Pán prstenů je fantasy román britského spisovatele J. R. R. Tolkiena, který vyšel v roce 1954. Kniha se zapsala do srdcí dětí i dospělých a pronikla do škol a univerzit po celém světě. Vzhledem k rozsáhlému fantasy prostředí a postavám z říše mimo svět lidí je pochopitelné, že adaptace Pána prstenů do hraného filmu byla po celá desetiletí nemožným úkolem.
Technologie však postupem času dohnala úžasnou Tolkienovu představivost a režisér Peter Jackson v roce 2001 konečně dokázal „nemožné“ a stvořil filmovou verzi autorova fantasy světa, která nejenže splnila očekávání fanoušků, ale otevřela svět Pána prstenů celé nové generaci. Jacksonova původní trilogie LOTR (zkratka z anglického názvu Lord of the Rings) později vyvrcholila filmem Návrat krále z roku 2003, který získal neuvěřitelných jedenáct Oscarů včetně ceny za nejlepší film. V pozdějších letech se Jackson vrátil k Tolkienovu světu a natočil druhou trilogii adaptující román Hobit, ale tyto filmy byly přijaty různorodě ve srovnání s téměř všeobecným uznáním, které sklidily původní tři filmy trilogie LOTR.
Nízké výrobní náklady, vysoké příjmy
Společenstvo prstenu, první film z trilogie Pán prstenů, v němž se objevily některé z největších hollywoodských talentů, jako například Liv Tylerová, Ian McKellen, Viggo Mortensen a Sean Bean se setkal s příznivým ohlasem kritiky a v pokladnách kin po celém světě vydělal přes 870 milionů amerických dolarů. Navzdory velkolepému rozsahu filmu, velkolepým natáčecím místům a detailním kulisám činily výrobní náklady pouhých 93 milionů amerických dolarů. Jakkoliv tato částka může vypadat neuvěřitelně, ve filmovém průmyslu je to na dnešní poměry relativně malý rozpočet. Výroba filmu Hobit: Bitva pěti armád vyšla na 250 milionů. Nicméně, vysoké výrobní náklady se ne vždy promítají do působivých tržeb.
Nejvýdělečnějším filmem z trilogie Pán prstenů je Pán prstenů: Návrat krále, který celosvětově vydělal v pokladnách kin přes 1,1 miliardy amerických dolarů. Na druhém místě se umístil film Hobit: Neočekávaná cesta, který v celosvětových pokladnách vydělal 1,02 miliardy. Všechny tři filmy „Pán prstenů“ si vedly v pokladnách kin impozantně i přes relativně nízké výrobní náklady.
Výrobní náklady a celosvětové příjmy pro filmy Pán prstenu a Hobit za období 2001 až 2017 (v milionech USD)
V každém případě šlo o kasovní trhák. A tudíž to byla i jasná volba pro inzerenty. Společnost New Line dceřiná společnost AOL Time Warner, uzavřela ještě před uvedením prvního filmu, tj. Společenstva prstenu, spolupráci s přibližně 70 propagačními „partnery“, mezi nimiž byl například japonský výrobce elektroniky JVC nebo společnost Burger King, která představila postavy z filmu v přibližně 10 000 restauracích po celém světě. Níže uvedený spot spatřil světlo světa v roce 2001:
Video: Burger King a Pán prstenů: Společenstvo prstenu
Pivo Carlton Draught a parodie Pána prstenů
Úžasný počin se podařil australské pivní značce Carlton Draught. Její „Big Ad“ je opravdu ve velkém stylu. Představuje epickou bitvu v novozélandské scenérii ve stylu Pána prstenů. Tento reklamní spot z roku 2005 získal více než 30 ocenění, mimo jiné zabodoval i na festivalu v Cannes, kde si vybojoval cenu Grand Prix. Spot je natolik realisticky zfilmován, že člověk v první chvíli neví, zdali se dívá na film nebo na reklamu. Namísto krve se ovšem v reklamě prolévá australské pivo. Za skvělou reklamou na téma Pána prstenů stojí agentura George Patterson and Partners. Jedním z faktorů, které přispěly k úspěchu spotu, je bezesporu hudební podkres. Nemluvě o tom, že slova písně o velké a drahé reklamě, která zvýší prodeje, se skutečně naplnila. Prodej piva se údajně zvýšil od 10 % a značka díky své reklamě vešla v širší povědomí.
Video: Carlton Draught – Big Ad
Gandalf používá při praní Tide
I čarodějové si musí občas vyprat šaty, zvlášť když si je upatlají v lítém boji. Pokud jste to náhodou nevěděli, tak Gandalf používá Tide. A co je dobré pro Gandalfa, je dobré i pro vás, praví se v reklamním spotu na prací prášek s bělidlem. Jak jinak by mohl mít slavný čaroděj z Pána prstenů stále tak bělostný háv, že?
Video: Tide
KitKat láká svět Středozemě
Nejen pivovary a výrobci pracích prášků ale upírají své pohledy ke Středozemi. Také výrobce oplatek a tyčinek sáhl po motivu z Pána prstenů. K oživení Středozemě v této epické reklamě KitKat byla využita virtuální produkce s ICVFX. Natáčení v produkci společnosti Wennekar Amsterdam probíhalo ve studiu ReadySet Studios.
Video: KitKat – Have a break, have a KitKat
Díky úzké spolupráci režiséra, kameramana, produkčního designéra a výtvarného týmu ICVFX se podařilo dosáhnout hladkého propojení reálných scén a virtuálních kulis. Není to ale jediná reklama značky KitKat, která byla inspirována Pánem prstenů:
Video: KitKat – Have an epic break
AT&T Internet a Elijah Wood
Společnost AT&T Internet vsadila u své reklamy na produkt AT&T Fiber, která zazářila na Super Bowl 2021, na představitele Froda Pytlíka, herce Elijaha Wooda. Vtipná reklama navozuje situaci, kdy mají fanoušci Pána prstenů možnost položit zbožňovanému herci jednu otázku. Jak se svým dotazem dopadne kvůli pomalému internetu fanoušek, který se kvůli tomu, aby byl svému idolu blíž, převlékl za Froda?
Video: AT&T Fiber – Super Fan
Bez piva Cerveza Cristal by to Frodo nezvládl
Čilská značka Cerveza Cristal ráda fušuje tvůrcům do jejich filmových děl. Například během prvního vysílání Hvězdných válek na chilském 13. kanále zakomponovala své pivo přímo do určitých scén, a způsobila tím skandál. Ve finále jí to prošlo, dokonce za tuto reklamu získala cenu Media Grand Prix na festivalu v Cannes Lions. Ani Pán prstenů samozřejmě neunikl pozornosti pivní značky. A také zde jsou plechovky s pivem integrovány přímo do filmových scén:
Video: Cerverza Cristal
Letecká společnost Air New Zealand lítá do Středozemě
Novozélandské aerolinky se sídlem v Aucklandu využívají ve svých reklamách, které jsou současně propagací filmů Petera Jacksona, celou řadu Tolkienových postav. Hlavními hrdiny tak jsou Gandalf, Gwaihir, skřeti, hobiti i elfové. Ve videích se objevují Jackson, Dean O'Gorman, Sylvester McCoy a Elijah Wood. Ve spotu z roku 2013 společnost Air New Zealand ukazuje, že ne všechno je tak, jak to vypadá, a než se nadějete, může všechno kolem získat tak trochu hobití podobu. Pokud tedy v letadle dostanete k obědu čtyři velké cibule, budete hned vědět, na čem jste:
Video: Air New Zealand - Just Another Day in Middle-earth
Jen o rok později natočily aerolinky naprosto úžasný reklamní spot, o kterém říkají, že je to „nejvelkolepější bezpečnostní video, jaké kdy bylo natočeno“. S tím skutečně nelze než souhlasit. Lepší instruktáž ohledně bezpečnostních předpisů si člověk neumí představit. V reklamním spotu si můžete povšimnout Petera Jacksona, Elijaha Wooda a Richarda Taylora v rolích pasažérů.
Video: Air New Zealand – The Most Epic Safety Video Ever Made
Pán prstenů nekončí
Nový film Pán prstenů: Válka Rohirů dorazil do kin. Příběh se odehrává 183 let před událostmi, o nichž pojednává původní trilogie, a vypráví příběh rodu Helma Kladiva, legendárního krále Rohanu. Režie filmu v koprodukci Japonska, USA a Nového Zélandu se ujal Kendži Kamijama, který je už dvacet let legendou světa anime filmů – na svém kontě má například filmy Cyborg 009 nebo Kódaku kidótai. Máme možnost zjistit, jak si s tématem poradil, a značky mají další zdroj inspirace pro své nové reklamní kampaně. Zdalipak bude i tento nový snímek „miláškem“ inzerentů?