Forrest Gump vznikl v roce 1986 jako román Winstona Grooma. Je to v podstatě jediný román, kterým se Groom proslavil. Vlastně, ani tato kniha nebyla v době vydání nijak zvlášť populární, ale po uvedení filmu se jí prodalo přes milion výtisků. Ačkoliv si dnes v roli Gumpa sotva dokážeme představit někoho jiného než Toma Hankse, původně to měl být John Travolta. Ten ale roli – ke své smůle – odmítl.
Forrest Gump, ztvárněný Hanksem, je zasazen do starých archivních záběrů, takže se momenty ze skutečné historie USA prolínají s fiktivním příběhem postavy. Režisér Robert Zemeckis a společnost ILM použili digitální kompozici a další – v té době převratné vizuální efekty, aby Forrestovu příběhu dodali věrnou podobu. Díky zázrakům CGI se jim podařilo filmově přepsat dějiny, když se Forrest protnul s prezidenty a zásadními momenty americké kultury napříč třemi desetiletími.
Film získal šest Oscarů a dobyl srdce diváků na celém světě. Zřejmě i díky poselství, které se v něm skrývá a které zní „nemůžeme sice předvídat, co nás čeká, ale můžeme změnit svůj osud“. Nelze se divit, že toto poselství o pozitivním přístupu k životu oslovuje také inzerenty. Nejčastější zdrojem inspirace pro značky a kreativce je proslulá scéna s bonboniérou na lavičce. Není divu, je prostě kouzelná.
Reklama založená na kultovní hlášce
„Život je jako bonboniéra. Nikdy nevíš, co ochutnáš“, řekl v oscarovém filmu z roku 1994 hlavní protagonista Forrest Gump. Právě tato věta se zařadila mezi kultovní hlášky, které vešly do historie.
Video: Život je jako bonboniéra – Forrest Gump
O tuto scénu z filmu se opřela i norská pošta Posten Norge, která v roce 2022 přišla s krásným kreativním kouskem oslavujícím 375 let poštovního doručování v zemi. Za filmem z produkce Bacon stojí agentura POL. „Moje matka vždycky říkala, že život je jako poštovní schránka... nikdy nevíš, co je uvnitř,“ prohlašuje hlavní hrdina – pošťák sedící na lavičce v parku – v jednom z mnoha odkazů na kultovní film. Stejně jako Forrest Gump sedí na lavičce a vypráví. A divák jej může vidět v řadě rolí kurýrů, kteří doručují poštu napříč norskou historií. Od nošení důležitých zásilek na lyžích přes používání tradičního „poštovního rohu“ až po doručování pošty lodí, vlakem a letadlem. Nechybí ani pohled do budoucnosti a doručování pomocí dronů.
Video: Posten Norge
Tatáž scéna učarovala i společnosti 7 Brew Coffee, která od roku 2017 nabízí „drive-through“ kávu.
Video: 7 Brew Coffee – Life is Like a Box of Blondies
Fareway a Forrest Frank
Také společnost Fareway – řetězec obchodů s potravinami na středozápadě USA – je vyznavačem oscarového snímku. A tak její maskot Frank v televizní reklamě z letošního roku předvádí moonwalk, hraje ping-pong, běhá a usedá i na lavičku, kde namísto bonboniéry otevře svůj kufřík. Nechte se překvapit, co v něm má!
Video: Fareway – 2024 Big Game
A pokud vás zajímá, jak se tento reklamní spot natáčel, můžete se podívat sem.
Poručík Dan jako gaučový povaleč
Streamovací platforma Pluto TV zase vsadila na celebritu z filmu Forrest Gump. Podařilo se jí angažovat herce Garyho Sinise, který se proslavil rolí poručíka Dana, pro svou nejnovější kreativní kampaň. Gary Sinise se v kampani převtělí do role gaučového povaleče. Je oblečený jako brambora, což má v anglicky mluvících zemích svůj smysl. V angličtině se totiž televizní povaleč řekne couch potato, což v doslovném překladu znamená „gaučová brambora“. Kampaň realizovaná ve spolupráci s kreativní agenturou Haymaker upozorňuje na nejoblíbenější žánry televize Pluto: reality show a kriminální dramata.
První reklama z této kampaně, „Zločin se nikdy nevyplácí. Ani vám se nevyplatí“, debutovala letos v září během zápasu New York Giants proti Dallas Cowboys. Sinise a fanoušci oblečení jako brambory se ve spotu rozplývají nad nejzajímavějšími momenty seriálu Kriminálka New York.
Video: Pluto TV – Crime never Pays. Neither do you.
Ve druhém spotu s názvem „Vaše peníze jsou tu k ničemu“ se fanoušci – opět převlečení za brambory – svěřují se svými oblíbenými televizními pořady z TV Pluto. Na konci reklamy Sinise dokonce odkazuje na svou vlastní roli ve filmu Forrest Gump.
Video: Pluto TV: Your money's no good here
Arioli Chrysler Dodge
Další z firem, která se neváhala inspirovat scénou na lavičce, je společnost Artioli Chrysler Dodge, prodejce automobilů ze státu Connecticut v USA. Ta ostatně jede na vlně slavných filmů pravidelně. Kromě televizní reklamy s odkazem na film Forrest Gump se v její marketingové výzbroji najde i pěkná řádka dalších televizních reklam s filmovými tématy. Můžete se tak pobavit nad reklamními spoty parodujícími třeba Bláznivou střelu, Hru o trůny nebo komedii Cable Guy či Pána tygrů.
Tisková kampaň LG Electronics
Film Forrest Gump má svůj otisk i v kampani značky LG. Tato profesionální tisková kampaň s názvem „The Shining, Forrest Gump, E.T., The Wizard of Oz, The Go...“ byla publikována v září 2015 a za jejím vznikem stála agentura Y&R. Hlavní motto kampaně znělo „Způsob, jakým sledujete filmy, je už zastaralý.
Forrest Gump na rádiových vlnách
A jak se zdá, film může skvěle fungovat nejen v televizi a tisku, ale i v rozhlasové reklamě. Společnost Associated Business Products ze Salt Lake City v žádném případě nečekala, jakou reakci vyvolá její rozhlasová kampaň inspirovaná filmem Forrest Gump. Podle ředitele firmy byla reakce veřejnosti na tuto reklamu větší než na jakoukoli jinou reklamu ve dvacetileté historii firmy. A přitom stačilo použít v kampani postavu Gumpa jako čestného a poctivého člověka. Mezi „gumpismy“, které kampaň obsahovala, byly například hlášky: „Většina kopírek je jako doprava. Nikdy nevíte, kdy se zaseknou.“ Nebo „Jak vždycky říkala moje maminka: Dělat to, co je správné, je lepší, než se mýlit.“ Společnost Associated Business získala povolení k napodobování postavy Forresta Gumpa od společnosti Warner Bros., která práva k filmu vlastní, ale studio požádalo, aby jméno Forrest Gump nebylo použito.
Nike a dokonalý product placement
A jestlipak znáte příběh tenisek, které se staly součástí americké filmové historie? Letos v březnu byl skutečný pár tenisek z filmu Forrest Gump vydražen za 57 tisíc dolarů. Je to důkaz nejlepšího product placementu všech dob a pravděpodobně nejameričtějších bot všech dob.
A značka Nike teď – třicet let od premiéry filmu – opět sáhla po Forrestu Gumpovi a znovu přišla s klasickými červenými, bílými a modrými teniskami Cortez. Samozřejmě se vyprodaly během několika hodin. Od poslední reedice v roce 2018 uplynulo šest let a zájem o produkt se viditelně nijak nezmenšil. Toto spojení značky a filmu je naprosto jedinečné. Celý film je o nohách, běhání, prostě o pohybu. Maminka, kterou ztvárnila Sally Field, Forrestovi říká: „Podle bot se toho o člověku dá poznat strašně moc.“ Jenny v podání Robin Wright zase Forrestovi radí, aby vždycky utíkal před nebezpečím, a on utíká. Ostatně, je to právě Jenny, kdo mu věnuje pár tenisek Nike Cortez. A Gump v nich přeběhne téměř celou Ameriku.
Slavné filmy jako inspirace fungují
Možností, kde brát inspiraci při tvorbě reklamních kampaní, je nepřeberně. A slavné filmy rozhodně mají velký potenciál. Těší se totiž silnému kulturnímu vlivu a širokému povědomí. Forrest Gump je naprosto skvělým příkladem. Využití ikonických scén nebo postav může u diváků okamžitě vyvolat pozitivní emoce a nostalgii, což zvyšuje efektivitu reklamní kampaně. Kromě toho slavné filmy nabízejí univerzální témata, která oslovují různorodé publikum a zajišťují, že sdělení značky bude relevantní. Inzerenti samozřejmě těží i z důvěry a loajality, kterou si tyto filmy vybudovaly, což může posílit vnímání jejich produktu. Výsledkem jsou pak atraktivní reklamy, které vzbudí zájem diváků, vryjí se do paměti a samozřejmě zvýší povědomí o značce.