Dan Wieden je americký reklamní tvůrce, spoluzakladatel a kreativní ředitel reklamní agentury Wieden+Kennedy. Narodil se v Oregonu v Portlandu kde na Oregonské univerzitě získal titul v oboru žurnalistiky. V roce 1982 založil spolu s Davidem Kennedym reklamní agenturu Wieden+Kennedy, která se stala jednou z nejúspěšnějších na světě. Dan Wieden se proslavil inovativními a nezapomenutelnými reklamními kampaněmi pro světové značky jako například legendární „Just Do It" pro Nike, „I Am a Mac" pro Apple nebo „The Man Your Man Could Smell Like" pro Old Spice.
Wieden+Kennedy jako průkopníci brandingu
Dan Wieden a jeho agentura přinesli světu reklamy několik inovativních myšlenek a postupů, které se zapsaly do historie marketingu. Než se pustíme do příkladů jejich top kampaní, podívejme se na to, jaká byla taktika a praxe zakladatelů.
Dan Wieden a David Kennedy začínali jako malá agentura jen se třemi zaměstnanci. Hned v počátcích se na ně usmálo štěstí a první značka, pro kterou pracovali, byla sportovní obuv Nike. Díky této prestižní spolupráci a svěžím myšlenkám se agentura postupně rozrůstala a získávala pod svá křídla další významné klienty jako Coca-Cola, Old Spice, Honda, Levi's, nebo Airbnb. Pobočky agentury najdete dnes například i v Amsterdamu, v Londýně, New Yorku, Tokiu, São Paulu, Šanghaji nebo Dillí. Agentura Wieden+Kennedy byla jednou z prvních, která se začala zaměřovat na branding značek v globálním měřítku.
Wieden+Kennedy byli (a stále jsou) vyjimeční především nekonvenčním přístupem k reklamě, který vychází z hlubokého porozumění značce a jejímu cílovému publiku. Snaží se brandům vdechovat podobu, která dává smysl a je relevantní pro jejich publikum. Ke klientům přistupují jako k partnerům a vztah zakládají na důvěře a sdílení stejných hodnot, čímž se vždy snaží dosáhnout dlouhodobé oboustranně příjemné spolupráce.
Mnoho kampaní z dílny agentury získalo ocenění na prestižních mezinárodních festivalech jako Cannes Lions, One Show či D&AD. Pomohli vytvořit jedinečnou identitu pro mnohé velké značky a usadily jejich vnímání tak, jak je známe dnes. Mezi nejznámější počiny patří „Just Do It" pro Nike – pojďme se tedy na známé kampaně podívat detailněji.
Legenda jménem Nike
Tuto proslulou záležitost, která světem marketingu rezonuje naprosto nepopiratelně, vytvořili v roce 1988. Nike si agenturu Wieden+Kennedy najala za účelem zvýšit prodeje svých tenisek. Velmi úderná, jednoduchá avšak velmi úspěšná kampaň byla postavena na myšlence, zda máte odvahu a motivaci k tomu, dělat v životě to, co chcete. V kampaních společnosti Nike se objevovalo mnoho známých sportovních tváří, které dosáhly úspěchu díky tvrdé práci a odhodlání. Silné vizuální zpracování a energická hudba jen podtrhovala ono poselství. Kampaň „Just Do It” sklidila ohromný úspěch a dá se bez přehánění říci, že pomohla značce Nike stát se jednou z předních značek sportovní obuvi na světě. Dodnes je vnímána jako ikona moderního marketingu.
Za vznikem sloganu "Just Do It", který vydělal společnosti miliardy dolarů, stojí zajímavý až bizarní příběh. Inspirací pro jeho vznik byla poslední slova odsouzeného vraha Garyho Gilmora, který před svou popravou vykřikl „Let´s Do It”! (Prostě to udělejte!). O mnoho let později Wieden, jež byl autorem sloganu, uvedl, že hledal slova, která by oslovila jak běžného člověka tak profesionálního sportovce. A tak v roce 1988 vzniklo ikonické „Just Do It”, které je dodnes po právu králem sloganů. Toto je první reklama, ve které tento claim zazněl:
Kromě „Just Do It” vytvořil Dan Wieden v rámci své agentury i další úspěšné kampaně pro značku Nike. Mnohým by se mohla vybavit například televizní reklama s Michaelem Jordanem a Bugsem Bunnym:
Tento snímek z roku 1992 kombinuje animaci s reálnými záběry slavného basketbalového hráče a jeho spoluhráčů. Tato televizní reklama měla propagovat limitované edice tenisek Nike Air Jordan VII.
Old Spice
Reklama „The Man Your Man Could Smell Like” pro značku Old Spice Dan Wiener a jeho agentura natočili v roce 2010. Reklamní snímek získal ocenění Grand Prix na festivalu v Cannes. Velmi specifický styl humoru a unikátní střih reklamu vystřelil ve velmi krátkém čase mezi jedny z nejúspěšnějších. Během prvních 24 hodin po uveřejnění na kanál YouTube měl spot více než 5 milionů shlédnutí. Tato reklama je často citována jako jeden z nejvýznamnějších příkladů využití sociálních médií v reklamě a Dan Wieden a jeho agentura Wieden+Kennedy za ní získali mnoho dalších ocenění a uznání.
Značka Old Spice tak díky agentuře Dana Wiedena zahájila trend sprchových gelů pro muže. Do té doby bylo 60 % nákupů těchto produktů realizováno převážně ženami a tak se tvůrci tohoto snímku zamysleli: Jak vyvolat diskuzi na toto téma mezi páry? Reakce nejen profesionálů z oblasti marketingu, ale i známých osobností na kampaň, na sebe nenechaly dlouho čekat. Této televizní reklamy byl brzy plný Twitter, Facebook i Reddit. Také známé tváře sdíleli reakce v reálném čase na YouTube a tím se kampaň zařadila mezi jedny z nejinteraktivnějších v historii. Cílem bylo zvednout prodeje sprchových gelů o 15 %, nicméně v roce 2010 prodej gelů od Old Spice stoupl o neuvěřitelných 60 %. V červnu téhož roku se pak prodej ještě zdvojnásobil, což tento spot vystřelilo mezi top kampaně 21. století.
McDonald´s
Kampaň pro značku McDonald's agentura Wieden+Kennedy realizovala v roce 1993. „What We're Made Of” měla za cíl propagovat kvalitu a čerstvost ingrediencí v produktech a demonstrovat péči o zákazníky, na které si značka vždy zakládala. Pověst McDonald's v očích zákazníků se vlivem této strategie značně zlepšila a reklama získala několik ocenění včetně dvou Clio Awards a stala se jednou z nejúspěšnějších kampaní řetězce McDonald's v historii.
Apple
Kampaň „I Am a Mac” je jedním z nejproslulejších reklamních počinů pro značku Apple. Byla spuštěna v roce 2006 a vysílána nekolik let. Stála za ní opět reklamní agentura Wieden+Kennedy a hlavním cílem bylo představit Macintosh jako moderní, intuitivní počítač, který se snadno ovládá. Produkt ideální pro kreativní práci i osobní účely. Objevují se zde dvě hlavní postavy – Justin Long v roli Maca a John Hodgman jako PC. Ve spotech se aktéři vzájemně srovnávají a ukazují své rozdíly. Mac – moderní, snadno ovladatelný a bezproblémový a PC jako příliš komplikovaný, nevýkonný a pomalý. Výsledek reklamní kampaně měl pozitivní dopad na povědomí o značce Apple, které se díky ní mnohonásobně zvedlo a podnítilo rostoucí oblibu počítačů s ikonou "jablíčka".
Coca-Cola
Ano, i pro tohoto velkána Dan Wieden vytvořil legendární spot – a nejen to, předeslal myšlenku směru, kterým se Coca-cola jako značka i nadále ubírá. Myšlenka pospolitosti, radosti ze života a pozitivní vibrace. Televizní reklama s názvem „Hilltop” je ikonická především díky refrénu, kde se zpívá „I´d Like to Buy the World a Coke”, který měl symbolizovat touhu po světovém míru a harmonii. Wieden+Kennedy poté pro Coca-Colu realizovali mnoho dalších reklam, jako například i „The Magic Taste of Coke” realizována Wieden+Kennedy London, která má prezentovat magické momenty při prvním doušku legendárního nápoje.
Muž, který v televizní reklamě otevřel dveře kreativitě
Kromě nezapomenutelných reklamních spotů pro světoznámé značky, byl Dan Wieden známý i svou podporou inovativních nápadů a kreativity v reklamě. Soustředil se na vytváření silné identity a dlouhodobě kvalitní a pozitivní pověsti značek. Věnoval se i vzdělávání nových generací profesionálů - jeho agentura investovala do vzdělávání mladých talentů a dodnes podporuje rozvoj schopností u svých zaměstnanců. „Děkujeme ti, Dane, že jsi otevřel dveře, díky kterým mohou dnes lidé využívat svůj potenciál naplno.”, uvedla společnost Wieden+Kennedy na Twitteru krátce po jeho odchodu v roce 2022.