Zdroj: GettyImages.com
AKTUALITY TRENDY ZAHRANIČNÍ

MIPJUNIOR: AKVIZICE DĚTSKÉHO STREAMOVANÉHO OBSAHU PODLE AMPER ANALYSIS ROSTOU, POČET ZAKÁZEK ALE KLESÁ

18. 10. 202418. 10. 2024
„V roce jsem 2007 jsem se dívala na Fakta X na YouTube. To změnilo mou spotřebitelskou zkušenost!“ uvedla vedoucí výzkumu v analytické společnosti Ampere Analysis Olivia Deane, která byla pozvána, aby na zahajovacím zasedání MipJunior dne 18. října diskutovala o změnách publika za posledních 20 let, o strukturálních změnách a nových obchodních modelech v oblasti dětského obsahu.

V posledních dvou desetiletích byli tvůrci dětského obsahu takříkajíc na horské dráze – od boomu televize na vyžádání až po dosažení vrcholu a období následného poklesu, vysvětlila Olivia Deane ve své prezentaci „Mapování nové éry dětské televize a zábavy“ ve velkém divadelním sále v hotelu JW Marriot v Cannes.

Nejdříve se podíváme na dobré zprávy. V letech 2004–2014, které Deane definovala jako „první éru on-demand“, „měly děti možnost přístupu k médiím kdykoli a častěji měly více než jedno zařízení připojené k televizi než domácnosti bez,“ poznamenala odbornice.
Kvůli nutnosti přizpůsobit se tomuto trendu a prudkému nárůstu poptávky, „pořídily streamovací společnosti velký objem dětského obsahu a nasměrovaly finanční prostředky zpět na trh dětských pořadů na zakázku,“ popsala Deane období od roku 2014 až do současnosti, které označila za „zlatou éru OTT a vrchol televize“.

Dětské tituly se poměrně rychle staly pro zadavatele prioritou a předstihly ostatní žánry. Vyplývá to z údajů z roku 2021, podle nichž byl dětský a rodinný obsah, pokud jde o objem akvizic streamovacích společností, na třetím místě – po dokumentárních pořadech a reality show (18 tisíc titulů oproti 25 tisícům, resp. 23 tisícům) a pátý v globálním počtu VOD zakázek (294) po dokumentech (797), reality show (639), komediích (509) a krimi/thrillerech (450).

Boom dětského obsahu, který se v letech 2020–2022 téměř zdvojnásobil (z 293 titulů v prvním pololetí 2020 na 448 ve stejném období 2022), nakonec vedl k nasycení trhu. „Ve druhém čtvrtletí roku 2024 byl k dispozici takový objem titulů pro děti, jehož sledování by na streamovacích a vysílacích platformách zabralo 43 let – a to bez započítání spánku!“ zdůraznila Deane.

Nyní je však nutno čelit nové realitě. Navzdory nárůstu diváků využívajících streamovacích služeb se v roce 2024 se v souvislosti se zavedením reklamních úrovní podle společnosti Ampere očekává, že růst jednotek generujících příjmy (RGU) v oblasti OTT (které od roku 2015 stabilně rostly) v příštích několika letech dosáhne bodu zralosti a čisté přírůstky do roku 2026 budou nižší než před deseti lety.

To se následně projevilo na zakázkách, které podle Olivie Deane postihl bezprecedentní pokles. Z 5 079 na 8 090 titulů objednaných v letech 2020–2021 (nárůst o 59 %) a 9 843 v roce 2022 (meziroční nárůst o 22 %) došlo ke snížení o 12 % na 8 706 v roce 2023 a o dalších 5 % na 8 291 v roce 2024.

Nejvíce se to podle Ampere Analysis kromě reality show projevilo právě na titulech zaměřených na děti a rodiny. Jejich počet klesl v první pololetí 2024 o 13 % (ve srovnání se stejným obdobím o rok dříve). Dramatická tvorba naopak v tomto období vzrostla o 3 %, dokumentární tvorba o 4 %.

Olivie Deane po vyhodnocení pohledu na konzumaci obsahu ze strany dětí v období následujícím po dosažení vrcholu uvedla, že „dnešní děti mají rády, když se mohou dívat na obsah, který chtějí – a kdy chtějí. Analytička se s odkazem na model spotřeby na Netflixu vyjádřila, že tvorba pro děti a rodiny byla ve druhé polovině roku 2023 druhým nejoblíbenějším žánrem po krimi a thrilleru, před komedií a romantickými filmy.
„To znamená, že děti hrají důležitou roli v chování předplatitelů. A přestože děti nejsou hnací silou růstu předplatného na streamované video [na rozdíl od sportu], pomáhají snižovat jeho odliv,“

poznamenala Deane.

V důsledku toho, pokračovala, „streamovací společnosti sice nefinancují vysoký objem nových zakázek, nicméně stále utrácejí za vysoké objemy obsahu pro děti.“ Poukázala přitom na 42% pokles zakázek od Netflixu a 58% od Applu (při srovnání prvního pololetí v roce 2023 a 2024), který byl vyvážen 7% nárůstem akvizic od Netflixu a 16% od Applu ve stejném období.

Velmi dobrou zprávou i pro nezávislé producenty je, že ačkoliv je trh s dětským obsahem stále vysoce nasycen, veřejnoprávní vysílatelé nadále intenzivně investují, i když se zaměřují spíše na stávající populární obsah (televizní vysílání od veřejnoprávních vysílatelů zaznamenalo mezi lety 2020 postupný nárůst z 38 % na 59 % v roce 2024).

Olivia Deane poukázala na úspěšné příběhy francouzského animačního a videoherního studia Ankama, které využilo crowdfundingové kampaně na Kickstarter k podpoře obnovení IP „Wakfu“, a úspěšného seriálu „Pavouček Lukáš“ na YouTube. Řekla: „V současné době se na YouTube objevuje více než 200 nových projektů. Pro tvůrce, kteří dokážou najít alternativní způsoby financování svých projektů, stále existuje spousta příležitostí. A ti, kteří najdou způsoby, jak se spojit s populárními značkami nebo duševním vlastnictvím, budou mít na rušném akvizičním trhu konkurenční výhodu.“

MipJunior se konal 18. až 20. října v Cannes.

Zdroj: variety.com


Načítání dalších...