Po nástupu nového televizního hitu F.R.I.E.N.D.S. v devadesátých letech se miliony lidí postupně transformovali na oddané fanoušky šestice přátel z New Yorku – Rachel, Phoebe, Chandlera, Rosse, Moniky a Joeyho. Tento neobyčejný seriál, jehož popularita neochabuje ani po třiceti letech, se pyšní nejen deseti úspěšnými sezónami, ale také ohromujícími výdělky, kterých společnost Warner Bros. dosáhla díky syndikaci a streamování. Odhaduje se, že celkově jí sitcom přinesl zisk přes 4,8 miliardy dolarů. Poslední epizoda, která byla odvysílána v roce 2004, přilákala bezmála 53 milionů diváků. Jaký lepší důkaz trvalé atraktivity tohoto seriálu si přát?
Ohlédnutí do historie
Původní název sitcomu zněl „Insomnia Café“. Po několika změnách se nakonec ustálil současný název. Za vznikem seriálu stojí dvojice tvůrců – David Crane a Marta Kauffman – kteří stvořili unikátní atmosféru, jež se stala symbolem 90. let. Hlavní postavy – od Rachel s ikonickým účesem, přes zábavného Chandlera, přehnaně čistotnou Moniku, lehce ujetou Phoebe a mírně natvrdlého Joeyho až po romantického a současně maskulinního Rosse – se zařadily mezi nejznámější televizní charaktery a staly se součástí popkulturního světa.
Co je na něm tak výjimečného?
Ze seriálu přímo čiší útulná atmosféra, která diváky přenáší do doby, kdy se život zdál být jednodušší. Prostředí kavárny Central Perk a Moničina ikonická garsonka s teplými lampami a plyšovými pohovkami vytvářejí časovou kapsli, která láká k nostalgickému vzpomínání. Popularita se ale zdaleka neomezuje jen na mileniály. Také mladší generace, jako je generace Z, objevují Přátele na streamingových platformách, a tím dokládají, jak nadčasová jsou témata přátelství, lásky a životních zkoušek, která seriál vyobrazuje.
Přátelé a reklama
Není tedy divu, že různí marketéři a významné značky rozpoznaly v sitcomu Přátelé velkou příležitost a využily jej k marketingovým účelům, často ve formě product placementu. A udělali dobře. Integrace značky zde perfektně funguje a scenáristé dokázali skvěle spojit různé značky s dějem seriálu. Pojďme se podívat na některé z významných značek, které se svezly na vlně Přátel.
Ralph Lauren
Asi nejčastěji používanou značkou v seriálu je Ralph Lauren a může za to Rachel Green. Z nešikovné servírky v Central Perku se dostala na dráhu módní poradkyně, a to až k Ralphu Laurenovi! Tato britská oděvní společnost se od samého počátku vyznačovala revolučním růstem. A díky integraci do seriálu Přátelé se jméno značky proslavilo po celé planetě. Sám návrhář Ralph Lauren měl v jedné z epizod drobný výstup s hlavní postavou. Vzhledem k tomu, že seriál zaznamenal velký úspěch po celém světě, došlo i k výraznému ovlivnění zapamatovatelnosti značky.
V roce 2019 byla k 25. výročí uvedení seriálu Přátelé vydána navíc exkluzivní kolekce Ralph Lauren x Friends, která si zaslouženě získala velkou pozornost. Díky zkombinování moderního stylu a stylu 90. let totiž působila opravdu skvěle. Focení samozřejmě probíhalo ve starých dobrých ateliérech seriálu Přátelé.
Je-libo šminky à la Přátelé?
Přátelé dokonce mají vlastní kolekce make-upu, které vznikly prostřednictvím spolupráce se značkou Revolution Beauty. Zatímco první kolekce se inspirovala ženskými postavami z partičky přátel (Phoebe, Rachel a Monika) a obsahuje odstíny očních stínů a rtěnek, v další kolekci jsou zastoupeni i muži. Každá z menších palet je pojmenována podle Joeyho Tribbianiho, Rosse Gellera a Chandlera Binga a obsahuje barvy, které se zdají být ovlivněny jejich byty. Je tu dokonce i modrý balzám na rty, který odkazuje na Joeyho ikonický výstup v japonské reklamě na „rtěnku pro muže“.
Rachel a luxusní nábytek Pottery Barn
Další skvělý kousek v oblasti product placementu se podařil americkému luxusnímu řetězci obchodů s nábytkem a vybavením pro domácnost Pottery Barn. Ano, ten obchod, kde Rachel koupila okouzlující lékárenský stolek, opravdu existuje! V dané epizodě se ale kromě představily i další výrobky z Pottery Barn. Opravdu vydařená integrace značky:
Video: Přátelé – Phoebe nenávidí Pottery Barn
Joey a vysněný vůz Porsche
Také značka Porsche se v seriálu objevila několikrát. Například, když Joey najde klíčky od Porsche a touží si vůz ponechat. Nebo v epizodě, kdy Monika dostane Porsche jako dárek od svého otce. Právě díky seriálu Přátelé se Porsche stalo vysněným autem pro spoustu lidí sedících před televizními obrazovkami…
Video: Joye touží mít Porche
Chcete vonět jako Přátelé? Kupte si Bijan od Joeyho!
Souboj kovbojů a parfémů patří mezi další zdařilé kousky v oblasti product placementu. Ze souboje vychází vítězně Joey, který s parfémem Bijan porazí kolegu prodávajícího toaletní vodu Hombre a získá krásnou dívku. „Bijan for Men“, jak říká Joey!
Video: Kovboj Joey – Bijan a Hombre
Nejlepší anglické pivo
V jedné z epizod 5. série Ross, Chandler a Joey s nadšením vzpomínají na popíjení piva Boddingtons v hospodě, kterou jim doporučil taxikář, když byli v Londýně na Rossově svatbě. Díky tomuto product placementu získal regionální anglický pivovar mezinárodní identitu – poptávka po značce se v důsledku mezinárodní propagace prostřednictvím sitcomu výrazně zvýšila.
Televizní reklamy
Kromě product placementu se o seriál Přátelé opírají i televizní reklamy. Již na základě úspěchu první sezóny se parta z Central Perk objevila v sérii reklam na dietní colu v USA:
Video: Přátelé – Diet Coke (1996)
Na rozdíl od staré reklamy na dietní kolu, která působí lehce úsměvně, reklama na Skittles z roku 2018 s Davidem Schwimmerem opravdu pobaví:
Video: Reklama na Skittles – David Schwimmer
Během Super Bowlu 2024 zase David Schwimmer – tentokrát i s Jennifer Aniston – propagoval Uber Eats:
Video: Uber Eats
Ale bývalí „Přátelé“ nejsou jediní, kdo se na této reklamě podílel. Objevují se zde také David a Victoria Beckhamovi nebo třeba zpěvák Jelly Roll či hudební hvězda Usher.
Když „Přátelé“ ještě nebyli superhvězdy, jen malé hvězdičky…
Ano, i slavní herci byli kdysi mladí a teprve čekali na svou velkou roli, která přišla v podobě sitcomu Přátelé. Pojďme zavzpomínat, jak se oblasti reklamy činily budoucí hvězdy.
David Schwimmer
Reklama pro americkou telekomunikační společnost AT&T vznikla na začátku 90. let, pravděpodobně ještě před seriálem Přátelé. Ačkoliv… Na způsobu, jakým Schwimmer pronáší poslední větu, je něco, co opravdu silně připomíná Rosse:
Video: AT&T – David Schwimmer
Courteney Cox
Courteney Cox je údajně vůbec první osobou, která se v USA odvážila v celostátní televizi veřejně vyslovit slovo „perioda“ jako odkaz na menstruaci. Za tento pravděpodobně převratný okamžik vděčíme reklamě na Tampax z roku 1985 ve stylu aerobiku.
Video: Courtney Cox – Tampax
Jennifer Aniston
Reklama z roku 1996 nepatří zrovna mezi nejvybranější kousky a je dobře, že kariéra Jennifer Aniston šla později pouze nahoru:
Video: Jennifer Aniston – Lynx
Slavnější verze Jennifer se později objevila například v reklamách na Emirates Airlines. A to je už opravdu „jiné kafe“:
Video: Jennifer Aniston v reklamě na Emirates Airlines
Matthew Perry
Budoucí Chandler Bing se – s tenkrát ještě poměrně dětskou tváří – objevil v reklamě na Pacific Bell z roku 1987, která propaguje tehdy ohromující technologii přijímání hovorů i během provozu pevné linky:
Video: Matthew Perry – Pacific Bell
Matt LeBlanc
Představitel prostinkého Joeyho měl dveře castingových agentur otevřené. Natočil celou řadu reklam. Nelze se ani divit, že až na níže uvedenou reklamu na Levi's z roku 1987 se všechny týkají jídla! Jak příznačné!
Video: Matt LeBlanc – Levi's
Z jídelních reklam „Joeyho“ určitě stojí za zmínku chytlavý televizní spot na KFC z roku 1987, nebo reklama na ovocné müsli Kellog, kde je Matt Le Blanc prostě celý Joey! Kromě toho propagoval Joey začátkem devadesátých let také kečup Heinz nebo Coca-colu (1990). Naprosto okouzlující ale byl v reklamě na Cherry 7Up z roku 1988:
Video: Matt LeBlanc – Cherry 7Up
Lisa Kudrow
Phoebe z Přátel naopak reklamami nijak nehýří. Ale něco se přece jen najde. Například v rámci kampaně pro společnost Nintendo ukazuje, jak se s pomocí Nintenda učí vařit jídlo podle nového receptu.
Video: Lisa Kudrow – Nintendo
Fenomén Přátelé
Sitcom Přátelé se zapsal do celosvětového kulturního povědomí. Pro marketéry a značky nabízí mocnou základnu hned z několika důvodů:
- Univerzální témata: Příběhy o přátelství, lásce a každodenních problémech jsou pro široké publikum atraktivní, což zvyšuje šanci na identifikaci se se značkou.
- Výrazné postavy: Hlavní postavy mají charakterové vlastnosti, které mohou být inspirací pro osobnost značky. Firmy mohou využívat podobné archetypy k posílení identity své značky.
- Kultovní fráze a odkazy: Výrazy a situace ze seriálu se staly součástí běžného jazyka, což umožňuje značkám využívat proslulé hlášky v reklamních kampaních, a tím upoutat pozornost.
- Vysoká rozpoznatelnost: Seriál Přátelé je celosvětově proslulý. Kampaně inspirované tímto sitcomem tedy mohou oslovit široké publikum – bez ohledu na kulturní kontext.
- Sociální média: Obsah z „Přátel“ je virální, což dává značkám příležitost využít kreativní marketingové strategie na sociálních platformách.
- Síla komunity: Seriál zdůrazňuje důležitost komunitních vztahů, což může značkám pomoci vytvořit a udržovat vztahy se zákazníky.
- Odkaz na životní styl: „Přátelé“ představují životní styl, který mnoho lidí touží napodobit, což může být skvělou příležitostí pro značky zaměřené na lifestylové produkty.