FILMOVÉ VÝROČÍ: INZERENTY, KTEŘÍ SE V REKLAMĚ INSPIRUJÍ MATRIXEM, KULKY TAKÉ NETREFÍ

5. 8. 20245. 8. 2024
Keanu Reeves vyhýbající se kulkám, to je jen jedna ze scén, které byly inspirací pro řadu kreativců z oblasti filmového i mediálního průmyslu. Matrix je fenomén, který jen tak něco nepřekoná. Není tedy divu, že se nápady z filmu i jeho protagonisté objevili i v televizních reklamách. Na 5. srpen připadá výročí české premiéry prvního dílu této fantastické sci-fi tetralogie, která uchvátila masy na celém světě. Pojďme se podívat na několik televizních reklam, které se opírají právě o Matrix.

Matrix umožnil divákům vstoupit do světa, kde se stírají hranice mezi realitou a iluzí a kde lidé bojují proti neviditelným okovům digitálního vězení. Fenomenální počin pod režisérskou taktovkou sourozenců Wachovských předhodil diváckým masám téma lidské identity a smyslu života zabalené do myšlenky, že realita, jak ji známe, může být pouhým simulátorem uměle vytvořeným stroji. K úspěchu trilogie přispěly i revoluční speciální efekty, jako je legendární bullet time, a rovněž hudba a vizuály.

Matrix jako inspirace


Filmová série překypuje prvky, na které kreativci reagují jako vosy na med. Mezi ty hlavní patří zejména futuristický vzhled se zeleným podtextem, speciální efekty, konkrétní scény z filmů, hlavní postavy a jejich kostýmy, spjatost s technologickými inovacemi a virtuální realitou, dramatičnost a napětí. Využití těchto prvků umožňuje vytvořit poutavé reklamní příběhy a upoutat pozornost publika.

Zelená je barva Matrixu


Scény odehrávající se v Matrixu mají chorobně zelenou barvu, která má evokovat počítačovou realitu a zkaženost Matrixu. Scény ve skutečném světě mají naopak modrý odstín, scény mimo Matrix i skutečný svět jsou zbarveny do žluta.

Zelená matrixová barva byla inspirací například pro reklamu na žvýkačky 5 Gum. Zajímavostí je, že reklama byla z převážné části vytvořena pomocí umělé inteligence. Jak příznačné!


Video: 5 Gum

Morpheus a Kia na Super Bowlu 2014


Laurence Fishburne si v reklamě společnosti Kia nasadí Morpheovy bezrámečkové brýle, aby podpořil prodej firemních vozů. Reklama se opírá o scénu, v níž Morpheus drží v jedné ruce modrou pilulku, která „nic nezmění“, svět bude i nadále takový jaký byl doposud, Neo zapomene, že měl kdy tuto možnost na výběr a vrátí se ke svému životu. Ve druhé ruce ale Morpheus Neovi nabízí červenou pilulku, která mu nabízí vstup do zcela nového světa a může změnit úplně všechno. V reklamě na vozy Kia, v níž je kladen důraz na luxus, tedy nabízí Morpheus modré a červené klíče….


Video: Kia Car – Super Bowl 2014

Vizuální styl Matrixu je v reklamě Kia okamžitě rozpoznatelný. Stačí Fishburne, jeho brýle a hluboký hlas a okamžitě je zřejmé, že jde o Matrix.

Agent Smith a General Electric


Morpheus není zdaleka jedinou postavou, která se objevuje v televizních reklamách. Také agent Smith v podání Huga Weavinga se rozhodl jít s kůží na trh a podpořil společnost General Electric.
V reklamě, kterou vytvořila agentura BBDO New York, agent Smith prochází fiktivní nemocnicí a popisuje software a vybavení pro propojení pacientů s lékaři, sestrami a nemocničním vybavením. Závěr reklamy se neobejde ani bez slavného matrixového záblesku. Režie reklamy se ujal David Gordon Green, známý z filmu Pineapple Express.


Video: General Electric – Hired Agent Smith of 'The Matrix' For Connected hospitals

Televize Samsung a Matrix (2003)


Za zmínku určitě stojí i reklama na 40“ plochý televizor LLCD, která je založena na slavné scéně, v níž se Neo vyhýbá kulkám. „Vítejte v nové dimenzi“, praví se v závěru reklamy.


Video: Samsung – Matrix Reloaded

Pro zajímavost, jen do roku 2002 byla scéna, kde se Neo vyhýbá kulkám, zparodována ve 20 filmech. Při natáčení této scény ve filmu Matrix byl využit speciální efekt bullet time a bylo použito 120 speciálně upravených statických kamer.

Pepsi a modrá a červená pilulka


Společnost Pepsi ve své kampani parodovala slavnou scénu „Modrá pilulka, červená pilulka". Modrá pilulka je zde nahrazena červenou plechovkou generické koly a červená pilulka je nahrazena plechovkou Pepsi Max. Kampaň, kterou vytvořila agentura TBWA Sydney, předkládá divákům výzvu volbu mezi „předvídatelným pohodlím“ a nápojem, který slibuje odvahu.


Video: Pepsi Max – Taste Challenge

To ale není jediná reklama, u které se Pepsi pro inspiraci obrátila k fenomenálnímu filmovému dílu. Poměrně vtipný kousek se jí podařil i s další reklamou na Pepsi Max, která představuje parodii na Matrix:



Video: Pepsi Max _ Matrix

Cyberpunk a Keanu Reeves


Nejen scény z filmu, ale i protagonisté se těší zájmu mediálních agentur a kreativců. Například Keanu Reeves se objevil v reklamě na titul Cyberpunk 2077 polského vývojářského studia CD Project Red, které mimo jiné proslulo i hrami ze série Zaklínač. Do hlavní role byl obsazen Keanu Reeves, který naznačuje, že kriminální životní styl v kontextu hry je pro jeho občany jen záchranou. Na záběrech se mihne několik herních momentů, než se Reeves promění ve svůj herní protějšek Johnnyho Silverhanda a zavře dveře svého exotického hyperautomobilu.


Video: Cyberpunk 2077 – Seize the Day

Squarespace a Keanu Reevse


Tím ale angažmá Keanu Reevse v reklamě neskončilo. Objevil se také v reklamě s názvem "Should You Make A Website? Here's Why Keanu Reeves Did". Tento spot, který se proslavil na Super Bowlu v roce 2018, vytvořila reklamní agentura Team collaboration pro Squarespace ve Spojených státech.

Keanu Reeves jako zákazník společnosti Squarespace a spoluzakladatel společnosti Arch Motorcycle surfuje v reklamě na jedné ze svých vlastních motorek. Reeves při jízdě na motorce vybízí diváky, aby udělali stejný metaforický skok a šli za svými vášněmi a sny.


Video: Squarespace – Shout You make a Website

Kuchyňské utěrky Plenty – Brenda a Audrey


Reklamní spot na kuchyňské utěrky Plenty z roku 2009 nabízí odzbrojující humor. V reklamě ve stylu Matrixu vystupují „silné ženy v domácnosti“ Brenda a Audrey, což jsou ve skutečnosti dva velcí podsadití muži středního věku. Brendu hrál Ian Good, zatímco Audrey hrál Calum MacPherson.


Video: Plenty Matrix

Čtvrtým dílem to nekončí


Přestože čtvrtý díl, Matrix Resurrections, uvedený v prosinci 2021, nebyl komerčně tak úspěšný jako předchozí díly, společnost Warner Bros. věří v budoucí potenciál této známé sci-fi značky a chystá pátý díl. Film bude režírovat a psát na Oscara nominovaný Drew Goddard, známý svými pracemi na filmech Marťan a Chata v horách. Zápletka nového Matrixu je zatím tajná, ale slibuje nové směry, aniž by se vzdálila od původního úspěchu série. Lana Wachowski, spolutvůrkyně předchozích dílů, bude působit jako výkonná producentka. Zatím není jasné, zda se vrátí známé postavy jako Neo a Trinity, nebo zda se setkáme s novými postavami.

Každopádně se můžeme těšit na nové scény, nové efekty, možná dokonce i nové protagonisty. A to do budoucna znamená i přehršel nových zábavných televizních reklam inspirovaných kultovními momenty z jedinečné série Matrix.



O dalších reklamách inspirovaných známými filmy čtěte také zde.

Načítání dalších...