První televizní reklama na světě s českou stopou
O celosvětově prvním televizním reklamním spotu na hodinky Bulova, který se vysílal 1. července 1941 na kanálu WBNT, jsme psali už v článku o televizní reklamě v USA. Možná ale nevíte, že na tomto prvenství má svůj podíl i Česko, respektive český rodák. V roce 1875, v době zlaté éry průmyslového rozvoje Ameriky, otevřel český imigrant Josef Bulova (původem z Loun) klenotnický obchod v centru New Yorku. Brzy poté začal vyrábět vlastní hodinky se svým jménem na číselníku. A právě v tu chvíli se začala psát historie světové značky, jejíž hodinky se nejenže dostaly až na Měsíc, ale byly také historicky prvním produktem, který zazářil v televizní reklamě.
Video: Bulova (1941)
Nejvíce rekvizit použitých v TV reklamě
V televizní reklamě na novou řadu televizorů Sony BRAVIA LCD a 3LCD bylo použito celkem 250 000 různobarevných kuliček. To jí samozřejmě vyneslo zápis do Guinnessových světových rekordů. Reklama byla poprvé uvedena v roce 2005. K vytvoření vizuálů nebyla použita žádná počítačová grafika. Reklama se natáčela na ulicích Filbert a Leavenworth na Russian Hill v San Franciscu v Kalifornii (USA) a režíroval ji Nicolai Fuglsig (Dánsko).
Video: Sony: Bouncy Balls – BRAVIA LCD
Nejdéle vysílaná reklama
Nejdéle vysílanou televizní reklamou na světě je reklama Thank you společnosti Discount Tire Company. Vyrobila ji společnost Swartwout Productions (Arizona, USA) a poprvé byla odvysílána v roce 1975. Tatáž reklama se v některých částech USA vysílá rok za rokem. Ve spotu vystupuje stará paní, která hází nechtěnou pneumatiku do skleněné výlohy prodejny Discount Tire, zatímco hlas za kamerou vybízí zákazníky „Pokud nejste spokojeni se svými pneumatikami, můžete nám je vrátit. Děkujeme.“ Reklama získala takovou popularitu, že si vysloužila ocenění Hollywoodské rozhlasové a televizní společnosti za nejlepší reklamu vysílanou v roce 1976. Je natolik vtipná, že se tomu vůbec nelze divit.
Video: Discount Tire – Thank You
Nejdražší TV reklama všech dob
Velké značky jsou schopny utratit za propagaci opravdu pořádný balík. Zatím nejdražší reklama je z roku 2004. Prvenství značky Chanel se spotem na Chanel č. 5., za který zaplatila 33 milionů dolarů, zatím nikdo nepřekonal. Ve čtyřminutové reklamě, pod níž je podepsaný režisér Baz Lurhmann, vystupuje Nicole Kidman v roli světoznámé herečky, která se zamiluje do spisovatele.
Video: Chanel No.5 – The Film (tříminutová verze)
Na druhém místě je reklama na pivo Guinness, která byla spuštěna v roce 2006. Spot natočený v malé argentinské vesnici Iruya začíná dominovou lavinou, která se stupňuje a sráží knihy, ledničky a dokonce i auta, až se nakonec zastaví u velké sochy půllitru Guinness. Reklama vyšla na „pouhých“ 16 milionů dolarů.
Na třetí příčce se drží britská pojišťovna Aviva (dříve Norwich Union), která svou nejdražší kampaň spustila v roce 2008. Ve spotu za 13,4 milionů dolarů si zahráli Bruce Willis, Ringo Starr, Elle McPhersonová a Alice Cooper.
Následují značky Chrysler a Bud Light (po 12 milionech dolarů), Carlton Draught (9 milionů dolarů) a Pepsi (8,1 milionu dolarů).
Zakladatel společnosti, který se objevil nejvícekrát v reklamě na svou firmu
Dave Thomas (USA, 1932–2002), zakladatel restaurace Wendy's Old Fashioned Hamburgers, natočil od dubna 1989 do května 1999 pro svou síť hamburgerových restaurací, kterou pojmenoval po své dceři, 652 televizních reklam. Zjevně mu sudičky daly do vínku kromě vášně pro hamburgery i vášeň pro herectví. Zápis do Guinnessových světových rekordů ho neminul.
Video: Wendy's – Dave Thomas (1997)
Reklama, která získala nejvíce ocenění
Řeč je o Levi's 501, Drugstore 1995. Pod tento reklamní spot s emotivním soundtrackem „Mule Skinner Blues“ se podepsal režisér Michel Gondry. Reklama, která získala 33 ocenění, včetně Zlatého lva z festivalu v Cannes, se může pyšnit zápisem mezi Guinessovy světové rekordy za nejvíce ocenění všech dob.
Video: Levi's Drugstore – Mule Skinner Blues
Když planeta Země nestačí aneb „vesmírné reklamy“
Firmy jsou ve jménu tržeb ochotny k čemukoli, třebas i vyslat kuřecí burger do vesmíru. Prvenství si v tomto ohledu připsala reklama na izraelské mléko Tnuva, která je vůbec první reklamou natočenou ve vesmíru, za což se samozřejmě dočkala zápisu do Guinnessových světových rekordů. Izraelské „trvanlivé“ mléko je v reklamě vypuštěno na bývalou ruskou vesmírnou stanici Mir. Pozemní kontrola následně přihlíží, jak kosmonaut Vasilij Ciblijev polyká bílou mléčnou bublinu. Reklama, která byla odvysílána v srpnu 1997, nebyla jen prvním reklamním počinem ve vesmíru, ale také prvním případem, kdy kosmonauti ve vesmíru pili mléko.
Video: Tnuva – Milk in space
Gumové kuře na hranici vesmíru
Na natáčení mimo planetu Zemi se specializuje společnost JP Aerospace, která natočila desítky televizních reklam a propagačních akcí v prostoru na hranici vesmíru. Takto získané fondy využívá k financování svého výzkumu. Na hranici vesmíru už reklamní tvůrci transportovali leccos – od polštářů až po gumové kuře. Vše se natáčí pomocí balonů ve velkých výškách. Pokud se chcete podívat, jak se takové reklamy natáčejí, můžete shlédnout krátký dokument, který kromě ukázek nabízí i zasvěcený výklad Johna Powella ze společnosti JP Aerospace.
Video: Televizní reklamy natočené na hranici vesmíru
Reklama jako prvek, který spojuje
Během naší cesty kolem světa za televizní reklamou jsme mohli zjistit, že nejlepší reklamy mají něco společného, co překračuje hranice a spojuje nás jako diváky. A to bez ohledu na to, zda jde o historické reklamy za pár dolarů, nebo nejdražší kampaň v historii. Jednotícím prvkem všech úspěšných reklam je, že vzbuzují emoce. Ať už prostřednictvím humoru, vyprávění příběhu, romantické lásky nebo schopnosti vyvolat dojetí.
Emoce hýbou světem
Studie Vliv informačního a emočního obsahu televizní reklamy na online vyhledávání a prodej, která byla provedena v roce 2020 a zkoumala více než 2 tisíce televizních reklam na 144 modelů aut, poukázala na skutečnost, že zvýšení emočního obsahu reklam vede ke zvýšení online vyhledávání, zatímco zvýšení informačního obsahu nikoli. Nicméně, jak informační, tak emoční obsah mají podle závěrů studie pozitivní vliv na prodej. Zajímavé však je, že zvýšení informačního obsahu vedlo ke zvýšení prodeje u modelů s nižší cenou (a nižší kvalitou), zatímco zvýšení emočního obsahu mělo za následek zvýšení prodeje vozů s vyšší cenou. Ze studie tedy vyplývá, že dražší značky by měly v reklamách upřednostňovat emocionální obsah před informačním. Levnější značky by pak měly klást důraz na emocionální obsah, pokud je jejich cílem zvýšit vyhledávání na internetu, a na informační obsah, pokud je jejich cílem zvýšit prodej.
Vliv mají nejen emoce v reklamě, ale i v souvisejících pořadech
Emoce v obsahu nejsou jediným, co má na spotřebitele a jejich vztah k reklamě vliv. V roce 2018 byla provedena studie, která se zabývala vlivem emocionálního kontextu na účinnost televizních reklam. Účastníci byli před sledováním televizním reklam vystaveni emočně pozitivním, nebo emočně negativním podnětům. Účinnost televizních reklam byla následně měřena pomocí 4 ukazatelů, a to vzpomínky na reklamu, postoje k reklamě, postoje ke značce a nákupního záměru. V případě pozitivních emočních podnětů vykazovali účastníci pozitivnější postoj k reklamě, postoj vůči značce a nákupní záměr, než tomu bylo u účastníků vystavených negativním emočním podnětům. Údaje z experimentu č. 2 však naznačují, že jak pozitivní, tak negativní emoční kontext pozitivně ovlivnil rozpoznávání reklamy ve srovnání s emočně neutrální situací. Závěry studie tedy indikují, že účinnost reklamních sdělení závisí na emocionálním kontextu. Jinými slovy, mediální plánování by se mělo zabývat emocionálním kontextem, který s sebou přináší program, v němž jsou televizní reklamy prezentovány, a také emocionálním kontextem dalších televizních pořadů.
Emoce jsou tedy klíčovým faktorem, který propojuje diváky na celém světě a dělá z reklamy nejen sdělení, ale i zážitek. I v dnešní době nacházíme ve světě televizní reklamy spojení a inspiraci, ať už jsme odkudkoliv na této planetě. A to je pro budoucnost televizní reklamy rozhodně dobrá zpráva.