FÉROVÝ TENDR PRO REKLAMNÍ ZAKÁZKY VSTUPUJE V ÚČINNOST OD LEDNA
12. 12. 202412. 12. 2024V červnu podepsané Memorandum o férových podmínkách při zadávání tendru na výběr režiséra a produkce pro výrobu reklamního spotu vzešlé z iniciativy Asociace producentů v audiovizi (APA) vejde v účinnost 1. ledna 2025. K počátku prosince 2024 jej podepsalo 98 reklamních produkcí a režisérů na českém trhu.
České memorandum shrnuje 11 pravidel férového tendrování, ta nejdůležitější jsou: do tendru vstupují maximálně tři režiséři, při zadávání tendru je známý rozpočet projektu, na vytvoření treatmentu nemá režisér a produkce méně než pracovních dní, zadávají se pouze hotové a klientem schválené skripty, tendr je zadán transparentně – všechny poptané produkce mají stejné informace a znají jména všech oslovených režisérů, součástí procesu je tzv. pitch fee (částka, kterou klient platí za zpracovaní treatmentu a návrhu rozpočtu), výjimkou je tzv. single-bid (zpracování treatmentu pouze jedním režisérem). Plné znění viz dokument ke stažení níže.
Respektování nových pravidel přivedlo letos do APA čtyři nové členy z oboru reklamní produkce, jedná se o nárůst o více než 20 procent v posledním roce. „Čistě reklamních produkcí zabývajících se lokálním trhem bylo v APA začátkem tohoto roku osmnáct, v posledních letech do APA vstupovala maximálně jedna reklamní produkce ročně, vstup čtyř nových členů, konkrétně Old & Rich Production, Flux Films, WeAre productions a Advocado Films, ukazuje potřebu sjednotit se v pohledu na zadávání férových tendrů,“ říká manažerka reklamní sekce APA Eva Dvořáková Peréz.
Zároveň vznikly iniciativy Sdružení reklamních režisérů (SRR - www.sdruzenireziseru.cz), které vzniklo letos v červnu a prosazuje kultivaci reklamního prostředí, nastavení férových a transparentních principů vyjadřujících respekt k odvedené práci, zkvalitnění dodané nabídky a zlepšení celého procesu tendrování na obou stranách.
„Od ledna 2025 konečně začne platit dlouho očekávané pitch fee. Já osobně se už dlouhodobě neúčastním výběrových řízení, ve kterých jsou více než tři režiséři, protože to považuji za devalvaci a neúctu k naší práci. Stejně tak se od ledna budu účastnit pouze těch výběrových řízení, která respektují spravedlivé podmínky férového tendrování. Dává to absolutní smysl nejen pro režiséra, ale i pro všechny zúčastněné strany,“ říká Roman Valent, reklamní režisér.
Na nutnosti zadávání tendrů podle férových pravidel trvají i majitelé a výkonní ředitelé reklamních produkcí. Pavel Picek z Armada Films poukazuje na legitimitu nových postupů: „Když nebudou zadavatelé respektovat pravidla férového tendru, tak se ho jednoduše nezúčastním. Vzhledem ke stupňujícím se požadavkům vedoucím k vypracování i více než třicetistránkových treatmentů režisérů a dalších do procesu zapojených kreativců považuji ohodnocení této práce za naprosto legitimní. Zásadním efektem pitch fee je i zodpovědnější přístup zadavatelů k tomu, kolik subjektů vypracováním treatmentu pověří.“ Stejného názoru je i Klára Králíčková z produkce Stink Films: „Férový tendr pomáhá zlepšovat naše pracovní prostředí a vztahy, což je pro mě a pro Stink velmi důležité. Proto budeme vstupovat pouze do tendrů, které budou respektovat tato pravidla.“
Doporučení pro Férový tendr představila v České republice poprvé Asociace komunikačních agentur (AKA) už v roce 2015, k čemuž se v roce 2021 připojila APA. AKA nyní vyjadřuje plnou podporu nové pitch reformě spojené s placenými tendry. „Využívání pitch fee v oboru kreativní komunikace je prvkem ‚best practice‘ a má mnoho pozitivních dopadů na efektivitu a udržitelnost kreativní a tvůrčí práce,“ dodává výkonná ředitelka AKA Kateřina Hrubešová. Tento vývoj jde ruku v ruce s konáním evropské asociace producentů Commercial Film Producer of Europe (CFPE).
Zdroj: mediaguru.cz