Velkým trendem u letošních vítězů Cannes Lions, ocenění za kreativitu, je pokračující vzestup humoru jako klíčového prvku příběhu v reklamách. Deset let zpět, vítězové Cannes Lions v roce 2010 byli často známí tím, že propagovali účel značky, smíchu bylo málo. Ale letos 75 % vítězů z USA nebo Spojeného království použilo humor, oproti 52 % v roce 2023. Účelové reklamy mezitím u porot vyšly z módy a pouze 13 % vítězů odpovídalo tomuto popisu, tento trend je u porotců v Cannes zjevně čím dál méně oblíbený.
V letošním ročníku se obzvláště dobře dařilo spotu "Nejlepší přátelé" společnosti Mother London pro Uber One, oceněné Stříbrným lvem, v němž se objevuje vznikající přátelství mezi nepravděpodobnými kamarády Asou Butterfieldem a Robertem De Nirem, kteří oba rádi "jedí jídlo" a "někam jezdí".
Humor se opět vrací do reklamní agendy a porotci si toho cení. Víme, že vtipné reklamy bývají účinnější, a je pravděpodobné, že nárůst počtu úsměvů také pomáhá mírně zvýšit hodnocení hvězdiček," řekl Jon Evans ze společnosti System1. "Nyní se marketéři a poroty nebojí lidi rozesmát, dalším krokem je zajistit, aby se v reklamě také dobře cítili - v USA a Velké Británii vidíme hodně humoru řízeného trapnými nebo nepříjemnými situacemi, které mohou v divácích zanechat i nepříjemný pocit.
"Existuje tolik dalších způsobů, jak vyvolat smích - surrealistické reklamy, slapstickové reklamy a komedie s postavami, jako je tento vítězný spot Uberu. Gratulujeme týmu Uberu a společnosti Mother k vytvoření tak zábavné a účinné reklamy."
Letošní ročník Cannes Lions také zaznamenal stále kosmopolitnější trend: 73 % oceněných filmových reklam letos pocházelo ze zemí mimo USA a Velkou Británii, zatímco loni to bylo jen 51 %. Nejlepší mezinárodní reklamou byl pětihvězdičkový bronzový lev pro thajskou značku spodního prádla Sabina. Je to také jedna z nejzábavnějších reklam roku, fraškovité, halenkou trhající domácí drama, které odráží měnící se společenské normy země a zároveň nutí publikum se usmívat.
Zdroj: marketing-beat.co.uk; lbbonline.com