Z výzkumu Mediální bubliny z roku 2023 vyplývá, že pro 80 % online populace představuje sledování TV stále sledování živého vysílání. Ale také čím dál častěji sledují na televizi předplacené i nepředplacené video služby (VOD). Pořady ze záznamového zařízení, pevného disku nebo třeba DVD, sledují v mnohem menší míře. Ačkoli ani tady nejde o zanedbatelný podíl 22 %.
Díky našemu kontinuálnímu výzkumu mediálního chování mPanel, se můžeme detailněji podívat i na to, kdo jsou diváci televize, ať už sledují živé či odložené vysílání nebo programy různých VOD platforem.
U všech těchto mediatypů jsme si definovali silné, střední a slabé konzumenty. A abychom předešli tomu, že si každý pod pojmem sledování TV představí něco jiného, rovnou jsme rozlišili živé a odložené TV vysílání a zvlášť jsme zjišťovali konzumaci VOD bez ohledu na zařízení.
Kdo jsou nejvěrnější z věrných TV diváků
Kdo jsou silní sledovači TV, ať už živé nebo odložené, tedy ti, kteří stráví u televize dle svých slov více než 3 hodiny denně? V online populaci jich je 1,5 milionu a jsou to bez rozdílu jak muži, tak ženy, častěji důchodci (31 %) nebo lidé s dospělými studujícími dětmi (18 %) a lidé ze segmentu Prázdné hnízdo (14 %). Častěji jsou z měst (69 %).
Na televizních obrazovkách sledují většinu videoobsahu. 18 % z nich je totiž zároveň i silnými konzumenty produkce na VOD platformách (na co dalšího má tato specifická skupina čas popisujeme dále v článku).
Více než polovina z nich (52 %) z nich naopak VOD vůbec nesleduje, 62 % neposlouchá podcasty a 47 % z nich nevyužívá žádnou z hudebních streamovacích platforem, což souvisí i s vyšším věkem této skupiny.
Jsou doma i na sociálních sítích, 62 % z nich potkáte denně na Facebooku, 23 % na YouTube a 21 % na Instagramu.
A zasáhnete je letákovou akcí, 47 % z nich letáky distribuované do schránek sleduje pravidelně.
Naproti tomu slabí konzumenti televizního vysílání jsou častěji mladí rodiče (24 %) a studenti
(19 %), lidi mezi 15-44 lety (63 %). Nejčastěji se jedná o lidi z vyšších socioekonomických skupin.
Spíš, než reklama na ně zapůsobí doporučení influencerů a celebrit a známých osobností. 34 % z nich se nechá ovlivnit internetovými komentáři a recenzemi.
Zasáhnete je na FB (50 %), 37 % z nich sleduje IG, 36 % YT a 13 % oslovíte na Tik Toku.
Když už si televizi pustí, 54 % ji nesleduje odloženě, jen živě. A 42 % z nich nesleduje vůbec VOD. Sledují spíše video na sociálních sítích.
38 % věnuje až 1,5 h denně poslechu hudebních streamovacích platforem a 35 % slabých TV diváků tráví tolik času s podcasty. Jen 26 % si platí Spotify a konzumuje tak obsah bez reklam.
Jaké diváky táhnou video služby
Silných uživatelů VOD platforem, tedy těch, kteří stráví sledováním videí a VOD programů více než 2 hodiny denně, je v online populaci necelých 850 000. Jsou to o něco málo častěji ženy (52 %) a opět nejčastěji lidé mezi 15 a 44 lety, mladí rodiče (28 %) anebo studenti a nestudenti (14 %). 45 % z nich baví jakékoli nakupování a 35 % z nich často koupí nějakou věc, aniž by ji potřebovalo.
Hodně času tráví na sociálních sítích, 58 % z nich cítí potřebu kontrolovat je denně. A tak 67 % z nich najdete denně na Facebooku, 48 % na Instagramu, 41 % na YouTube a 21 % na Tik toku. VOD platformy typicky sledují na televizi (68 %) a na počítači (37 %). 15 % z nich jsou i silní sledovači televize. 68 % z nich poslouchá hudební streamy alespoň 15 minut denně typicky na neplaceném YouTube (86 %) nebo neplaceném Spotify (45 %) – takže reklamy jim nevadí😊 Jen 35 % z nich si Spotify platí.
Slabých uživatelů VOD platforem, tedy těch, kteří je sledují maximálně 40 minut denně, je v online populaci 833 000. Jsou to o něco častěji muži (52 %), 84 % je ve věku 15-54 let, mladí (25 %) nebo vyzrálí (21 %) rodiče a studenti (16 %). Nejméně jednou týdně cvičí a rádi cestují a objevují nová místa (33 %).
52 % z nich denně najdete na Facebooku, 35 % na Instagramu a 33 % na YouTube. 50 % z nich jsou slabí TV diváci. VOD nejčastěji sledují na televizi (40 %) a na počítači (23 %). 63 % z nich poslouchá hudbu do 90 minut denně na typicky neplaceném YouTube (83 %) nebo Spotify (38 %). A 49 % poslouchá až 45 minut denně podcasty. Jen 28 % si Spotify platí.
A zaujala nás skupina lidí, kteří deklarují, že sledují TV více než 3 hodiny denně a zároveň VOD více než 2 hodiny denně. Osobně mě zajímalo, co dalšího dělají, jestli něco. Silných konzumentů televize a VOD současně je v online populaci 275 000, nejčastěji jsou ve věku 25–54 let (69 %) stejnou měrou ženy i muži, mladí (29 %) a vyzrálí (19 %) rodiče. Svůj volný čas nejčastěji tráví, nepřekvapivě, s rodinou (78 %) a 51 % by rádo zažívalo ve volném čase dobrodružství. 36 % má rádo novinky a změny v životě, těch jim jistě rodinný život přináší dost😊
58 % z nich má potřebu kontrolovat sociální sítě denně a proto je každý den najdete na Facebooku (74 %), Instagramu (37 %), YouTube (36 %) nebo TikToku(14 %).
TV i VOD sledují převážně na televizi (79 % resp. 75 %). K tomu alespoň 15 minut denně poslouchají hudbu (63 %), a to zejména na neplaceném YouTube (86 %) a Spotify (41 %). Reklama jim nevadí, naopak pomáhá při výběru zboží a služeb (25 %). Spotify si platí jen 28 % z nich.
Zajímalo nás, jakým aktivitám konkrétním aktivitám se věrní konzumenti TV a VOD věnují a jak, pokud tedy, se jejich aktivity liší od celé online populace. Věnují se skoro všemu denně víc než online populace, jen na seznamky jim nezbývá čas.
Při té příležitosti jsme se podívali i na druhý extrém, marketingově ne moc zajímavý, a to lidi, kteří nesledují TV ani VOD. V online populaci jich je 750 000, o něco častěji jsou to ženy (55 %) ale jinak jsou rovnoměrně rozloženi ve věkových skupinách po cca 20 %.
Vzhledem k tomu, že netráví čas u televize, mají dostatek času (42 %) a tráví ho nejraději v přírodě (58 %) Při nákupu zboží jim nezáleží na značce, ale důležitá je užitná hodnota zboží (64 %). 84 % se snaží vyvarovat dluhů a rádi cestují nezávisle (45 %).
Nejen, že nesledují televizi ani VOD, ale svůj čas moc nevěnují ani jiným mediatypům. Sociální sítě využívají jako průměr populace. Neposlouchají rádio ani online hudbu (53 %), ani neposlouchají podcasty (68 %). Prostě … marketingově nezajímavá skupina 😊
Všechny výše zmíněné skupiny si při sledování TV zjišťují informace o výrobcích/službách na internetu. Často o těch, které zahlédli ve vysílání. Úplně nejvíc ze všech pak to jsou celkem nepřekvapivě nejvěrnější z věrných, tedy silní TV a zároveň silní VOD diváci, kterých to dělá 28 %, úplně nejméně lidé při sledování TV vyhledávají na internetu ve skupině, která nevyužívá žádné VOD služby.
A jak nám také vyšlo z porovnání deklarovaných dat mPanelu a reálných dat z peoplemetrů, kdy byl patrný rozdíl ve prospěch peoplemetrů, lidé se ohledně konzumace různých mediatypů dost podceňují. Na základě tohoto si troufáme tvrdit, že naše představy o tom, jak konzumujeme jednotlivé mediatypy bude dost podhodnocená.