HBBTV MÁ BUDOUCNOST. JEJÍ VÝHODY OCEŇUJÍ DIVÁCI I INZERENTI

27. 11. 202327. 11. 2023
Od zrodu HbbTV uplynulo už více než 20 let. Tato technologie kombinující vysílání televizního signálu a internetových služeb otevřela divákům i inzerentům zcela nový svět, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Interaktivita, kterou technologie hybridního vysílání vkládá do rukou lidem před televizními obrazovkami, posunula možnosti televizní reklamy na vyšší úroveň.

Dynamický rozvoj všech technologií, který je nedílnou součástí našich životů, s sebou nese fenomén v podobě uživatelů, kteří mají potřebu řídit a ovlivňovat svou uživatelskou zkušenost a touží po maximální možné personalizaci. Tento trend se zcela přirozeně promítá i do oblasti televizního vysílání. A právě červené tlačítko na dálkovém ovládání je vstupní branou ke skvělé zábavě, kterou HbbTV poskytuje prostřednictvím multimediální technologie. Diváci mají k dispozici rozšířený obsah v podobě zpravodajství, archivů pořadů, videoték a bonusových videí. Z pohodlí svého televizního křesla se mohou účastnit interaktivních soutěží, anket nebo kvízů. A v neposlední řadě je zde přínos v podobě sociální interakce. Sdílení názorů, komentování pořadů a diskuse o aktuálních událostech dává divákům v dnešní – poměrně odosobněné – době pocit sounáležitosti s ostatními diváky.

TV sleduje 93 % domácností


Podle výsledků kontinuálního výzkumu ATO-Nielsen za 3. čtvrtletí 2023, které byly prezentovány na nedávné konferenci Czech Internet Forum, sleduje televizní vysílání 93 % domácností. Když uvážíme, že podle průzkumů sedí před každou obrazovkou průměrně 2 diváci, je to z pohledu inzerentů určitě velmi zajímavé. Reklamou prostřednictvím HbbTV lze navíc oslovit diváky, kteří v danou chvíli skutečně jsou před obrazovkou.

A dá se očekávat, že počet diváků využívajících HbbTV bude ještě stoupat v důsledku postupného nahrazování zbývajících starších televizorů chytrými televizemi s podporou HbbTV v domácnostech na jedné straně a zlepšování služeb poskytovaných v rámci HbbTV a pokračujícího nárůstu divácké touhy po interaktivitě, která je dnes běžnou součástí všech oblastí života, na straně druhé.

Optimalizované televizní reklamní kampaně


Televizní reklama má tu výhodu, že před televizí obvykle sedí více členů domácnosti, takže reklama má větší dosah. Navíc se zobrazuje na největší obrazovce v domácnosti. Reklama na HbbTV však má oproti klasické televizní reklamě jednu zásadní výhodu, a to, že se zobrazuje výhradně po interakci diváka s televizí. To znamená, že se reklama objeví v okamžiku, kdy divák přepne program nebo stiskne červené tlačítko na dálkovém ovládání. Inzerent má tedy jistotu, že divák opravdu sedí před televizí a neodskočil si právě pro chipsy do kuchyně.

Mezi další výhody reklamy na HbbTV patří vysoce pokročilé zacílení, například na základě lokality, IP adresy, modelu televizoru nebo sledovaného obsahu, možnost vlastní správy reklamních kampaní. Inzerent si může vybrat z celé řady neotřelých reklamních formátů v podobě různých typů bannerů, kombinace televizního banneru a videa v jedné reklamě (Push 2 Play), videoreklamy Instream, alternativy televizní reklamy na HbbTV Switchroll atd. Přesné zacílení umožňuje prezentaci relevantních reklam, což snižuje množství nežádoucí reklamy, která by mohla diváky odradit, a přispívá ke zlepšení uživatelského zážitku.

Kombinace online funkcí a klasické televizní reklamy přináší kromě zajímavých reklamních formátů i benefity v podobě statistik v reálném čase. Inzerent tak může – stejně jako u online kampaní – sledovat a vyhodnocovat metriky, jako je počet impresí, cena za interakci, míra interakce atd.

Například společnost Škoda Auto využila doměření dopadu TV reklamy s využitím řešení na způsob Brand liftu pomocí HbbTV. Řešení pro Škoda Auto bylo vyvinuto ve spolupráci PHD s Media Clubem a společností Kinet. Byla vytvořena dotazníková šablona, jejímž cílem bylo doměřit efektivitu TV reklamy na kanálech Prima za pomoci HbbTV.

Zdroj PHD / mediaguru.cz

Vývoj HbbTV v Česku


Uplynul téměř rok od loňské konference HbbTV Symposium, kde byly představeny novinky hlavních českých komerčních TV skupin, například reklamní formát MAX Reach TV Nova, za který si Nova odnesla ocenění je kategorii Nejlepší využití v HbbTV pro řešení založená na reklamě, nebo třeba kvízová lišta. Vývoj se samozřejmě nezastavil, takže jak diváci, tak inzerenti mají dnes k dispozici řadu nových funkcí. Jak si v oblasti HbbTV vedou hlavní komerční vysílací stanice TV Nova a FTV Prima?

HbbTV na TV Prima


Se zavedením služby prima+ změnila skupina Prima i prostředí služby a barevné provedení červeného tlačítka. Prima+ se nyní objevuje i v prostředí HbbTV, kde nahradila původní službu iPrima. Další z novinek je dotazníková šablona v Creatoru, která slouží k dotazníkovým průzkumům.

V současné době nabízí televize Prima pod červeným tlačítkem více než dva tisíce pořadů, včetně českých koprodukčních filmů, předpremiér současných televizních pořadů, dokumentů, pořadů pro děti, živého vysílání českých kanálů skupiny Prima a exkluzivního obsahu od nejlepších českých filmařů, a také nejflexibilnější předplatné na trhu. Dále pak přehledný TV program, počasí, letáky, hry a katalog nemovitostí.

Inzerentům nabízí Prima celou řadu reklamních formátů:

  • SPLASH SCREEN: Branding se zobrazuje při načítání aplikace. Jedná se o 100% vizibilní formát a jediné reklamní sdělení na obrazovce.

  • VIDEOREKLAMA: Reklamní spoty se přehrají v archivu FTV Prima.

  • SWITCH-IN: Červené tlačítko, které se zobrazí divákům s hybridní televizí, po přepnutí na stanici.

  • SWITCH TO PLAY: Červené tlačítko, po jehož prokliknutí se přehraje reklamní video.

  • SYNCHRO: Synchro červené tlačítko se zobrazuje ve spotu klienta a podle výzkumu oční kamerou zvyšuje zapamatovatelnost reklamního sdělení.

  • MENU BUTTON: Menu button je umístěn v HbbTV menu stanic FTV Prima na nejviditelnější pozici.

  • LEADERBOARD: Banner v aplikacích FTV Prima.

  • NÁKUPY: Samostatná aplikace v HbbTV, která obsahuje aktuální letáky více klientů.

  • GAME SKIN: Možnost obrandování oblíbených her (puzzle nebo tetris).


HbbTV na TV Nova


Ani skupina Nova nijak nezaostává s inovacemi v oblasti HbbTV. Kromě své standardní HbbTV nabídky zpravodajství, televizního programu, aktuální předpovědi počasí a celých dílů nejoblíbenějších pořadů televize Nova, jako jsou například seriály Ulice či Ordinace v růžové zahradě, spustila například nadstavbu ke kvízovým otázkám prezentovaným na loňské konferenci HbbTV Symposium. Diváci tak mohou soutěžit přímo na televizních obrazovkách – na soutěžní otázky mohou odpovídat pomocí dálkového ovladače. Vyhodnocení je okamžité a divák, který správně odpověděl, je přesměrován do HbbTV aplikace, která popisuje další postup získání výhry.

Zdroj: TV Nova


Kromě toho mohou nyní diváci s televizory podporujícími HbbTV získat přístup k živému vysílání TM Live i po zmáčknutí modrého tlačítka.
Modré tlačítko je pro diváky, kterým jejich televize umožňuje vstup do světa HbbTV, přímou zkratkou do našeho živého zpravodajství,“

vysvětlil Michal Kratochvíl, šéfredaktor zpravodajství TV Nova.

HbbTV aplikace TV Nova nabízí divákům satelitního a pozemního vysílání mimo jiné přístup k vybraným odvysílaným pořadům (TV archív), zpravodajství, aplikaci VOYO a rovněž i k programu Nova Lady.

HbbTV představuje budoucnost reklamy na televizních obrazovkách


Je zřejmé, že reklama a televize půjdou i nadále ruku v ruce, přičemž lze očekávat další vývoj hybridních a interaktivních technologií. Podle ATO-Nielsen je HbbTV jednou z nejrychleji se vyvíjejících technologií. V současnosti vidí červené tlačítko na stanicích Skupiny Nova téměř 2,4 milionů diváků. Za 1. čtvrtletí 2023 byl zaznamenán 9% nárůst sledování dlouhých videí v rámci AVOD právě prostřednictvím HbbTV.

Nové funkce, trendy a inspirace pro budoucnost HbbTV, které mohou přispět k posunu této technologie směrem k ještě lepšímu uživatelskému zážitku, budou představeny také na letošním ročníku konference HbbTV Symposium, která se bude konat 28.–29. listopadu 2023 v italské Neapoli.



Zdroje: nielsen-admosphere.cz, omdia.tech.informa.com, R2B2.cz, hbbtv.org, nova.cz, prima.cz

Načítání dalších...