Čas strávený s médii se za posledních pět let zvýšil téměř o čtvrtinu. Ukazuje to nová zpráva Globální mediální krajina od GWI, která mapuje mediální trendy napříč jednotlivými světovými regiony. Na zvýšení času stráveného s médii se nejvíce odrazil nárůst mediální konzumace digitálního obsahu, a to především díky rozšíření tradičních médií do online prostředí (TV, tisk, audio). Nejvíce času trávíme podle studie se sociálními médii (2:28 hodin denně), dále sledováním lineární TV (1:53 hodin denně) a streamováním hudby (1:35 hodin denně). Za posledních pět let nejvíce narostl poslech podcastů, sledování televizního obsahu online(videoobsah na vyžádání), streamování hudby a internetové zpravodajství. Za pozornost také stojí, že čas se v pětiletém období klasických médií zvýšil téměř u všech nosičů včetně tištěných médií. Velmi drobný pokles u lineární TV je kompenzován rychlým růstem online TV.
Hlavní trendy
- Po krátké rychlosti během pandemie se denní čas strávený sledováním televizního vysílání v roce 2022 celosvětově snížil o 3 minuty ve srovnání s rokem 208. Přestože je celkový průměrný čas měřeného sledování online nižší než čas měřeného sledování živého vysílání, od roku 2018 se zvýšil o 21 minuta pokračuje v růstu.
- Živé TV vysílání oslovuje více diváků než online TV a zůstává prioritním kanálem pro komunikaci značek. Zásah sociálních médií je rovněž vysoký a převyšuje ostatní kanály.
- Sociální média stále ukrajují nejdelší čas z denní mediální konzumace. V Latinské Americe av zemích Středního Východu překračuje čas věnovaný sociálním médiím tři hodiny denně. I když je toto chování typičtější pro mladé uživatele, také generace X navýšila mezi lety 2018 a 2022 svůj čas, který na médiích sociální trávy.
- S výjimkou asijsko-pacifického regionu tráví čtenáři v průměru 50 minut denně čtením tištěných médií. Čas používání s digitálními (onlinovými) edicemi tiskových médií se dále zvyšuje průměr představuje 1 hodinu a 15 minut denně.
- Přestože příjemci tráví téměř 7 hodin denně (6:43 hodin) online (mobil, PC, notebook, tablet), data ukazují, že čas trávený online dosáhl svého stropu. Platí to i pro rostoucí online trhy (Blízký východ & Afrika, Latinská Amerika), kde průměrný čas denně uložený online klesl o 20 minut, resp. o 34 minut ve srovnání s rokem 2021.
- Netflix zůstává nejsilnější streamovací platformou ve všech regionech, s nejvyšším tržním podílem v Latinské Americe (79 %) a Severní Americe (65 %).
- Sledování videí na sociálních sítích se zvyšuje. Na Instagramu sledují videa téměř dvě třetiny jeho uživatelů (63 %), na Facebooku je to více než polovina (54 %). Více než 40 % uživatelů sleduje videa na Snapchatu, 40 % pak na Redditu a rovněž byznysová síť LinkedIn zaznamenává zvýšený zájem o videa – sleduje je zde téměř třetina uživatelů (28 %).
- Od 2. čtvrtletí 2022 převyšuje denní čas strávený s online tiskem fyzického tištěného nosiče o 25 minut. Neznamená to ale, že by čtenáři na noviny a časopisy zanevřeli. Ve skutečnosti je denní čas strávený čtením tištěných titulů nejvyšší od prvního čtvrtletí 2020.
- Čas starý čtením zpravodajství napříč všemi médii je na vzestupu. Ve 2. čtvrtletí 2022 získávalo 58 % uživatelů zprávy
prostřednictvím sociálních médií nebo zpravodajského webu. Sociální média jsou dominantním kanálem k získávání zpráv pro většinu spotřebitelů na celém světě. - V 1. čtvrtletí 2022 se podcasty zařadily do trojice nejoblíbenějšího typu hudebního a audio obsahu a nahrazeny tak CD nosiče a vinyly. V USA je YouTube preferovaným kanálem pro poslech podcastů před Spotify, kterému dávají o něco více přednosti mladí posluchači ve věku 16-24 let.
Zdroj: mediaguru.cz