FAST NA VZESTUPU: PROČ EVROPA VÍTÁ BEZPLATNOU STREAMOVANOU TELEVIZI PODPOROVANOU REKLAMOU?
24. 11. 202424. 11. 2024Jak je na tom Evropa, pokud jde o FAST, ve srovnání s USA? V USA jsou kanály FAST (bezplatné streamování televize podporované reklamou) a služby AVOD (video na vyžádání založené na reklamě) v současné době, kdy se streamování stalo konkurenčním prostředím na dozrávajícím trhu, klíčovým růstovým segmentem. Jako příklad lze uvést Tubi od společnosti Fox Corp., Pluto TV od společnosti Paramount Global, Freevee od společnosti Amazon nebo The Roku Channel.
V Evropě, kde je tradičně k dispozici více bezplatného televizního obsahu, se kanály FAST donedávna tolik neprosazovaly. Tato technologie ale měla být jedním z témat na říjnovém veletrhu MIPCOM v Cannes. Letos v létě byl ve velkém Británii spuštěna televize Tubi, zatímco Pluto TV uzavřela strategické obchodní a redakční partnerství s M6+, novou AVOD platformou francouzské televizní společnosti Groupe M6, aby mohla „rozšířit bezplatné streamování a digitální podnikání ve Francii“. Společnost Sony Pictures zase nedávno uvedla na evropský trh balíček 54 kanálů FAST s populárním obsahem, jako je například sitcom Seinfeld.
Také společnost Fremantle se dohodla na spuštění 25 kanálů FAST v rámci rozšířené celosvětové dohody s Pluto TV pro 13 zemí. To zahrnuje trhy, jako je Velká Británie, Německo, Španělsko, Itálie a rovněž severské země, přičemž každý kanál bude speciálně upraven pro jednotlivé trhy. Mezi tyto kanály patří Escape to the Country, Three’s Company, Baywatch, Supermarket Sweep, Family Feud Classic, Let’s Make a Deal, The Price is Right: Bob Barker, The Price is Right: Drew Carey, Alarm for Cobra, Project Runway, Prisoner a Jamie Oliver.
Komerční divize BBC Studios se zase spojila se společností Pluto, aby v severských zemích spustila tři kanály FAST související s pořadem Top Gear. Mezitím se spojily britské veřejnoprávní stanice BBC, ITV, Channel 4 a Channel 5 s cílem využít své knihovny obsahu prostřednictvím spuštění nové bezplatné služby Freely. Také švédský startup Staccs zaměřený na FAST letos v létě představil rozšířené partnerství se společností Samsung, aby ve Velké Británii, Španělsku a Itálii zavedl dva nové hudební videokanály Staccs TV Throwback a Staccs TV Celebrate.
Maureen Kerr, která pracuje pro britskou poradenskou společnost Arthur D. Little a stojí v čele Media & Entertainment Practice, tvrdí, že růst služeb FAST v regionech Evropy, Blízkého východu a Afriky v současné době překonává růst v USA. „Rostoucí tlak na ziskovost a zvyšující se míra vypovězených smluv od zákazníků vedly mnoho hráčů na trhu k experimentování s novými obchodními modely,“ vysvětlila v nedávné zprávě. „Na vzestupu je trend monetizace prostřednictvím reklamy v rámci kanálů FAST a AVOD.“
Hlavní rozdíl spočívá v tom, že AVOD, jak už napovídá sám název, poskytuje obsah VOD podporovaný reklamou, zatímco FAST nabízí lineární kanály a obsah na vyžádání.
„Když se na to podíváme očima spotřebitele, všichni hledáme flexibilnější a cenově výhodnější možnosti sledování. To platí zejména pro mladší lidi,“ vysvětlila Maureen Kerr pro The Hollywood Reporter. „Významným faktorem je nárůst televize připojené k internetu (CTV). Tento nárůst bude i nadále významným faktorem pro přijetí FAST, zejména v Evropě. Začínáme pozorovat, že penetrace CTV skutečně stoupá.“ Někteří výrobci televizorů, například Panasonic a Samsung, začali nabízet kanály FAST a staví se do pozice agregátorů jakéhosi bezplatného televizního obsahu.
Dalšími hnacími faktory pro společnosti zabývající se obsahem je jejich vyhledatelnost a lokalizace. „Všichni provozovatelé televizního vysílání – od Francie až po Velkou Británii a Německo – spustili vlastní streamovací služby. Nyní si však říkají: 'Dobře, ale jak se můžeme odlišit a jak zabráníme kanibalizaci?“ říká Maureen Kerr a dodává. „A když se bavíte s lidmi z ITV, TF1 a dalších velkých vysílacích společností, jsou přesvědčeni, že model podporovaný reklamou je komplementární.“ A to v tom smyslu, že mohou považovat FAST a AVOD za další distribuční okno pro jejich obsah s odlišnou (na reklamu zaměřenou) monetizací.
„Kombinace silného reklamního trhu a spotřebitelské preference bezplatného obsahu byla klíčem k vzestupu bezplatného streamování v Evropě,“ uvedl Olivier Jollet, výkonný viceprezident a mezinárodní generální ředitel společnosti Pluto TV pro The Hollywood Reporter. „Klíčovou roli, pokud jde o náš růst v Evropě, hraje také místní obsah. Lokální partnerství se společnostmi Viaplay, ZDF Studios, BBC Studios, Mediaset, Mediawan, Newen a France Television nám pomohla vytvořit co nejlepší nabídku pro místní diváky.“
Ačkoli je růst pozorován i ve Francii, Španělsku, Itálii a dalších zemích, Maureen Kerr označuje za „barometr a země, které ve větší míře přijímají FAST“ v Evropě, zejména Velkou Británii a Německo. Na roztříštěných evropských trzích je však často obtížné získávat data a porovnávat je.
Maureen Kerr říká, že obvykle sleduje různé spotřebitelské průzkumy, aby zjistila trendy v používání. „Dá se očekávat, že rychlost nárůstu z nízké základny bude v Evropě větší než v USA,“ poznamenává.
Z tohoto úhlu pohledu má Evropa podle odborníků co dohánět. „V USA sleduje FAST zhruba 37 % domácností připojených k internetu,“ řekl výkonný ředitel výzkumné společnosti Ampere Analysis Guy Bisson pro The Hollywood Reporter. „V Evropě je to v závislosti na zemi mezi 5 a 14 %, takže výrazně zaostává za USA.“
Kořeny této skutečnosti spočívají v síle veřejnoprávních a komerčních vysílatelů. „Důvodem, proč je sledovanost platforem FAST v Evropě výrazně nižší, je to, že prostor pro streamování televizních stanic je mnohem rozvinutější a byl dlouhou řadu let prostorem pro bezplatnou televizi,“ vysvětluje Bisson. „BBC iPlayer sice reklamu nepřenáší, ale když byl spuštěn, definoval svým způsobem program bezplatného streamování ve Velké Británii. Ostatní vysílatelé a komerční stanice ho následovali. V Evropě tedy existuje poměrně silná negativní korelace mezi sledovaností vysílání VOD a BVOD a sledovaností platforem FAST.“
Odborník ze společnosti Ampere však zdůrazňuje, že pokud je považujeme za hráče ve stejném volném streamovacím prostoru, vypadá obrázek jinak. „Proto si myslím, že toto rozlišování je chybné,“ uvedl pro The Hollywood Reporter. „Chci říct, že pokud se dívám na ITVX zdarma, ano, je to podporováno reklamou, je to streamované a je to televize. Je to tedy kanál FAST? My tomu neříkáme kanál FAST, ale je to bezplatná streamovaná televize.“ Bisson dále tvrdí, že spotřebitelé obvykle nerozlišují mezi sledováním lineárního tematického kanálu v rámci služby FAST nebo sledováním v rámci nabídky VOD.
Vyvozuje, že různé názvy a definice nakonec zmizí a uvolní místo zaměření na bezplatné streamování: „Pokud zahrneme i BVOD, Evropa je již nyní v oblasti bezplatného streamování na úrovni nebo dokonce nad úrovní USA,“ zdůraznil Bisson při objasňování, co by to znamenalo.
Přesto je v Evropě stále ještě další prostor pro FAST a AVOD. „Skutečnost, že služba Tubi byla ve Velké Británii spuštěna teprve nedávno, ukazuje, že Evropa zjevně nebyla velkou prioritou,“ poznamenává Bisson. „Ale příležitost tu je, ačkoliv konkurence bude kvůli vysílacím společnostem tvrdší.“
Platforma Tubi může ve Velké Británii v budoucnu přidat kanály FAST ke své hlavní službě AVOD. „Časem můžeme zvážit přidání kanálů FAST do služby ve Velké Británii. V době spuštění služby jsme se ale opírali o naši silnou stránku, tj. rozsáhlou knihovnu obsahu na vyžádání, která je personalizovaná pro každého jednotlivého uživatele a která je k dispozici zdarma,“ vyjádřil se David Salmon, výkonný viceprezident a výkonný ředitel pro mezinárodní služby Tubi, pro The Hollywood Reporter. „AVOD a FAST rostou jako kategorie streamování na globálních trzích z několika důvodů. Jedním z nich je obecná frustrace předplatitelů služeb SVOD ze ‚streamflace‘. Řada služeb současně zvyšuje ceny, snižuje velikost svých knihoven a zavádí reklamní úrovně. Velký počet spotřebitelů to vnímá jako problém.“
Poradenská firma Arthur D. Little předpokládá, že příjmy FAST budou i nadále růst a do roku 2027 budou tvořit téměř 20 % britského trhu s videem podporovaným reklamou.
Podle Dannyho Fishera, generálního ředitele nezávislého streamovacího studia FilmRise, které je jedním z největších poskytovatelů služeb FAST, se příjmy ze služeb FAST v mezinárodním měřítku zatím ani zdaleka neblíží úrovni, kterou lze pozorovat ve Spojených státech. „Na mezinárodní trh se však silně zaměřujeme. Zastávám názor, že se dočkáme vyrovnání příjmů s americkým trhem. A možná se dočkáme i chvíle, kdy bude více příjmů plynout z mezinárodního trhu.“ Fisher podotýká, že v některých západoevropských teritoriích je úroveň monetizace na stejné nebo vyšší úrovni než v USA.
Jednou z klíčových ambicí, které stojí za spuštěním nabídky FAST v Evropě, je oslovení a získání nových nebo dříve ztracených diváků.
Například služba Freely byla spuštěna na začátku tohoto roku jako bezplatná streamovací služba s podporou britských vysílacích společností BBC, ITV, Channel 4 a Channel 5 (Paramount Global). Klíčovým cílovým segmentem služby Freely jsou lidé v domácnostech připojených k internetu. Ve Velké Británii jsou jich přibližně 4 miliony, ale podle partnerů jejich počet rychle roste. „Nová služba představuje první případ, kdy se všechny čtyři britské veřejnoprávní vysílací společnosti spojily, aby společně spustily streamovací nabídku, což signalizuje začátek cesty k zajištění budoucnosti bezplatné televize prostřednictvím spolupráce,“ uvedli zástupci společností při spuštění služby.
Kieran Clifton, ředitel BBC pro distribuci a rozvoj podnikání, označil spuštění za „historický okamžik pro britskou televizi“. „Spolupráce mezi britskými veřejnoprávními vysílateli je klíčem k propojení a ochraně všech diváků při přechodu do éry streamování – poskytování živého televizního vysílání přes širokopásmové připojení zdarma je přelomovou inovací, která zajistí budoucnost veřejnoprávního vysílání,“ uvedl.
Martin Goswami, ředitel pro strategická partnerství a distribuci skupiny ITV, dodává: „Kombinace živého vysílání a obsahu na vyžádání v rámci služby Freely dává divákům možnost co nejjednoduššího přístupu k nejlepšímu britskému obsahu – od živě vysílaných a nedávno odvysílaných pořadů až po bohatou nabídku obsahu na vyžádání.“
Bisson zdůraznil, že přibližně čtvrtina kanálů FAST je založena na jediném duševním vlastnictví. Tím jsou obvykle oblíbené franšízy. Představte si je jako televizní verzi komfortního jídla. „Říkejte tomu kanál Love Island, kanál Pobřežní hlídka, kanál Vraždy v Midsomeru, prostě cokoli,“ uvedl. „Velcí vlastníci obsahu mají tendenci soustředit se na tyto kanály pro klasické, oblíbené seriály, protože mají obrovský archiv, řekněme 20 řad, s 20 epizodami na řadu, a mohou na jejich základě provozovat kanál.“
Stále více nabídek FAST je spouštěno ve spolupráci s partnery. „Zejména v letošním roce jsem byl docela překvapen obrovským počtem partnerství,“ poznamenal Kerr. „Nikdo na to není sám.“
Jollet s ním souhlasí: „V posledních letech jsme se znovu vydali na mezinárodních trh a navázali nová a inovativní partnerství, která transformují volný obchod na různých trzích, včetně naší spolupráce s Viaplay v severských zemích a s M6 ve Francii. Posílení těchto partnerských vztahů, které utvářejí budoucnost bezplatného vysílání na lokální úrovni na každém z těchto trhů, je klíčem k naší další expanzi.“
Díky výraznému nárůstu popularity u lidí ve věku 15–34 let se velké služby AVOD a FAST blíží nebo překonávají hranici 15 % měsíčních uživatelů v rámci celé francouzské populace, přičemž Pluto TV dosáhla 26 %, uvádí Paramount s odkazem na údaje Baromètre des Usages Audiovisuels.
Pokud jde o další kanály FAST a knihovny AVOD, čím specializovanější a obskurnější, tím větší šance mají, tvrdí odborníci. „Tržní niky jsou skvělou příležitostí, jak v daném prostředí vyjít vstříc lidem se specifickým vkusem. Pokud se vám totiž podaří najít mezeru na trhu (a náklady na obsah nejsou vysoké), stává se z toho životaschopná nabídka,“ vysvětluje odborník ze společnosti Ampere. „Zatímco v tradičním televizním prostoru by to bylo už jen kvůli nákladům na vysílání, přenos nebo prostor na satelitním transpondéru neekonomické.“
Vedení platformy Tubi tvrdí, že se na tyto fanoušky úspěšně zaměřuje v USA a stejný přístup zavádí i ve Velké Británii. „Říkáme jim fandomy,“ uvedla generální ředitelka Anjali Sud pro The Hollywood Reporter. „Náš marketingový ředitel říká že jsme fanouškem fanoušků.“ Na základě zkušeností a uživatelských dat a poznatků „tušíme, kde mohou být určité fandomy, které nejsou dostatečně obslouženy. To je důvod, proč služba Tubi ve Velké Británii odstartovala s více než 100 prémiovými bollywoodskými tituly, společně s bohatým katalogem Nollywoodu a arthouse kolekcí,“ vysvětlila strategii platformy.
Největší kategorií obsahu FAST v USA je prozatím zpravodajství. „Příčinou jsou „regionální rozdíly ve zpravodajských kanálech“, poznamenal analytik Guy Bisson. „Odtud to jde k obecné zábavě, filmům a pak ke sportu – a zajímavé je, že to není živý sport, ale je to programování kolem sportu. To je velká příležitost také v Evropě.“
Jollet z Pluto TV se také chlubí sportem – a skutečnou šíří nabídky obsahu. „Zaměřujeme se na poskytování pohodového a příjemného zážitku pro uživatele všech věkových kategorií. Od milovníků filmových trháků až po fanoušky okrajové tvorby – pro každého máme něco. A to včetně sportovních kanálů s nedávnými novinkami, jako jsou šipky, kanály Real Madrid TV a BVB, komediální kanály, hudba, seriály a další,“ vyjádřil se pro The Hollywood Reporter. „Naším posláním je bavit celou planetu!“
Vzhledem k tomu, že společnost Walt Disney zredukovala své portfolio kanálů v Evropě a také další zábavní giganti zvažují možnost „osekání“ tradičních lineárních kanálů, mohly by se kanály FAST stát vhodnou alternativou. „Jsou aktuálně ve fázi balancování a nejistoty. Ukončují – nebo jsou nuceni ukončit – svůj byznys s lineárními kanály a zároveň zavádějí streamování jako jejich náhradu. A ani jedno by se nemělo dít příliš rychle,“ řekl Guy Bisson pro The Hollywood Reporter. „FAST vnímám jako alternativu k tematickým kabelovým kanálům.“
V budoucnu se samozřejmě objeví další novinky týkající se FAST. Generální ředitel a prezident streamovací platformy Rakuten TV Cédric Dufour na veletrhu MIPCOM prezentoval spuštění nové obchodní linie nazvané Rakuten TV Enterprise Services. Jejím cílem je „nabídnout kvalitní, nákladově efektivní řešení určené pro vlastníky a distributory obsahu, aby mohli snadno spouštět a monetizovat své kanály FAST a aplikace zaměřené na video“. Dufour řekl: „Rakuten TV Enterprise Services jsou významným krokem vpřed pro naši společnost, stejně jako pro tvůrce obsahu a pro platformy, které se snaží rozšířit své publikum a zvýšit své příjmy na současném, čím dál konkurenčnějším trhu.“
Zdroj: hollywoodreporter.com