Až 75 % Němců stále důvěřuje tradičním médiím, zatímco 25 % se médiím vyhýbá – o něco více je jich na východě, o něco méně na západě. Vyplývá to z nedávné studie společnosti Rheingold Salon, kterou Jens Lönneker představil na našem posledním odborném fóru. Samozřejmě, že existuje důvod k obavám, když se čtvrtina populace odvrátí. Vysílatelé zapojení do iniciativy Screenforce tomu mohou čelit různými způsoby – a už na tom pracují. Například tím, že kromě zpravodajství v televizi a v mediatékách jsou aktivní i na sociálních sítích. Zpravodajství Tagesschau například připravuje zprávy pro mladou generaci na TikToku a kromě aktuálních témat předává mladým také mediální dovednosti tím, že informuje o práci za kamerou nebo dává tipy na ověřování faktů na sociálních sítích. Tato služba má sama o sobě kolem 1,4 milionu sledujících, což z ní dělá naprosto úspěšnou službu.
Řešením je tedy oslovit alespoň mladé cílové skupiny prostřednictvím digitálních kanálů, když už tradiční televizi téměř nesledují?
Mladí lidé také sledují lineární televizi, jen to dělají selektivněji. Ale ano, tou správnou cestou je opravdu vývoj nabídky pro všechny platformy a zařízení. Jsem pevně přesvědčen, že se vysílatelům bude i nadále dařit držet krok s jejich tématy, zejména v oblasti informací a infotainmentu, a to napříč všemi kanály. Tak zůstanou se svými pořady relevantní, a to i pro mladé cílové skupiny.
A co samotná iniciativa Screenforce? Jak můžete udávat tón a přinášet na trh společensko-politická témata?
Něco můžeme dokázat například tím, že budeme odpovídajícím způsobem koncipovat vlastní akce a poskytovat fórum pro společensko-politická témata. Jako příklad lze uvést třeba iniciativy „Jahr der Nachricht“ nebo „Use The News“ uvedené do života pod vedením dpa. Projektová manažerka Vanessa Bitter se před několika týdny zúčastnila naší Screenforce Academy a představila skvělé iniciativy, které již nyní podporují RTL, Pro Sieben Sat 1, n-tv a rovněž ARD a některé další programy. Jede v tom s námi také mnoho vydavatelů, což mě velmi těší, a projekt aktivně podporuje také OMG. Společně můžeme dosáhnout více.
Je třeba změnit i typ zpravodajství? Potřebujeme – zejména v tomto mezinárodním „supervolebním“ roce – jinou formu poskytování informací?
Určitě neexistuje jediný správný způsob. Myslím, že děláme dobře, když využíváme rozmanité možnosti, které pohyblivý obraz nabízí: zpravodajství, dokumenty, reportáže, ale také interaktivní formáty, které zapojují lidi. Během posledních parlamentních voleb například společnost Seven.One Entertainment prostřednictvím své kampaně „Jdi volit!“ vyzývala zejména mladé lidi a nevoliče, aby využili svého volebního práva. Kromě významných tváří kanálu se do kampaně zapojili i umělci z interní sítě Studio71, například Eko Fresh a Diana zur Löwen, kteří mají miliony followerů. Skvělý příklad toho, jak lze na důležité téma upozornit i mimo tradiční zpravodajství.
Jaké změny s sebou přináší rostoucí digitalizace televize? Do jaké míry se zde objevují nové příležitosti?
Digitalizace televize zapříčinila revoluci ve výrobě a distribuci. Diváci si mohou kdykoli vyvolat zpravodajské klipy, rozhovory a reportáže a díky použití videí, grafiky nebo interaktivních map je sdělování informací nepoměrně atraktivnější. Kromě lepší kvality a větší rozmanitosti obsahu se v budoucnu jistě dočkáme nových zajímavých možností v oblasti interaktivity, personalizace a multimediálního zpravodajství: aktualizace v reálném čase, virtuální realita a augmentovaná realita, možná dokonce přibudou i další formy občanské žurnalistiky, například v podobě videí očitých svědků.
Přesto mám dojem, že „informační ofenziva“, kterou v posledních letech prosazují vysílatelé, není tak úspěšná a udržitelná, jak se předpokládalo. Konkurence velkých platforem, jako jsou Netflix a Amazon, se navíc odehrává spíše v oblasti zábavy. Co by tedy mělo motivovat televizní stanice k tomu, aby svou společenskou odpovědnost braly vážně?
Oslovit den co den miliony lidí je velkou výsadou a zároveň zvláštním závazkem. Vysílatelé zapojení do iniciativy Screenforce si tuto společenskou odpovědnost jistě uvědomují. Byl bych rád, kdybychom všichni mohli opět mnohem více hovořit o skutečné úloze televize jako média, které nejenže dokáže bavit diváky novými formáty, ale které si mnoho lidí vybírá, pokud chce získat informace. Televize je mnohem víc než jen algoritmus, který doporučuje stále jedno a totéž. Televize je pestré, kreativní médium, které nabízí zábavu a informace pro celou společnost, a to jak lineární, tak digitální. To je náš skutečný úkol. A to by měl být středobod našich diskusí.
Například v rámci festivalu Screenforce?
Rozhodně. Na našem festivalu Screenforce a na naší scéně na veletrhu Dmexco jsme představili reklamnímu průmyslu kompletní nabídku Total Video. Každý, kdo zažije obojí, se přesvědčí, jak silná a mocná je televize jako reklamní médium v současné době a jak silná bude i v budoucnu.
Zdroj: horizont.net