Lineární televize na nejvyspělejších mediálních trzích po celém světě pomalu klesá, a to jak z hlediska času sledování, tak z hlediska generovaných příjmů. V západní Evropě je nicméně stále největším tahounem sledovanosti videoobsahu.
Pro srovnání, diváci v USA strávili v loňském roce sledováním lineární televize v průměru 2 h 30 min, což je přibližně o 15 min více než ve Spojeném království, ale o 15 min méně než ve Francii a Německu a o 30, resp. 40 min méně než diváci ve Španělsku a Itálii. Hlavní rozdíl mezi západoevropskými a severoamerickými diváckými návyky pochází ze streamování a sociálních médií: spotřeba digitálního videa předčila v roce 2023 vysílání televize již za Atlantikem, zatímco na kontinentu zůstává televize klíčovým motorem sledovanosti.
V roce 2024 tvořila televize přibližně 60 % spotřeby videa ve Francii, Německu a Španělsku a až 70 % v Itálii. Ve Spojeném království, na trhu, kde se do značné míry nashromáždily streamovací služby a kde vysílací společnosti stály v čele přechodu k digitálním platformám, toto číslo klesá na 55 %, ale stále je to daleko před streamováním (pod 25 % pro předplacené video a BVOD dohromady).
![](https://stratus.campaign-image.com/images/1739269490793_2_zc_v1_603223000217774004.png)
Navzdory své relativní odolnosti se televize na všech evropských trzích vzdaluje digitálnímu videu. Diváci ve Francii, Německu a Itálii budou v roce 2024 sledovat televizi v průměru o 45 milionů méně než před pěti lety. Ve Spojeném království je tento pokles ještě výraznější, neboť mezi rokem 2019 a loňským rokem se denní doba sledování televize snížila o 55 milionů. Španělská televize byla odolnější a ve stejném období zaznamenala pokles pouze o necelých 30 mil.
Mezitím se spotřeba předplaceného OTT dostává do relativní stagnace ve srovnání s ostatními segmenty digitálního videa: ve Spojeném království meziročně pokročila jen o něco více než 2 %, zatímco ve Španělsku a Německu o 4 %. Ve Francii a Itálii je tento vývoj rychlejší. Ve stejném období zaznamenalo všech 5 trhů dvouciferný růst spotřeby BVOD, což odráží silný posun jejich domácích diváků směrem ke konzumaci televizního obsahu na digitálních platformách, který však stále nedokáže kompenzovat úbytek diváků lineárních televizních kanálů.
Zdroj: Dataxis.com