- Rozmanitost Evropy vyžaduje, aby akt EMFA vycházel z principu subsidiarity a zaměřoval se na zásady, které nemají rušivý účinek. Veškerá omezení by měla být objektivně odůvodněná, transparentní, nediskriminační a přiměřená, aby chránila svobodu sdělovacích prostředků v Evropě.
- Akt EMFA by měl podporovat růst evropské televize a videa na vyžádání a neměl by je brzdit pravidly namířenými proti konsolidaci. Opatření, která jsou zaměřená na omezení konsolidačních kapacit evropských vysílatelů nebo brání inovacím, rozšiřování a hledání nových zdrojů výnosů v odvětví, by v konečném důsledku omezila pluralitu evropských médií. Zároveň by upevnila dominantní postavení velkých technologických společností, které do evropských sdělovacích prostředků neinvestují.
- Revize a omezení rušivých a zastaralých pravidel pro sdělovací prostředky podpoří rozmanitost a růst odvětví. Je třeba se zaměřit na oblasti, kde jsou kulturní rozmanitost a investice ohroženy nejvíce. Zejména je nutné přísněji posuzovat akvizice sdělovacích prostředků velkými technologickými firmami, které mají dopad na pluralitu.
- Stávající pravidla pro audiovizuální sektor je třeba uplatňovat přiměřeně. Je třeba se vyhnout dalším minimálním požadavkům na úrovni EU, které by mohly nadměrnou zátěž stávajícího rámce (např. směrnice o audiovizuálních mediálních službách) ještě zvýšit o další náklady na dosažení souladu.
- Je nutné přijmout opatření pro zviditelnění zpravodajství a obsahu poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb. Obsah je třeba chránit před zásahy velkých technologických společností.
- Klíčové je nezávislé měření sledovanosti. Hráči podléhající různým regulačním režimům by neměli být v jednom „koši měření sledovanosti“. K jejich měření by se měly používat samostatné, ale srovnatelné měny.
- Transparentnost vlastnictví sdělovacích prostředků a státní reklamy je vítána. Taková transparentnost by mohla být užitečná zejména s ohledem na konkrétní situaci v některých členských státech.
- Posílení role Skupiny evropských regulačních orgánů pro audiovizuální mediální služby (ERGA). Akt o svobodě sdělovacích prostředků by měl usilovat o to, aby byla skupina ERGA plně nezávislá, personálně obsazená a financovaná pro rostoucí množství činností.
V tento slavnostní den si připomínáme, že svoboda sdělovacích prostředků, pluralita a demokracie vyžadují neustálou ostražitost a podporu. Dokonce i v Evropě některé úřady běžně zasahují do činnosti mediálních společností, jejich redakční nezávislosti a svobody provozu. Primárním cílem Evropského aktu o svobodě sdělovacích prostředků musí být omezení neodůvodněných restrikcí, uvalených orgány veřejné správy. Musíme se vyhnout tomu, aby opatření obsažená v aktu EMFA omezila naši schopnost růst a rozvíjet hospodářskou soutěž v prostředí, kde velké technologické firmy nadále využívají asymetrických pravidel a podkopávají základy plurality sdělovacích prostředků.
ACT – ASOCIACE KOMERČNÍCH TELEVIZÍ A SLUŽEB VIDEA NA VYŽÁDÁNÍ V EVROPĚ
ABBRO – ASOCIACE BULHARSKÝCH VYSÍLATELŮ
ACCeS – ASSOCIATION DES CHAÎNES CONVENTIONNÉES ÉDITRICES DE SERVICES
ARCA – RUMUNSKÁ ASOCIACE PRO AUDIOVIZUÁLNÍ KOMUNIKACI
AKTV – ASOCIACE KOMERČNÍCH TELEVIZÍ
CRTV – CONFINDUSTRIA RADIO TELEVISIONI
UTECA – UNIÓN TELEVISIONES COMERCIALES EN ABIERTO
VÖP – ASOCIACE RAKOUSKÝCH KOMERČNÍCH VYSÍLATELŮ
[1] Dnes je Světový den svobody tisku, více informací naleznete zde.