Podle serveru statista.com reagují na celebrity v reklamách nejvíce Brazilci. Produkt si tam na základě takové reklamy koupí podle průzkumu provedeného v roce 2023 46 % spotřebitelů. Pak následuje Nigérie a Indie. Spojené státy s 22 % spotřebiteli jsou zhruba v polovině žebříčku světových zemí, stejného čísla dosáhlo i Polsko. Velká Británie má 21 %, Německo 20 % a Česko je s 6 % úplně poslední zemí na žebříčku 54 zemí. Zajímavé, že?
Herec jako vzor životního stylu
Mužský herec může v reklamě určené mužům ztělesňovat vlastnosti, jako je síla, odhodlání nebo smysl pro dobrodružství, kariéra či úspěch, ať už finanční, nebo u žen. Může sloužit jako model pro životní styl, kterému se cílové publikum bude chtít přiblížit. Ideálními produkty, které se tak mohou dostat do povědomí spotřebitelů, jsou automobily, sportovní vybavení, móda a obuv, technologie, alkohol, holicí potřeby nebo finanční produkty – od pojištění až po bankovní služby.
To ale neznamená, že by mužský herec nemohl fungovat u žen. Tam je ale potřeba vsadit na jiné vlastnosti, jako je například představa „ideálního muže“, romantika a mužské charisma. Mužský herec bude v reklamě pro ženy ideálním influencerem, pokud jde o produkty týkající se rodinného života, módního stylu a zábavních produktů. Může na ženy zapůsobit nejen fyzickou přitažlivostí, ale i tím, co ztělesňuje v kontextu reklamní kampaně. Využití charismatického muže v reklamách pro ženy může být mimořádně efektivní, pokud je jeho postava (jak je vnímána ve filmových rolích) v souladu s hodnotami a emocionálním zaměřením produktu. V reklamách, které cílí na ženské publikum, může mužský herec ideálně doplňovat příběh a vzbudit emocionální reakci, která podpoří rozhodování o koupi.
Pojďme se podívat na různé mužské typy v reklamě.
Ben Affleck jako rapper pro koblihy Dunkin'
V superbowlové reklamě na koblihy Dunkin' Donuts se Ben Affleck objevil i se svou manželkou Jennifer Lopez a roztomile se v ní ztrapnil rappováním. Známá tvář si prostě může dovolit i trochu té legrace na vlastní účet:
Video: Dunkin' Donuts – Ben Affleck
Ben Affleck se v reklamách na Dunkin' Donuts objevil už vícekrát. Minule například obsluhoval výdejní okénko v rámci Drive-Thru.
George Clooney miluje Nespresso
Zatímco Affleck jede v koblihách, Cloony je závislý na kofeinu. Slavného amerického herce znají čeští diváci jak ze seriálu Pohotovost, kde si zahrál charismatického doktorka Rosse, tak z řady filmových snímků, jako byl například Den zrady, akční drama Tři králové, drama Dokonalá bouře nebo komedie Dannyho parťáci. A samozřejmě také z reklamy na kávu. Prošedivělý elegán je totiž už od roku 2006 tváří značky Nespresso.
Video: Nespresso – George Clooney
Kromě milovníka a znalce kávy si ale George Clooney v reklamě zahrál například i detektiva.
Brad Pitt pije pouze kávu z kávovaru De’Longhi
George Cloony ovšem nemá na lahodný mok žádný monopol. Do kávového sortimentu mu totiž úspěšně fušuje další hollywoodský krasavec Brad Pitt. Reklamní spot odehrávající se na italském venkově je podbarvený příjemnou hudbou, která krásně dolaďuje příběh. Která žena by odolala! Už chybí jen dát si s Pittem šálek kávy…
Video: De’Longhi – Brad Pitt
Stejně jako Cloony u Nespressa, ani Brad Pitt není u značky De’Longhi nováčkem a objevil se už ve více reklamních spotech.
Harrison Ford pije japonské pivo Kirin – a nejen to!
Role Hana Sola ve Hvězdných válkách a titulního hrdiny filmů o Indiana Jonesovi udělaly z Harrisona Forda mezinárodní hvězdu a jednoho z nejlépe vydělávajících herců všech dob. Zamilovali se do něj i Japonci, zejména když na začátku 90. let natočil sérii vtipných reklam pro značku piva Kirin Lager. Mezi nejlepší patří ta z parní sauny, kde Harrison Ford sdílí saunu s Japoncem a oba mají chuť na pivo.
Lancia Lybra
Video: Kirin – Harrison Ford
Kromě piva se ale Ford objevil několikrát v reklamě na vůz Lancia Lybra nebo ve spotech na Amazon Alexa. Opravdu vtipná je například ta, kde se jedná o objednávku psího krmení.
Keanu Reeves jako kyberspecialista pro Palo Alto Networks
Hrdina z Matrixu se objevil v řadě reklamních spotů. Mezi ty nejnovější patří reklama pro Palo Alto Networks. Hlavním hrdinou spotu „This is Precision AI“ je profesionál v oblasti kybernetické bezpečnosti, který potřebuje nejnovější nástroje, aby udržel krok s prostředím hrozeb, které se vyvíjí v důsledku rozšiřování umělé inteligence. Aby společnost Palo Alto navázala kontakt s co největším počtem zákazníků, potřebovala v kampani dokonalého avatara, který by reprezentoval její klienty.
Reeves byl jedním z mnoha adeptů, která společnost Palo Alto Networks hodnotila jako možnou tvář kampaně. Keanu Reeves ale kromě postu hollywoodské ikony splňoval i několik dalších předpokladů: je známý svou všestranností a talentem, jde o kultovního herce, který je zárukou finančního úspěchu, a navíc má pozitivní veřejnou image. Poslední jmenovaný faktor je ve světě kybernetické bezpečnosti klíčový.
Video: Palo Alto Networks – Keanu Reeves
Keanu Reeves ale zazářil i v řadě dalších reklam. Za zmínku stojí například superbowlová reklamě z roku 2108 pro americkou společnost Squarespace. Keanu Reeves jako zákazník společnosti Squarespace a spoluzakladatel společnosti Arch Motorcycle surfuje v reklamě na jedné ze svých vlastních motorek. Reeves při jízdě na motorce vybízí diváky, aby udělali stejný metaforický skok a šli za svými vášněmi a sny.
Video: Squarespace – Keanu Reeves
Bruce Willis legračně vrká po ledové kávě Hell Energy
V reklamním spotu z roku 2020 Bruce Willis už podruhé propaguje značku Hell Energy. Spojení drsňáka Willise s jednou z nejkrásnějších žen světa – Zuleykou Rivero – je opravdu vydařené. Reklama na řadu ledových káv se natáčela v luxusním bytě v 52. patře newyorského mrakodrapu. „Letošní natáčení probíhalo na krásném místě, užili jsme si spoustu legrace a vše šlo hladce. I když jsme s Bruceovým spikleneckým úsměvem do závěrečné scény spotu zařadili malý gag, působí tato reklama úplně jinak než ta předchozí. Bruceova chladná a okouzlující osobnost dokonale zapadá do našeho konceptu a v Zuleyko jsme pro něj našli perfektní partnerku,“ vyjádřil se k natáčení reklamy Péter Pantl, ředitel mezinárodní komunikace a marketingu společnosti Hell Energy.
Video: Hell Energy – Bruce Willis
Kromě kávy ovšem Willis nedá dopustit například také na autobaterie DieHard. To je akční příběh jako vystřižený ze Smrtonosné pasti!
J.K. Simmons hopsá přes švihadlo kvůli Farmers Insurance
Simmons, který proslul například rolí J. Jonaha Jamesona ve slavném filmu Spiderman, se od roku 2010 objevil ve více než 60 reklamách společnosti Farmers Insurance, kde ztvárňuje roli profesora Burkeho. Ve spotu nazvaném „Epic Skips“ nabádá diváky, aby reklamu nepřeskakovali a dozvěděli se o společnosti Farmers Insurance víc. Sám přitom skáče přes švihadlo s dokonalou bravurou:
Video: Farmers Insurance – J. K. Simmons
Jeff Goldblum ubytovává mimozemšťany
Jeffreyho Goldbluma máme spojeného hlavně s Jurským parkem, obvykle bývá obsazován do rolí vědátorů a vzdělanců. Jeho svérázný projev upoutal i značku Apartments.com. Goldblum se tak objevil v reklamním spotu, který zazářil během loňského Super Bowlu. V reklamě se skvěle prolíná sci-fi s realitou. Spot začíná scénou připomínající filmový trhák o invazi mimozemšťanů. Všechno je ale jinak. Mimozemšťané nepřišli dobýt Zemi, hledají jen místo, kde by se mohli ubytovat! Jeff Goldblum v roli Brada Bellflowera překlenuje propast mezi světem lidí a mimozemšťanů a se svým typickým talentem tlumočí jejich potřeby v oblasti mezigalaktického pronájmu. Společnost Apartments.com si pro svůj kousek na Super Bowlu 2024 vybrala ideálního mluvčího. Mimozemšťané dostali možnost využít webové stránky a najít si krásné bydlení.
Video: Apartments.com – Jeff Goldblum
Arnold Schwarzenegger je fakt dobrý soused
Ve výčtu slavných herců samozřejmě nesmí chybět Terminátor, tedy vlastně Arnold Schwarzenegger, který v reklamním spotu zachraňuje – v roli zaměstnance State Farm – štěňátka a těhotnou ženu z hořícího domu. Kvůli problému s výslovností slovního spojení „dobrý soused“ mu přichází na pomoc další filmová hvězda – Danny DeVito. Je vidět, že slavný Arnie nemá problém s tím, udělat si ze sebe trochu legraci. Reklama patřila během loňského Super Bowlu k těm nejlépe hodnoceným.
Video: State Farm – Arnold Schwarzenegger
Reklama jako líheň hereckých hvězd
Ovšem, angažovat do reklamy hvězdu typu George Clooneyho nebo Arnolda Schwarzeneggera není žádná legrace. Tedy hlavně z finančního hlediska. Levnější cestou je obsadit začínající „hvězdičku“. To je situace win-win pro obě strany. Značka získá za rozumný obolus tvář, která se pomalu začíná prosazovat a není úplně neznámá, herec má šanci ukázat se širokým davům. A navíc se mu naskýtá naděje, že si ho někdo všimne a do klína mu spadne nějaká senzační role, která mu změní život.
V reklamě začínala spousta špičkových filmových, divadelních a televizních herců – od Brada Pitta přes Matthewa McConaugheyho až po Steva Carella nebo Leonarda DiCapria. Reklamy jsou prostě skvělým místem pro získání zkušeností před kamerou. Někteří herci se ale k reklamám rádi vracejí i v době, kdy jejich tvář zná celý svět. Pojďme se na pár úsměvných kousků podívat.
Leonardo DiCaprio a žvejka
Dávno předtím, než se DiCaprio odevzdal vlnám oceánu při zkáze Titanicu, natočil několik reklam. V jedné z nich budoucí držitel Oscara předvádí své přirozené charisma a zároveň demonstruje silnou chuť žvýkaček Bubble Yum.
Video: Bubble Gum – Leonardo DiCaprio
Morgan Freeman – Polaroid
Budoucí držitel Oscara a výjimečný dabér Morgan Freeman hrál na začátku své kariéry v řadě televizních reklam. Jednou z takových reklam byl spot na Polaroid ze 70. let. Freeman tam ovšem není v roli fotografa… Poznáte ho?
Video: Polaroid – Morgan Freeman
Sečteno a podtrženo
Vyžití mužských herců v reklamě má svůj smysl. Muž bývá obvykle spojován s autoritou a kompetencí, což přispívá ke zvýšení prestiže značky. Kromě toho mohou značky využít image „klasického hrdiny“ k posílení vnímání produktu jako symbolu síly nebo úspěchu. Určité typy mužů zase mohou do reklamy vnést jistou romantičnost, přitažlivost a charisma, což dobře funguje na ženy před televizními obrazovkami. Stejně tak může s diváky rezonovat muž ztvárňující v reklamě otce či partnera, protože tento typ role obohacuje spot o citovou hloubku. A pokud je muž navíc proslulým hercem, má reklama pozornost celého světa zaručenu. Každý by totiž chtěl být jako okouzlující Brad Pitt, charismatický George Clooney, vtipný Bruce Willis nebo silný a současně něžný Arnold Schwarzenegger.