S pomocí ukradených a upravených záběrů se podvodníci snaží přesvědčit internetové uživatele, že známé osobnosti doporučují pochybné investice či koupi zboží. V posledních měsících se mnohokrát stala obětí podvodníků i značka CNN Prima News. Také proto se snaží varovat co největší množství lidí, aby šmejdům lačnícím po penězích důvěřivých lidí ideálně nikdo nenaletěl.
„Na videu, které jste viděli, jsem, ale i nejsem já.“ Pavlína Wolfová v novém osvětovém videu CNN Prima News vystihuje podstatu takzvaných deepfake nahrávek. Jde o nebezpečný fenomén poslední doby. Jeho tvůrci s pomocí umělé inteligence dokážou vygenerovat reálně znějící hlas, upravit tvář známých osobností a vtisknout jim takovou mimiku, že vypadají, jako by skutečně mluvily. Ve skutečnosti však daná slova nikdy nebyla řečena, ani jejich činy nebyly realizovány. Kvalita takového videa může být vysoká a na první pohled může deepfake řadu lidí oklamat.
Podvodníci se v praxi snaží nejčastěji vymámit z lidí počáteční investici do imaginárního programu, který má účastníkům zajistit výdělek desítek až stovek tisíc korun měsíčně bez práce. Investované peníze ale lidé už nikdy neuvidí. Podvodníci využívají záběrů ze studií CNN Prima News a vytvářejí dojem, že moderátoři ve svých pořadech nabízí pochybné finanční či jiné produkty. Není náhodou, že se zadavatelé takových reklam zaměřili na značku CNN kvůli její známosti a celosvětové důvěryhodnosti a že si do podvodných videí vybírají důvěryhodné osobnosti, jako je zkušená novinářka a moderátorka pořadu 360° Pavlína Wolfová. Ta se snaží ve videu lidem vysvětlit, že rozhodně není prodejkyní hrnců ani finančních produktů, a varovat před nekalými praktikami veřejnost.
„Pracuji pro CNN Prima News a my pro vás vysíláme zprávy. Deepfake videa jsou podvod, který z vás chce tahat peníze. Nenechte se napálit, a pokud máte pochybnosti, zeptejte se. Podobných podvodů bude přibývat. Proto jsme se rozhodli bojovat proti nim. Nejlepší obrana je informovanost. Sdílejte prosím tohle video se svými blízkými. Pojďme společně nenaletět,“
vysvětluje ve videu Pavlína Wolfová.
CNN Prima News se proti deepfake videím brání i právně a chce být průkopníkem v informovanosti o tomto fenoménu. Vedle podvodných reklam se totiž deepfake videa mohou využívat ke snaze ovlivňovat volební kampaně či celkově ve snaze podkopat důvěryhodnost médií politiků a informací obecně. Pokud bude veřejnost o tomto fenoménu vědět dost a začne u fantastických nabídek či těžko uvěřitelných prohlášení automaticky pochybovat a ověřovat si informace, dopad takových videí se výrazně sníží.
Zdroj: mam.cz