Lední hokej je na tuzemském trhu i nadále nejčastějším sportem, kterému Češi fandí. Platí to u 59 % české populace, pro třetinu je to dokonce sportem číslo jedna. Až za ním následuje v oblibě fotbal, biatlon, motosport a tenis. Hokejová fanouškovská struktura se přitom rozšiřuje, mnohem více se zápasy sledují v rodině, se svými partnery tak tráví čas i 65 % žen, což přináší nové komunikační příležitosti pro značky. Vyplývá to z průzkumu výzkumné agentury Ipsos pro asociaci Český hokej.
Sledování hokeje v televizi meziročně vzrostlo
Hokej nejčastěji Češi sledují v televizi (46 %), přičemž tento rok vzrostl meziročně o 6 pb. počet diváků mužského hokeje, a to zejména kvůli letošnímu světovému šampionátu, kde získali čeští hráči zlato. Díky tomu také narostl podíl těch, kteří si kupují merch (10 %). Dále fanoušci sledují zápasy na internetu, na sportovní stadiony chodí zhruba jedna pětina.
Informace o Českém hokeji si tři čtvrtiny fanoušků vyhledávají online nebo na sociálních sítích, jen třetina je čerpá z televize a pětina se o něm baví s blízkými. Ze sociálních médií je dominantní stále Facebook, který 52 % fanoušků navštěvuje i několikrát denně. Následuje Instagram a s velkým odstupem TikTok a X. BeReal využívá 12 %, a to jen sporadicky. Nejvíce lidé oceňují u příspěvků fotografie (59 %), videa (53 %), až poté text (46 %). Soutěže vyhledává čtvrtina fanoušků, chat s osobností 11 %. Desetina Čechů používá mobilní aplikaci Českého hokeje.
Noví fanoušci přilákali nové sponzory
V letošním roce se stalo sledování mužského hokeje více rodinnou záležitostí. Se svými partnery fandilo 65 % žen, zápasy sledovaly i děti fanoušků, muži se na ně častěji dívali s přáteli (51 %).
„V loňském roce se ke sledování mužského hokeje se svými partnery hlásilo méně žen než letos (loni 56 %, letos 65 %), což souvisí s tím, že ženy převážně fandí národnímu týmu a Mistrovství světa přitáhlo jejich pozornost. Ale obecně platí, že ženy se k fandění dostávají přes své partnery nebo rodinu, zatímco muži kvůli sportu samotnému,“ vysvětluje za Ipsos Renata Novotná.
Rozšíření fanouškovské struktury otevřela nové komunikační možnosti pro značky, které dříve sportovní sponzoring nezvažovaly. „Práce s daty nám obecně pomáhá ve spolupráci se všemi partnery. Díky datům o fanoušcích a predikování vygenerované partnerské mediální hodnoty jsme dokázali oslovit i značky, které nejsou tradičně spojovány se sportovním sponzoringem – příkladem je Uber, který byl partnerem v minulé sezóně, nebo Samsung a Notino, který byly u Mistrovství světa 2024. Zároveň naše pokročilé datové analýzy a reporting přinášejí hodnotu i tradičním partnerům, jako jsou Škoda Auto nebo Pilsner Urquell. Tito partneři mají k dispozici nadstandardní datové výstupy, které jim umožňují lépe zacílit své aktivity a komunikaci,“ přibližuje marketingový manažer Českého hokeje Matej Kraus.
Letošní úspěch přispěl k pozitivnímu vnímání Českého hokeje
Díky letošnímu úspěchu národní hokejové reprezentace byly výrazně ovlivněny i spontánní asociace s Českým hokejem. Negativní sentiment z minulého roku vystřídaly zmínky o hrdosti, mistrech či zlaté medaili, obecně je vidět významný nárůst pozitivního vnímání této sportovní značky. Z partnerů vystupuje u fanoušků zejména Pilsner Urquell. Meziročně se zlepšilo i vnímání českých hokejistů, pozitivně je vidí 84 % fanoušků. Na oblibě získali hráči z MS 2024, mimo jiné Pastrňák, Červenka, Gudas, Dostál a Nečas.
„Úspěch na domácím mistrovství světa je pro nás důležitým komunikačním tématem, a i v této sezóně se budeme snažit z něj vytěžit maximum. Naše strategické plánování však není závislé pouze na sportovních úspěších. Plánujeme dále rozvíjet klíčové projekty v oblastech digitalizace, komunikace a eventového managementu, aby Český hokej zůstal moderní a atraktivní značkou pro všechny cílové skupiny,“ říká o plánech Kraus.
Zdroj: mediaguru.cz