KONKURENCE V CESTOVNÍM RUCHU JE NELÍTOSTNÁ. CESTOVNÍ AGENTURY MUSÍ VE SVÉ TELEVIZNÍ REKLAMĚ ZVEDNOUT POTENCIÁLNÍ KLIENTY ZE ŽIDLE A VTÁHNOUT DO DĚJE

11. 8. 202411. 8. 2024
Maximální personalizace, moderní technologie, vytváření cestovních balíčků na míru, ty nejexotičtější destinace, unikátní zážitky… Dnešní cestovní agentury, online platformy a tour-operátoři platformy mají široký zbrojní arzenál, kterým mohou zaútočit na publikum, aby je nalákali k nákupu jejich služeb. Vyniknout v nepřeberném množství nabídek ale není jednoduché.

Podle serveru statista.com sice velikost celosvětového trhu služeb cestovních kanceláří v roce 2023 ve srovnání s předchozím rokem výrazně vzrostla, nicméně ještě je pod hodnotami uváděnými před pandemií koronaviru. V roce 2023 činily celosvětové tržby tohoto trhu zhruba 289 miliard amerických dolarů. V roce 2024 se očekává, že tato hodnota dosáhne odhadem 295,7 miliardy amerických dolarů.

V čele žebříčku je Booking Holdings


Celosvětově nejúspěšnější společností byla v roce 2023 společnost Booking Holdings, mezi jejíž značky patří Booking.com, Priceline, Agoda a Kayak. Její hrubé tržby v oblasti cestovního ruchu činily zhruba 150,6 miliardy amerických dolarů. Za ní následovala skupina Expedia Group provozující značky jako Expedia, Hotels.com, Vrbo a Trivago – s hrubým obratem přibližně 104,1 miliardy amerických dolarů.

Je zřejmé, že bohaté agentury mají i lepší finanční možnosti, a mohou si tedy dovolit luxusní televizní reklamu. Ale i s menším rozpočtem se někdy dají udělat divy, zvlášť když má kreativec „slinu“ a promítne do reklamy skvělý nápad. Pojďme se na některé ze zajímavých reklamních spotů cestovních agentur podívat.

Expedia jde za hranice všednosti


Přední světová online cestovní agentura Expedia se ve své reklamní kampani „Travel Yourself Interesting – Magician“, kterou pro ni zpracovala mediální agentura Ogilvy & Mather London, nezaměřila na pouhé představení malebných destinací. Kampaň z roku 2014 se slušnou dávkou humoru a ještě větší porcí člověčiny míří přímo na srdeční komoru diváků a vybízí je, aby se vymanili ze všednosti a vydali se vstříc vlastním dobrodružstvím.


Video: Expedia – Travel Yourself Interesting

Motto „Travel Yourself Interesting“ ovšem Expedia úspěšně využívá dlouhodobě a kouzelník z výše uvedené reklamy není jediným „umělcem“, kterému není kvůli nabídce Expedia věnována pozornost. Pocitem nedocenění viditelně strádá například i koňák předvádějící drezúru koně.

Expedia ale nespoléhá na jedinou taktiku a ke svým kampaním přistupuje z různých úhlů. V roce 2022 například spustila kampaň „Arrows“, na které spolupracovala se společností Anomaly. Kampaň zdůrazňuje schopnost cestovního giganta poskytnout cestovatelům vše, co potřebují, a zároveň jim nabídnout štědrý věrnostní program. Základem kreativy je myšlenka, že jedna cesta vede k další díky Expedia Rewards – ať už prostřednictvím vizuálního mnemotechnického prvku šipky v TVC, nebo použitím více cest v jiných médiích. Jde o to, ušetřit nyní a vydělat si na další cestu.


Video: Expedia Arrows

Agentura On the Beach spojila nespojitelné


Televizní reklama bookingové agentury On The Beach zaujme zajímavým spojením. Zatímco z vizuálního hlediska nabízí reklama, která byla spuštěna v roce 2021, klasickou letní dovolenou – scény na pláži, zmrzlinu a slunečnou oblohu –, hudební podkres tvoří klasická vánoční melodie „The Most Wonderful Time of the Year“. Kromě toho, že jde o chytlavou melodii, která divákovi zůstane i po skončení reklamy viset v hlavě, je to zajímavý způsob, jak sdělit, co dělá výjimečné období tak výjimečným:


Video: On the Beach - The Most Wonderful Time of the Year

Airbnb: Don’t Go There. Live There.


S touto kampaní přišla platforma Airbnb v době, když se potýkala s poklesem povědomí o značce. Potřebovala oslovit širší publikum, než jen jádro mileniálů, kteří ji zprvu přijali s nadšením, ale postupně jejich zájem opadal. Ovšem širší publikum bylo zvyklé na vysokou kvalitu a bezpečnost tradičních hotelů a vůči Airbnb bylo víceméně skeptické. Negativní trend se Airbnb podařilo s kampaní „Dont Go There. Live There.“ zvrátit. Ve skutečnosti se tato kampaň stala nejúspěšnější v historii Airbnb. V reklamě, která byla spuštěna v roce 2016, představuje portál Airbnb řadu skutečných hostitelů Airbnb a jejich příběhy o tom, jak proměnili své domovy v úspěšné nabídky na platformě. Cílem bylo změnit vnímání Airbnb z pouhé platformy pro krátkodobé pronájmy na příležitost, jak si destinaci užít takříkajíc „v botách místních obyvatel“. Veřejnost přijala kampaň pozitivně a vytvořila silné emocionální spojení mezi Airbnb a jejími zákazníky.


Video: Airbnb – Don’t Go There. Live There.

S Booking.com můžete být, kýmkoli se vám zachce


Booking.com vsází na širokou nabídku. Dokonce má tolik skvělých nabídek, že se zákazníci nemohou rozhodnout… Herečka Elisabeth Stamatina „Tina“ Fey to vyřeší po svém a využije své dvojníky. „Můžete si rezervovat, kým chcete být,“ tvrdí portál Booking.com:


Video: Booking.com – Tina Fey

AirFastTickets na křídlech absurdna


Přehlídku kampaní cestovních agentur zakončíme v humorném stylu. Reklamní spot z roku 2013 opravdu pobaví. Řecká cestovní agentura v bizarně laděné reklamě vyzývá cestující, aby neriskovali neblahý zážitek a raději si vybrali AirFastTickets, největší a nejbezpečnější online cestovní agenturu, která prodává nejlevnější letenky, hotely a pobytové balíčky pro každou destinaci.


Video: AirFastTickets

Televizní reklama je pro cestovní agentury mocným nástrojem, který může diváky přenést z prostředí všedních dní do kouzelného světa exotických destinací a nezapomenutelných dobrodružství. Pokud má ale vyniknout mezi nespočtem dalších spotů, musí být víc než jen přehlídkou krásných pláží a luxusních hotelů – musí vyprávět příběh, který v divácích probudí touhu cestovat a prožívat něco mimořádného. Klíčem k úspěchu je reklama, která dokáže divákovi nabídnout nejen sen, ale i konkrétní cestu, jak ho uskutečnit.

Načítání dalších...