Základní trendy sledovanosti médií v roce 2021
- Dosah televizního vysílání je v Česku stále vysoký a v loňském roce se zvýšil jak celkový zásah v populaci České republiky, tak doba strávená před televizní obrazovkou. Ta se vyšplhala na více než 4 hodiny denně, televize měsíčně zasáhne 8,4 mil. Čechů starších 15 let.
- Ve srovnání s rokem 2020 se v loňském roce navýšil také dosah internetu. Velikost internetové populace převýšila hranici 8 milionů reálných uživatelů měsíčně. Čas strávený na českém internetu se loni zvýšil o 2 %. %. K nejvyšším nárůstům došlo v měsících leden (+17 %) a únor (+19 %). Nejdéle trávili uživatelé čas na internetu v březnu.
- Celkový dosah tištěných titulů zůstává v pohledu čtenosti v delším období nad úrovní 7 mil. lidí, celkem je to téměř 7,2 mil. osob, což je o necelá 2 % méně než v roce 2020.
- V případě rádií se zvyšuje týdenní poslechovost, která loni dosáhla téměř 7,6 mil. osob, naopak denní poslechovost rádií se snížila o cca 6 %.
- Průměrná doba poslechu rádia se loni zvýšila na 4 hodiny a 28 minut denně. I v druhém pandemickém roce se o něco snížila poslechovost soukromých rádiových stanic, zatímco rozhlasové stanice veřejné služby dosáhly v souhrnu srovnatelné poslechovosti jako v roce 2020. Nejposlouchanější stanicí zůstal ČRo Radiožurnál.
- Nejsledovanějšími TV stanicemi byly také v loňském roce TV Nova, ČT1 a TV Prima. Loňský rok se díky návratu sportovních událostí nejpříznivěji odrazil na nárůstu sledovanosti sportovního kanálu ČT sport.
- Z jednotlivých obsahových kategorií – měřeno počtem zhlédnutých stránek – nejvíce v roce 2021 rostly e-commerce obsahové weby (+28 %), následovaly weby zaměřené na sport (+17 %) a zábavu a hry (+9 %). Zpravodajské weby, které nejvíce meziročně vyrostly v roce 2020 (+48 %), rostly i dále v roce 2021 (+3 %).
- Nejnavštěvovanějšími zpravodajskými weby byly loni Seznam Zprávy, Novinky.cz (sekce zpravodajství) a iDnes.cz (sekce zpravodajství).
- V roce 2021 se každý den v průměru prodalo více než 456 tisíc kusů deníků, což bylo meziročně o téměř 10 % méně. Meziroční vývoj prodaného nákladu byl tak v druhém pandemickém roce příznivější než o rok dříve, snižování prodejů se ale nezastavilo a hodnoty se na úroveň před pandemií nevrátily.
- V průběhu roku se mírně zvyšovala čtenost u měsíčníků a týdeníků. Nejčtenějšími deníky jsou nadále Blesk, MF Dnes a regionální Deník.
- Celkové hrubé reklamní investice za nákup reklamního prostoru se loni meziročně zvýšily o 8 %. Z měsíčního vývoje je patrné, že obrat k lepšímu nastal zejména v druhé polovině roku 2021, kdy zadavatelé začali v reakci na klesající proticovidová opatření více inzerovat.
Přehled v pdf je ke stažení zde.
Zdroj: mediaguru.cz