Jak bude televize vypadat po pandemii po tom všem, čím si odvětví v minulém roce prošlo?
Nárůst nákladů vede k jednodušší výrobě
Výroba filmů často trvá měsíce nebo roky. Televize ale zpravidla pracuje s týdenními nebo měsíčními harmonogramy. Kratší doba na výrobu umožňuje pružněji reagovat na výskyt covidu a na změny. Vytváří ale také problémy, pokud dojde k nenadálým zpožděním.
Na vrcholu pandemie se téměř celá televizní výroba na měsíc zastavila. Když se znovu začalo natáčet, došlo k významným změnám. Na place zpravidla vznikaly zóny a herci pracovali v tom nejchráněnějším prostředí. V dalších zónách byl komparz a výrobní personál, který může lépe dodržovat bezpečnou vzdálenost. Na place se zaváděla i další bezpečnostní opatření včetně pravidelného testování na covid, kontrol teploty, přítomnosti zdravotnického personálu a osobních ochranných pomůcek pro celý štáb.
Všechna tato zvýšená bezpečnostní opatření vedou k velkému nárůstu výrobních nákladů, zpravidla o 10-20 % rozpočtu pořadu. To představuje dalších 200 000 až 300 000 dolarů za díl sitcomu a až 500 000 dolarů navíc na díl dramatického pořadu. Aby bylo možné dodatečné náklady pokrýt, většina sítí snižuje počet pořadů na sezonu. Vytvořením menšího počtu dílů vyrovnávají čas a náklady na tradiční sezonu. Například CBS snížila u většiny pořadů počet dílů z běžných 22 na 16 za sezonu. Ale méně dílů znamená menší výnosy z reklamy.
Covid ovlivňuje i podobu televizních pořadů. Některé seriály, např. Záchranáři L.A., Chirurgové nebo Tohle jsme my, zakomponovaly covid do svých příběhů. Všechny pořady mají méně scén natáčených v exteriérech, méně převleků, menší komparz a méně fyzických doteků mezi herci.
Změna schémat a sestav
Sítě jsou pomalu schopné udržet dostatečný obsah i během pandemie, ale delší výroba měla vliv na dodávání nových pořadů. Počet původních televizních seriálů u všech televizních, kabelových a streamovacích služeb v roce 2020 poprvé za více než deset let klesl.
Změny výrobních harmonogramů, zpoždění a rušení pořadů měly velký vliv na přísun nového obsahu. Štáby jsou menší, autoři pracují ve virtuálním prostředí a náklady na výrobu se zvyšují. Proto se točí méně pilotních dílů a nových pořadů. Většina sítí není ochotná riskovat a objednat si nový pořad jen podle obsazení a scénáře.
Mění se i televizní kalendář. Místo tradičního zaměření na podzimní a jarní televizní sezonu už sítě sestavují plány na celý rok. Chtějí přicházet s obsahem, jakmile je hotový, aby se mohly srovnávat se streamovacími službami, jejichž schéma počítá s celoročním uváděním nových pořadů.
Budoucnost televizního průmyslu
Změny na place a ve výrobních standardech by mohly být trvalé, protože se sítě snaží snižovat náklady a udržovat štáb v bezpečí. Americká televize tím ale ztrácí výhodu tradiční vysoké výrobní hodnoty. Někteří odborníci předpovídají, že by se tak mohly více otevřít dveře mezinárodnímu obsahu. Některé pořady, například Lupin z Francie, si už získaly početné publikum na streamu a tento trend by mohl pokračovat.
Budoucnost by také mohla přinést animovaný obsah zaměřený na dospělé. Sítě jako Comedy Central a Fox Entertainment přecházely k animaci pro dospěné už před covidem. Schopnost bezpečně a trvale produkovat animovaný obsah představuje do budoucna výhodu.
Pandemie také hodně sítí odvedla od programů natáčených podle pevného scénáře. Sítě E! a Bravo se teď téměř výhradně zaměřují na improvizované pořady. I další společnosti dramaticky omezují předem připravené programy ve prospěch reality show, které jsou levnější a jednodušší na výrobu.
Výroba už zase pomalu začíná nabírat na rychlosti. V New Yorku se v dubnu 2021 natočilo 40 televizních pořadů. To už je návrat k úrovni před pandemií. K normálu se vrací i Los Angeles a Georgia, dvě velká výrobní centra v zemi.
I když se produkce obnoví na celém světě, resty budeme pociťovat ještě v příštích letech.
Během pandemie se televize stala pro mnoho lidí možností úniku. Teď se ale z úniku stává proměnlivější odvětví. Televizi budeme mít pořád, ale kde se na ni díváme a kdy, to se možná navždy změní.
Pandemie ukázala, kolik televizní a filmový obsah pro spotřebitele znamená. Když se ale odvětví proměňuje, navždy se změní i to, jak lidé konzumují obsah a co sledují.
Zdroj: forbes.com