NENÍ LETADLO JAKO LETADLO: TELEVIZNÍ REKLAMY AEROLINEK JSOU PESTRÉ A VYNALÉZAVÉ

10. 8. 202410. 8. 2024
Majestátní letoun, stejnokroje posádky, drink zdarma, výhled z okénka letadla. Na první pohled by se mohlo zdát, že letecké společnosti nemají mnoho možností, jak prostřednictvím televizní reklamy trumfnout své konkurenty a postarat se tak, aby davy cestujících proudily právě k jejich letadlům. Naštěstí je to přesně obráceně. Televizní reklamy leteckých společností jsou vynalézavé a zajímavé. Pojďme se na několik z nich podívat.

Aerolinky se – stejně jako firmy z jiných odvětví – potýkají s obrovskou konkurencí. Po pandemii covidu, která spoustě z nich zasadila těžkou ránu, se musí aerolinky víc než kdy jindy snažit, aby se udržely na globálním trhu. Ty prozíravé vsázejí na televizní reklamu. Televize je totiž stále ještě nejefektivnějším médiem, které proniká do obývacích pokojů budoucích cestujících, kteří možná právě teď přemýšlejí o své příští dovolené.

Letecká doprava od pandemie stále stoupá


Po útlumu, k němuž došlo v důsledku pandemie koronaviru (pokles počtu letů z 39,8 milionu v roce 2019 na 16,9 milionu v roce 2020), svitla aerolinkám opět naděje a počty letů se začaly postupně opět zvyšovat. V roce 2024 by měl globální počet letů podle prognóz dosáhnout nového maxima ve výši 40,1 milionu. Podle serveru statista.com dominovaly žebříčku leteckých společností na základě počtu cestujících v roce 2020 čínské letecké společnosti.

Zdroj: statista.com


V roce 2023 vzrostla celosvětová poptávka po cestujících v letecké dopravě o více než 36 % ve srovnání s předchozím rokem, kdy se poptávka po cestujících zvýšila o téměř 64,3 %. V roce 2024 se předpokládá nárůst tohoto čísla přibližně o 12 procent. Letecké společnosti tak mají cestu otevřenou. To ovšem znamená i silný konkurenční boj a samozřejmě klání v oblasti reklamních kampaní. Ty nejlepší reklamy leteckých společností jdou nad rámec prodeje letenek. Vyprávějí příběhy, vyvolávají emoce a zanechávají trvalý dojem. Máme pro vás několik příkladů pro inspiraci.

S Emirates Airlines se létá líp


Letecká společnost Emirates Airlines se typicky zaměřuje na luxus a dokonalé zákaznické zkušenosti. Také ve své reklamní kampani „Fly Better“ podtrhuje pohodlí a prvotřídní služby. Kampaň je snůškou všech pozitiv, která mohou cestující potěšit – od opulentního prostředí přes gurmánské stravování až po výjimečné služby během letu. Vše s jediným cílem – nalákat cestující, aby si dopřáli mimořádný luxus:


Video: Fly Better Around the World Emirates Airlines (2018)

Na to, že se s Emirates Airlines létá líp, přišla i Jennifer Aniston, která se v reklamě probudí z děsivé noční můry:


Video: Emirates Airlines

Jennifer se objevila i v další reklamě letecké společnosti Emirates Airlines. A ta pro změnu tou vytouženou sprchou začíná.

Turkish Airlines chytlavými prvky nešetří


Reklama, která se zaskvěla během Super Bowlu 2022, je nabitá všemi prvky, které diváky uchvátí. Je tam celebrita v podobě Morgana Freemana, podmanivá hudba, nádherné záběry, dojemné okamžiky setkání.. Co víc si v reklamě přát?


Video: Turish Airlines – Pangea

Turkish Airlines opravdu umí. Důkazem je i reklama „The Epic Journey“ nabízející okouzlující záběry. „Zveme vás na úchvatnou cestu oblohou v İstanbulu a Antalyi ve výškách 8000 a 3000 stop. Připravte se na epickou cestu nad mraky s naším filmem, který byl poprvé v Turecku natočen stylem vzduch-vzduch,“ lákají turecké aerolinky cestující. Takové reklamě nejspíš neodolají ani jedinci trpící panickým strachem z létání…

Na rozdíl od tureckých mýdlových oper, které jako by si z oka vypadly, je každá reklama Turkish Airlines trochu jiná – a každá je úžasná. Jako třeba ta, která vypráví příběh dětí, které vzhlížejí k obloze a vytvoří vlastní přistávací dráhu…

Virgin Atlantic vsází na odlišnost


Téma individuality v současné době rezonuje světem. O téma odlišnosti se opřela i britská letecká společnosti Virgin Atlantic ve svém spotu z roku 2022. „Ve společnosti Virgin Atlantic jsme vždy prosazovali individualitu. Ať už se chystáte kamkoli, na palubě nebo v životě, vzdáváme vám hold. Na ty, kteří jsou svými vlastními kapitány, posádku, jakou nikdo jiný nemá. Těm, kteří se narodili, aby létali. Těm, kteří vidí svět jinak,“ zní její poselství:


Video: Virgin Atlantic – See the world differently

V Brussel Airlines mají pro klienty vždycky úsměv navíc


Vlajkový letecký dopravce z Belgie se sídlem v Brusselu je součástí Lufhansa Group a zakládá si na nadstandardním vztahu se zákazníky. Tuto svou přednost promítly aerolinky kouzelným způsobem do svého reklamního spotu, v němž říkají, že jejich cestujícím se dostává úsměvu navíc.


Video: Brussels Airlines – Going the extra smile for you since 15 years

Delta Airlines kladou důraz na lidi


Žádné letadlo, žádné stevardky, žádné záběry z okénka letadla. Hrdiny reklamy americké letecké společnosti, která letos oslavila 100 let na trhu, jsou lidé, kteří s Delta Airlines létají. Opravdu neotřelá reklama:


Video: Delta Airlines - Runways

Lufthansa si utahuje z německého folklóru


Němci vůbec nejsou suchaři. Dokazuje to reklamní spot Lufhansy, v němž anglický fotbalový fanoušek propadne panice, když zjistí, že je přebookován na let s německými aerolinkami:


Video - Lufthansa – Everyone`s Fanhansa

British Airways se vydaly do historie


Britské aerolinky se zase vydaly zpátky v čase. Výsledkem je krásný reklamní spot „To Fly. To Serve.“, který byl ve Velké Británii zveřejněn v září 2013:


Video: British Airways – To Fly. To Serve.

Air France ve znamení ženské krásy a šansonu


Podobně jako Delta Airlines také francouzské aerolinky zcela rezignovaly na cokoli, co by připomínalo letadlo. Žádné letušky, žádné jídlo, žádné přistávací dráhy… Společnost Air France ve svém reklamním spotu oslavuje francouzské umění žít a říká, že z každého letu dělá zážitek sám o sobě:


Video: Air France – Taking elegance to new heights

Časy se mění


Dnešní cestující mají jiné preference a jiná očekávání než před dvaceti lety. Personalizace, zážitky na míru, maximální flexibilita – to jsou faktory, které neustále nabývají na důležitosti. V posledních letech čím dál víc rezonuje také téma bezpečnosti a trvalé udržitelnosti.

Reklamní kampaně musí tyto změny odrážet a nabízet hodnotu, která jde nad rámec pouhé dopravy z bodu A do bodu B. Na druhou stranu, přesvědčit zákazníky, že daná společnost je v něčem lepší nebo jiná, je obtížné, pokud konkurenční společnosti používají podobné sdělení. Proto je potřeba přihodit k vhodně zvolenému tématu i zajímavý příběh nebo neotřelé zpracování, kterým se aerolinky odliší od konkurence, a zajistí si tak nekonečnou frontu u odbavovacích přepážek pro své lety.

Načítání dalších...