Nejsilnější VOD službou na českém trhu zůstává Netflix. Má k němu přístup 68 % domácností, které využívají streamovací službu. Vyplývá to z nově zveřejněného výzkumu NMS Market Research, jehož závěry zveřejnila společně s Asociací provozovatelů mobilních sítí. Podle výzkumu druhé Voyo je přítomné v 44 % domácnostech. Třetí je Disney+ (26 %), jehož podíl je ale téměř stejný jako v případě prima+ (25 %).
Výzkum dále ukázal, že dvě třetiny českých domácností sledují videoobsah přes internet. Internet je hlavním zdrojem sledování videoobsahu u mladší generace. Ve věkové skupině 25-34 let ho jako hlavní zdroj uvádí 57 % mladých. To představuje více než dvojnásobek oproti věkové skupině 65+, kde internet jako zdroj videoobsahu preferuje 26 % diváků. Internet se podle výzkumu podílí z 41 % na celkovém čase stráveném u TV. V případě DVB-T2 má jít o 31 % a u satelitu a kabelu o 23 %.
„Jak bude postupně současná mladší generace stárnout a sledování videoobsahu přes internet se stane hlavním způsobem sledování, bude to znamenat dramaticky vyšší nároky na přenos dat přes mobilní a pevné datové sítě,“ uvedl Jiří Grund, prezident Asociace provozovatelů mobilních sítí.
Význam internetu narostl podle výzkumu i meziročně. Na hlavní televizní obrazovce v domácnosti vzrostl podíl sledovaných pořadů přes internet ze 35 % v roce 2023 na současných 41 %. Za tímto nárůstem stojí především rostoucí popularita IPTV služeb, zatímco zájem o HbbTV podle výzkumu mírně poklesl.
Za obsah má platit 76 % domácností. Platí to jak pro streamovací služby, IPTV, kabel, satelit i sledování pořadů bez reklam. Internet jako zdroj videoobsahu se mění podle typu pořadu. Například pětina sledovaných pořadů na hlavní televizní obrazovce v domácnosti připadá na zpravodajství a v něm jako zdroj mírně převažuje DVB-T2 anténa nad internetem. Naopak u zahraničních seriálů internet jako zdroj videoobsahu na hlavní televizní obrazovce vítězí.
Detailní výsledky výzkumu najdete v dokumentu níže.
Final Trendy Sledovani Videoobsahu 2024
Zdroj: mediaguru.cz