Family Couple Watching TV Or Movie
Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY TRENDY

JAKÁ JE BUDOUCNOST TELEVIZE PO COVIDU?

31. 8. 202131. 8. 2021
Pokud jste strávili notnou část pandemie sledováním televize, nebyli jste sami. Sledovanost televize skokově rostla. Během dne dosahovala úrovně, která byla dříve k vidění jen o víkendech. A spolu se změnami sledovanosti se měnila i výroba.

Jak bude televize vypadat po pandemii po tom všem, čím si odvětví v minulém roce prošlo?

Nárůst nákladů vede k jednodušší výrobě 


Výroba filmů často trvá měsíce nebo roky. Televize ale zpravidla pracuje s týdenními nebo měsíčními harmonogramy. Kratší doba na výrobu umožňuje pružněji reagovat na výskyt covidu a na změny. Vytváří ale také problémy, pokud dojde k nenadálým zpožděním.

Na vrcholu pandemie se téměř celá televizní výroba na měsíc zastavila. Když se znovu začalo natáčet, došlo k významným změnám. Na place zpravidla vznikaly zóny a herci pracovali v tom nejchráněnějším prostředí. V dalších zónách byl komparz a výrobní personál, který může lépe dodržovat bezpečnou vzdálenost. Na place se zaváděla i další bezpečnostní opatření včetně pravidelného testování na covid, kontrol teploty, přítomnosti zdravotnického personálu a osobních ochranných pomůcek pro celý štáb.

Všechna tato zvýšená bezpečnostní opatření vedou k velkému nárůstu výrobních nákladů, zpravidla o 10-20 % rozpočtu pořadu. To představuje dalších 200 000 až 300 000 dolarů za díl sitcomu a až 500 000 dolarů navíc na díl dramatického pořadu. Aby bylo možné dodatečné náklady pokrýt, většina sítí snižuje počet pořadů na sezonu. Vytvořením menšího počtu dílů vyrovnávají čas a náklady na tradiční sezonu. Například CBS snížila u většiny pořadů počet dílů z běžných 22 na 16 za sezonu. Ale méně dílů znamená menší výnosy z reklamy.

Covid ovlivňuje i podobu televizních pořadů. Některé seriály, např. Záchranáři L.A.Chirurgové nebo Tohle jsme my, zakomponovaly covid do svých příběhů. Všechny pořady mají méně scén natáčených v exteriérech, méně převleků, menší komparz a méně fyzických doteků mezi herci.

Změna schémat a sestav


Sítě jsou pomalu schopné udržet dostatečný obsah i během pandemie, ale delší výroba měla vliv na dodávání nových pořadů. Počet původních televizních seriálů u všech televizních, kabelových a streamovacích služeb v roce 2020 poprvé za více než deset let klesl.

Změny výrobních harmonogramů, zpoždění a rušení pořadů měly velký vliv na přísun nového obsahu. Štáby jsou menší, autoři pracují ve virtuálním prostředí a náklady na výrobu se zvyšují. Proto se točí méně pilotních dílů a nových pořadů. Většina sítí není ochotná riskovat a objednat si nový pořad jen podle obsazení a scénáře.

Mění se i televizní kalendář. Místo tradičního zaměření na podzimní a jarní televizní sezonu už sítě sestavují plány na celý rok. Chtějí přicházet s obsahem, jakmile je hotový, aby se mohly srovnávat se streamovacími službami, jejichž schéma počítá s celoročním uváděním nových pořadů.

Budoucnost televizního průmyslu


Změny na place a ve výrobních standardech by mohly být trvalé, protože se sítě snaží snižovat náklady a udržovat štáb v bezpečí. Americká televize tím ale ztrácí výhodu tradiční vysoké výrobní hodnoty. Někteří odborníci předpovídají, že by se tak mohly více otevřít dveře mezinárodnímu obsahu. Některé pořady, například Lupin z Francie, si už získaly početné publikum na streamu a tento trend by mohl pokračovat.

Budoucnost by také mohla přinést animovaný obsah zaměřený na dospělé. Sítě jako Comedy Central a Fox Entertainment přecházely k animaci pro dospěné už před covidem. Schopnost bezpečně a trvale produkovat animovaný obsah představuje do budoucna výhodu.

Pandemie také hodně sítí odvedla od programů natáčených podle pevného scénáře. Sítě E! a Bravo se teď téměř výhradně zaměřují na improvizované pořady. I další společnosti dramaticky omezují předem připravené programy ve prospěch reality show, které jsou levnější a jednodušší na výrobu.

Výroba už zase pomalu začíná nabírat na rychlosti. V New Yorku se v dubnu 2021 natočilo 40 televizních pořadů. To už je návrat k úrovni před pandemií. K normálu se vrací i Los Angeles a Georgia, dvě velká výrobní centra v zemi.

I když se produkce obnoví na celém světě, resty budeme pociťovat ještě v příštích letech.

Během pandemie se televize stala pro mnoho lidí možností úniku. Teď se ale z úniku stává proměnlivější odvětví. Televizi budeme mít pořád, ale kde se na ni díváme a kdy, to se možná navždy změní.

Pandemie ukázala, kolik televizní a filmový obsah pro spotřebitele znamená. Když se ale odvětví proměňuje, navždy se změní i to, jak lidé konzumují obsah a co sledují.

Zdroj: forbes.com

Načítání dalších...