Zdroj: Shutterstock.com
AKTUALITY NÁZOR TRENDY ZAHRANIČNÍ

BRAND PURPOSE NEBOLI POSLÁNÍ ZNAČKY BĚHEM RECESE – ČTYŘI DŮVODY, PROČ HO CHRÁNIT

22. 8. 202222. 8. 2022
Marketéři by neměli riskovat dlouhodobé investice do přízně zákazníků nebo neúmyslně otupit krátkodobý růst.

Po dobu 28 měsíců poháněla pandemie koronaviru značky k tomu, aby prozkoumaly a osvojili si parametry poslání ve svých hodnotových nabídkách. V prostředí, které vyžadovalo laskavější a jemnější zapojení, posílaly značky věnující se domácím mazlíčkům soustrastné květiny pozůstalým majitelům psů, značky CPG přesměrovaly výrobní linky na výrobu prostředků na hubení bakterií a kamenné prodejny přeměnily svá parkoviště na bezdotykové zóny pro vyzvedávání zboží.

Mnohé z těchto přidaných služeb přinesly odměnu v podobě náklonnosti a loajality spotřebitelů, ale byly spojeny s odpovídajícími náklady.

Nyní, když letní dny 2022 ustupují a novinové titulky stále častěji hovoří o blížící se recesi, je přirozené, že se marketéři přikloní k opatrnosti a raději přesměrují reklamní prostředky do výkonnostního marketingu než do účelově zaměřeného brandingu. Jakmile se tento instinkt projeví, bude poslání upřednostňováno? A s jakým rizikem - zvláště když se zdá, že svět ustrnul v nepřetržité sérii krizí a geopolitických otřesů.

Podle mě marketéři, kteří se rozhodnou stáhnout výdaje orientované na hodnoty - ať už to znamená květiny pro majitele psů nebo milionové investice do udržitelných technologií - mohou nakonec napáchat nenapravitelné škody. Nejenže šéfové marketingu mohou riskovat, že zahodí roky investic do budování náklonnosti zákazníků, ale mohou také neúmyslně otupit krátkodobý růst. Protože pokud věříte titulkům v novinách, tato recese, ať už dopadne jakkoli, bude jiná než všechny před ní.

Pro ty, kteří jsou v pozici, kdy musí zvažovat poslání versus výkon, nabízím čtyři myšlenky k zamyšlení.

Účel a výkon budou nejspíš navždy propojeny


Zatímco mnoho spotřebitelů se již dříve potýkalo s ekonomickým zpomalením, pro generaci Z a mileniály, dvě demografické skupiny, které nakupují produkty na základě poslání, a které budou poprvé jako dospělí spotřebitelé prožívat období utahování opasků a firemních škrtů, to bude novinka.

Naše odvětví za posledních několik let shromáždilo spousty výzkumů, které ukazují, jak důležité jsou pro tyto lidi zásady značky - a tyto údaje by měly být podkladem pro jakoukoli analýzu přidělování rozpočtu na výkon. Je nepravděpodobné, že by příslušníci této jedinečné demografické skupiny s kupní silou 5 bilionů dolarů změnili způsob, jakým se rozhodují o nákupu, a to ani v době napjaté ekonomické situace. Značky nechtějí hazardovat se svou důvěryhodností a autenticitou tím, že by vysílaly signál, že se o určité věci zajímají jen tehdy, když se daří.

“Brandformance” skutečně existuje


Stále se setkáváme s větším množstvím důkazů, že branding a výkonnost se sbližují, a marketéři stále častěji měří dopad agregovaných výdajů napříč celým trychtýřem. V posledních několika letech vlastně zaznamenáváme stále více důkazů o tom, že nákupní trychtýř se mění, protože nákupní vzorce a rozhodování spotřebitelů se staly něčím jiným než lineárním.

To donutilo marketéry přehodnotit způsob měření návratnosti výdajů na reklamu a atribuce. Čím více se výkonnost značky stává normou, tím více jsou hodnoty značky neoddělitelné od výkonnostní reklamy. V ideálním případě totiž nejúspěšnější společnosti využívají účelově zaměřené cíle k posílení své výkonnosti - a to i v době poklesu.

Dlouhodobé plány jsou zastaralé


Pro osoby s rozhodovací pravomocí je lákavé ohlédnout se za předchozími hospodářskými poklesy a obrátit se k osvědčenému osmnáctiměsíčnímu plánu. Několik posledních let nás však naučilo, že na plán každé značky je třeba pohlížet jako na živou, dýchající a velmi tvárnou věc. Vezměte si, jak dramaticky a často se v posledních více než dvou letech měnily podmínky na trhu. Pokoušet se o předpovědi nebo opatření na tři měsíce dopředu v době inflační ekonomiky, která si v ničem nezadá s rokem 2008 nebo 2020, se podobá vázání závaží kolem kotníků.

Dobrou zprávou je, že většina firem se naučila být agilní a přizpůsobivá - nejbláznivější dny roku 2020 nás naučily, jak rychle lze vypracovat smysluplné a úspěšné marketingové plány. Není třeba přehnaně reagovat nebo přehnaně korigovat to, co fungovalo, a společnosti, které dělají kompromisy, by nakonec mohly přijít o nové příležitosti.

Přesto můžete zajít příliš daleko


Už jsme viděli několik příkladů toho, jaká zpětná vazba může nastat, když to společnosti přeženou se zaměřením na altruismus, který nemá oporu v tom, kým jsou. Ne každá společnost má za cíl zachraňovat svět. Klíčem je najít autentickou a skutečnou střední cestu, která respektuje spotřebitele a pomáhá společnosti soustředit se na její hlavní činnost.

Bez ohledu na to, co nás čeká v příštích měsících, je pro značky důležité, aby si zachovaly své poslání a nadále ho skutečně vyjadřovaly. V sázce je příliš mnoho na to, aby došlo k dramatické změně; marketéři si nemohou dovolit couvnout. Je pravda, že tyto zásady není vždy snadné zapracovat do klasických marketingových taktik nebo změřit v tabulce. Pak je klíčový lidský úsudek. Pokud jste značka, která posílá svým členům květiny, když jim zemře domácí mazlíček - nepřestávejte být tím, kým jste.

Zdroj: adage.com

Načítání dalších...