Přitom ve věku 45-64 let v Česku najdeme 3 milióny spotřebitelů, kteří se rozhodně nechystají k životu v askezi nebo rezignaci na své sny a přání.
Když rozdělíme českou populaci podle věku do věkových podskupin, dostaneme následující čísla:
Mladé cool generace máme cca 1,1 miliónu (i s dětmi do 14 let by to bylo 2,8 milionu). Asi se shodneme, že na ty se marketing zaměřuje velmi intenzivně. Druhou marketingově oblíbenou skupinou Čechů je 2,8 milionu lidí ve věku 25-44 let.
Nejpočetnější věkovou skupinou v Česku jsou ale lidé ve věku 45-64 let a ta je z hlediska marketingu většinou neviditelná. Pomineme reklamy na různé zdravotní potíže a jejich řešení, které implikují, že tato věková skupina nic jiného neřeší. Zatímco mladší Češi mají podle reklam spoustu i třeba přiblblých aspirací, po 45. roku věku nastane zlom a najednou pusto prázdno.
Přitom doba životem a prací sedřených čtyřicátníků a padesátníků je už dost dlouho minulostí. Při troše snahy člověk může vidět, že i tito lidé žijí aktivní životy plné snů, přání, plánů a aspirací. V rámci projektu „Češi 45 plus“ ale nechceme spoléhat na dojmy a pomocí dat vám chceme ukázat, že opomíjet tuto cílovou skupinu prostě nedává ekonomicky smysl.
Follow the money
Častým důvodem pro opomíjení této skupiny je představa, že lidé v tomto věku prostě nějak konzumují méně a možná nemají finance. Nic ovšem nemůže být vzdálenější od skutečnosti. Zcela na tvrdých datech se dát říct, že pokud jsou v české společnosti někde peníze a majetky (většinou nezatížené dluhy jako např. hypotéky), pak je to právě ve věkové skupině 45-64 let.
Stačí se podívat na počet výdělečně činných osob v domácnosti a pro kolik lidí v domácností jsou finance určeny. Pokud srovnáme Čechy ve věku 45-64 let a ty ve věku 25-44 let zjistíme, že z hlediska počtu výdělečně činných osob v domácnosti jsou to zcela srovnatelné skupiny. V obou je 50 % domácností se dvěma výdělečně činnými osobami a 30 % resp. 32 % s jednou výdělečně činnou osobou. Má to ale háček. Zatímco u mladších Čechů do 44 let je jen 39 % domácností dvoučlenných, ve věkové skupině 45-64 let je to 55 % domácností, kde žijí maximálně dvě osoby.
Pokud byste to chtěli v meanech, pak na jednu domácnost s Čechy ve věku 45-64 let připadá 1,59 ekonomických aktivních osob v domácnosti a mean počtu lidí v domácnosti je 2,56. U mladších Čechů ve věku 25-44 let je to 1,55 a 2,93. Nevyžaduje to ani tak velkou matematiku, aby bylo zjevné, že zralejší Češi mají v průměru vyšší disponibilní příjmy na osobu než ti mladší. A určitě neobjevíme Ameriku, když poukážeme na fakt, že kariéra se nějakou dobu buduje a plat (většinou) s věkem a zkušenostmi roste.
Na stránce věnované našemu projektu (cesi45plus.cz) můžete vidět, že tako věková skupina nejenže o sebe dbá, ale můžete jít od kategorie po kategorii (od FMCG po zboží dlouhodobé spotřeby) a najdete jen málo zásadních rozdílů oproti např. oblíbené cílové skupině 25-44 let. Přirozeně, že jsou rozdíly dané změnami v životě, jako když odrostou děti, ale těch není zas tak moc.
Mediálně je zasáhnete o něco snadněji, ale horší je to s relevancí sdělení
Dobrou zprávou v celém tom smutném příběhu o zapomenuté cílové skupině je to, že je vlastně jednodušší ji zasáhnout. Více sledují TV a nejsou tak roztříštění mezi mnoha online platformami. Na druhou stranu, jak vidíte z průměrných denních ATS u jednotlivých touchpointů, u většiny z nich zas tak moc za mladšími nezaostávají.
ATS relativní v minutách denně (deklarativně):
Co si z toho všeho máte odnést ?
Češi ve věku 45-64 let jsou z hlediska financí bonitnější než mladší Češi a 90 % je stále ekonomicky aktivních. I lidé ve věku 45-64 let mají aspirace a sny a popravdě na ně mají třeba konečně finance a taky už trochu vědí, co chtějí a jak žít.
Jistě, Češi ve věku 45-64 let už většinou mají své preference, zkušenosti a marketingem nebo reklamou jsou už za ta léta trochu „obouchaní“. Většina vám proto neskočí hned nadšeně na první vějičku, kterou jim hodíte. Takže je to trochu náročnější cílová skupina, ale na druhou stranu jsou značkám, které si oblíbí a získají si jejich důvěru, výrazně loajálnější než mladší Češi. Myslet si, že je ale zasáhnete jako vedlejší efekt při komunikaci na mladé je možná pravda z hlediska čistě reache, ale určitě ne relevance a efektu takové komunikace.
Více se můžete dozvědět na cesi45plus.cz.