FENOMÉN MARVEL: KOMIKS A TELEVIZNÍ REKLAMA JE SKVĚLÁ DVOJKA

16. 9. 202416. 9. 2024
Marvel, to je vstupenka do světa superhrdinů, kteří překonávají hranice generací a kultur. Postavy jako Captain America či Spider-Man vnášejí do reklamního světa hodnoty spojené s odvahou a neústupností. Posilují tak nejen příběh zakomponovaný v kampani, ale i samotnou značku. Kreativní agentury a inzerenti napříč všemi odvětvími – od automobilů až po fastfoody – tak úspěšně plachtí na marvelovské vlně, která se vůbec nechystá rozplynout. Naopak sílí s každým novým snímkem uvedeným na trh.

Na počátku všeho byl nenápadný obrýlený muž. Martin Goodman, vydavatel pulpových časopisů, se v roce 1939 rozhodl expandovat na trh s komiksy, a tak založil novou společnost Timely Comics, z níž se v šedesátých letech vyvinula Marvel Comics. Prvních příběhů, které vyšly v roce 1939 – The Human Torch a Submariner – se během pouhých dvou měsíců prodalo 900 tisíc výtisků. Následujícího roku se k týmu připojili Joe Simon a Jack Kirby. Po Captain Amerika přišli další hrdinové – původní Vision, Whizzer, Miss America a Destroyer. A pak se další zaměstnanec jménem Stanley Lieber, vystupující pod pseudonymem Stan Lee, vypracoval na šéfredaktora a stal se nejznámějším tvůrcem celé řady hitových postav. Těch, které dnes představují fenomén Marvel.

Zlatá komiksová léta


Koncem 80. let se Marvelu opravdu dařilo. Prvního vydání Spider-Mana se prodaly dva miliony výtisků. První vydání X-Mana si koupilo osm miliónů lidí, což je nejvíce prodaných komiksů na jedno vydání. Skutečně zlatý věk komiksů pak nastal v osmdesátých a devadesátých letech minulého století. V roce 1996 bohužel přišel krach kvůli spekulacím fanoušků a špatnému vedení a Marvel musel vyhlásit bankrot. O dva roky později ale přišlo znovuzrození. Společnost začala diverzifikovat svou produkci, zavádět imprinty zaměřené na různé demografické skupiny a rozšiřovat svou filmovou nabídku pod hlavičkou Marvel Studios.

Gage Skidmore, CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

Nové tisíciletí ve znamení spojení Disney a MCU


Poté, co byla práva na marvelovské postavy prodána filmovým studiím, se začalo natáčet. Do roku 2002 vznikly filmy Muži v černém, Blade, X-men a veleúspěšný hit Spider-man. Společnost Marvel začala opět diverzifikovat. Ukončila vydávání komiksů a v roce 2007 digitalizovala své komiksy, aby je zpřístupnila čtenářům. Vznikl Marvel Ultimate Universe. V roce 2008 se Marvel Studios podařilo otřást světem díky neuvěřitelně úspěšnému filmu Iron Man. Iron Man byl prvním z plánovaných vzájemně propojených filmů, z nichž povstal Marvel Cinematic Universe neboli MCU.

V srpnu 2009 přezvala Marvel Entertainment společnost Disney, což mělo pozitivní vliv na produkci dalších filmů a dalších médií pro komiksové postavy. Jakmile se MCU začal rozvíjet, zaznamenaly Marvel Studios a Disney velký úspěch. Po Iron Manovi přišly na svět filmy Neuvěřitelný Hulk, Iron Man 2, Thor, Captain America: První avenger a úplně první film Avengers, který ovládl pokladny kin a vydobyl si neskutečnou popularitu mezi komiksovými fanoušky i laiky. Produkce pokračování různých titulů i úplně nových filmů stále pokračuje, takže se portfolio postav průběžně rozšiřuje o nové hrdiny.

Marvelovské postavy jako miláček reklamy


Dnešní Marvel je s portfoliem více než 9 tisíc postav absolutním lídrem v komiksovém odvětví. Společnost Marvel Entertainment , dceřiná společnost The Walt Disney Company, na svých webových stránkách v sekci zaměřené na reklamu uvádí, že má potřebné nástroje, kreativní personál a zkušenosti k vytvoření skutečně originálních programů, které zprostředkují podstatu sdělení značky a přenesou spotřebitele do zcela nového světa. Něco na tom bude.

Motivy z filmového světa Marvelu používá celá řada značek k propagaci svých produktů. Tato propagace probíhá ve spolupráci s Marvel Studios, které naopak propaguje vlastní produkty společnosti Marvel.

Spider-man dělá řidičák v Audi A8


Typickým příkladem spolupráce a oboustranné reklamy je televizní spot společnosti Audi z roku 2017, který propaguje na jedné straně vůz Audi A8 a na druhé straně v té době nový filmový snímek Spider-man: Homecoming. Ve spotu se Peter Parker v podání Toma Hollanda účastní lekce jízdy pod vedením instruktora, kterého ztvárnil J. B. Smoove. Řídí prototyp, který mu dal Tony Stark, a instruktora rozčiluje svými excesy, jako je řízení bez použití rukou a příliš rychlá jízda. Během lekce stihne Parker ještě – tak nějak mimochodem – zneškodnit bankovní lupiče. V závěru spotu se objeví upoutávka na nový film.


Video: Audi – Spider-man: Homecoming

Audi e-tron a Avengers Endgame


Captain Marvel v podání herečky Brie Larson se vrací, aby pomohla Avengers v boji o osud vesmíru. Nejdříve však musí zjistit, co v mezidobí zameškala – od jídla přes techniku až po plně elektrické SUV Audi e-tron. Značka Audi poskytla několik vozidel i pro samotný film, například e-tron GT, který řídí Stark, a Q4 e-tron, který řídí Rogers.


Video: Audi e-tron - Marvel Studios Avengers Endgame

Spider-Man soutěží na středoškolském veletrhu s elektromotorem Audi


Vtipně pojatý spot, v němž se Peter Parker a Ned Leeds účastní středoškolského veletrhu s elektromotorem. Na místě bohužel zjistí, že ostatní středoškoláci vyrobili mnohem působivější technologické kousky. Zatímco Leeds to vzdá, Parker zavolá agentovi S.H.I.E.L.D., který je ochoten pomoci mu výměnou za to, že se Parker objeví jako Spider-Man na narozeninách jeho syna. Parker dorazí zpátky na veletrh s úchvatným Audi e-tron GT. Výsledek? Druhé místo. Na prvním místě se totiž umístil… no, podívejte se sami.


Video: Audi e-tron – Spider-Man: Daleko od domova

Už od prvního Iron Mana vzniklo silné partnerství mezi Audi a Marvelem. Během různých dílů Iron Mana se na plátně objevilo několik vozidel Audi: Audi R8, Audi R8 Spyder, Audi R8 e-tron, Audi A8L, Audi S7 Sportback, Audi S5 Coupe a Audi Q7. Vydán byl také exkluzivní komiks Audi Iron Man 2: Železná pěst. S vydáním filmu Avengers: Age of Ultron bylo představeno ještě více modelů.

Ve stejném roce se ve filmu Ant-Man krátce objevilo Audi A3 Sedan (2015). Následující rok s uvedením filmu Captain America: Občanská válka se vrátilo Audi R8 V10 Plus (2016), Audi A4 (2016), Audi A8 (2016), Audi Concept Prologue a Audi SQ7 (2016), které se objevilo v automobilové honičce.

Značka Absolut a únik hrdinů z virtuálního světa


Částečně animovaný spot z dílny amerického studia Psyop přináší dvě minuty divokého anime, CGI a cyberpunku a představuje příběhy hrdinů snažících se uniknout z virtuální reality, ve které jsou uvěznění.

V kampani „It's in our spirit“ z roku 2020 se objevuje několik hvězd. Kromě Tessy Thompson, proslulé marvelovské hrdinky, která ztvárnila Brunhildu/Valkýru, jsou to například hudebníci MNEK & Jolin Tsai a esportový šampion Ricki Ortiz (Evil Geniuses).

Tato nová kampaň je pro značku Absolut začátkem nové kapitoly – představuje touhu a potřebu osvobodit se, vydat se zpět do opravdového světa, kde skutečná soužití vytvářejí dokonalá a intimní propojení, jež pociťujeme, nejsilněji však generace Z,“ vyjádřil se k této strategii Tad Greenough, marketingový ředitel The Absolut Company.


Video: Absolut's 'Its In Our Spirit'

Souboj Hulka a Ant-Mana o Coca-Colu


Dalším strategickým partnerem v oblasti reklamy je pro Marvel značka Coca-Cola. V roce 2016 zazářila na Super Bowlu reklama založená na epické honičce mezi největším a nejmenším marvelovským hrdinou: Hulkem a Ant-Manem. Ti dva totiž mají něco společného – obrovskou žízeň. A v ledničce už zbývá jen jedna jediná plechovka CokeMini.


Video: Coca-Cola – Hulk versus Ant-Man

Partnerský vztah Coca-Coly k Marvelu, resp. Disney, trvá již více než 60 let a bezesporu bude trvat i nadále. Aktuálně Coca-Cola představila novou limitovanou edici plechovek a lahví s marvelovskou tematikou. Na obalech Coca-Coly se objeví 12 ilustrací marvelovských postav, které ožívají v rozšířené realitě, k níž lze získat přístup s využitím aplikace Coca-Cola.

Zdroj: Coca-Cola

Burger King a tatínek Iron Man


Ve filmu Iron Man si Tony Stark po návratu do USA po útěku z úkrytu Deseti kruhů v Afghánistánu cestou na improvizovanou tiskovou konferenci dá cheeseburger z Burger Kingu. Herec Robert Downey Jr. v jednom rozhovoru uvedl, že mu Burger King pomohl zbavit se závislosti na drogách. V reklamním spotu značky Burger King z roku 2008 ze stodoly vyklopýtá tatínek předstírající před dětmi, které právě rozbalují dobroty od Burger King, že je Iron Man, jenže…


Video: Burger King – Iron Man

Kromě Iron Mana se ovšem kolem Burger King ochomýtá i jeden pořádně namakaný zelenáč:



Video: Burger King – Hulk

Navigace ve vozech Acura od Hondy si poradí i při řádění Avengers


Audi není jediná značka, která se zhlédla v marvelovských filmech. Také Honda má v ohni své želízko. Během bitvy o New York projíždí dvojice ve voze Acura RDX městem a vyhýbá se překážkám a výbuchům. Navigační systém je bezpečně vede městem a dává jim pokyny, které jim umožní vyhnout se letícímu autu, explozi i Thorovu blesku.


Vdeo: Acura RDX – Avengers

Chevrolet a Captain Amerika: Návrat prvního Avengera


Pro film Captain America: Návrat prvního Avengera podepsal Chevrolet smlouvu na propagaci několika svých vozidel ve filmu, včetně Corvette Stingray 2014, kterou řídí Romanoff, vozu Tahoe 2014, který řídí Nick Fury, a auta Silverado 2014, které používá Rogers. Odvysílána byla také reklama propagující model Traverse 2014. V reklamním spotu si chlapec se svými kamarády přehrává role z filmu, dokud si pro něj – samozřejmě v Chevroletu – nepřijede jeho matka.


Video: Chevrolet – Captain America

Komiksové postavy se v kampaních vyplatí


Pozitiv, která přináší spolupráce značek s Marvelem, je celá řada. Marvelovské postavy jsou ikonické a mají celosvětovou fanouškovskou základnu napříč různými věkovými kategoriemi, a nabízejí tak inzerentům příležitost oslovit široké a různorodé publikum.

Hrdinové jako Iron Man, Spider-Man nebo Captain America jsou podvědomě spojováni s hodnotami jako odvaha, čestnost a síla, což reklamním kampaním dodává emocionální hloubku, podporuje pozitivní image značky a zvyšuje zapamatovatelnost reklamy.

Dalším z plus je vizuální styl Marvelu – je dynamický a přitahuje pozornost. To samozřejmě zvyšuje efektivitu reklamy. Popularita marvelovských postav je navíc umocněna zastoupením v různých médiích – od filmů přes komiksy až po hry a televizní seriály, což přispívá ke zvýšení dosahu reklamních kampaní. Využití marvelovských postav umožňuje vytvořit atraktivní a vizuálně silné reklamy a značky i kreativní agentury jsou si toho dobře vědomy.

Po marvelovských motivech tak sahá obrovská řada značek. Od výrobců automobilů, přes fastfoody, výrobce chytrých telefonů až po magnáty v oblasti potravin a nápojů. A protože produkce nových filmů neustále pokračuje, můžeme se těšit i na spoustu dalších televizních reklam s marvelovskou tematikou.

Načítání dalších...