PŮL MILIONU LIDÍ PLATÍ ZA VOYO. UŽ ALE NECHODÍ JENOM ZA ORDINACÍ, ŘÍKÁ ŠÉF NOVY
2. 3. 20232. 3. 2023Důvodů je víc. Mediální firmu CME, jejíž jsou Voyo s Novou součástí, před několika roky za téměř 50 miliard korun koupila finanční skupina PPF. S cílem oživit spící videotéku na ni přesunula nejsledovanější novácký seriál Ordinace v růžové zahradě 2. Začala pro Voyo točit příběhy podle skutečných událostí jako minisérii o Ivetě Bartošové nebo drama Král Šumavy. A do čela videotéky postavila mediálního manažera Daniela Grunta. To vše v době, kdy Češi zavření doma kvůli pandemii začali víc platit za filmy a seriály na internetu.
Za situace, kdy se média potácejí od jedné krize k druhé, Grunt během dvou let vybudoval Nově byznys s odhadovanými tržbami až jedné miliardy korun ročně. A zatímco konkurenční HBO kvůli úsporám přestává v Česku točit filmy i seriály, Voyo a Nova minulý týden avizovaly 46 novinek. "Stáváme se největšími tvůrci videoobsahu na českém trhu," oznamuje teď Daniel Grunt v rozhovoru pro Aktuálně.cz, prvním, který poskytl už jako generální ředitel Novy. Tím se stal v lednu, kdy s přihlédnutím k úspěchu Voyo usedl na vlivný post šéfa největší české komerční televize, z něhož dříve úřadovali Vladimír Železný nebo Petr Dvořák. Bezprostředně nahradil Kláru Brachtlovou a Jana Vlčka, kteří se posunuli do CME.
Kolik si předplácíte videoték?
Máme doma Voyo, Netflix, HBO Max, Disney+, Eurosport, Amazon Prime Video a teď nově Skyshowtime. Plus na hudbu Spotify a Xbox Gold na hry, takže devět služeb.
Kromě toho lidé platí za noviny a weby, YouTube bez reklam, podcasty, videorozhovory, ověření účtu na Twitteru, výhledově možná překladače nebo umělou inteligenci. Není toho už moc?
Je toho strašně moc. A podle mě to neskončí tak, že si zvykneme platit za deset služeb. Zdrcne se to. V Americe si dnes lidé platí průměrně čtyři videotéky na jednu domácnost. To bude strop. V Česku si podle našich odhadů asi jeden milion domácností předplácí průměrně 1,5 služby. Já myslím, že to půjde podobným směrem jako Skandinávie, kde se vedle nadnárodních videoték typu Netflixu uchytilo lokální Viaplay a má nějaké tři miliony uživatelů. Ve Skandinávii si lidé platí průměrně 2,5 služby na rodinu a nějak tak to bude i v Česku.
Podle vás si Češi výhledově budou platit třeba nadnárodní Netflix a vedle toho místní Voyo?
Na to vsázíme, že vedle těch velkých hráčů uspěje jeden lokální a tím bude naše Voyo. Videotéky jako Netflix si uvědomují význam lokálního faktoru, ale chybí jim znalost mentality, toho, jak tu lidé žijí, jaké jsou za nimi historické příběhy, co mají rádi. My jim s touhle zkušeností vyrábíme obsah na míru. Nejenom v Česku a na Slovensku, ve dvoumilionovém Slovinsku už Voyo předčilo Netflix a je tam jedničkou na trhu, hezky se rozbíhá v Rumunsku. Tak jako máte Viaplay ve Skandinávii, máme my šanci stát se lokálním lídrem pro střední a východní Evropu.
Jak jsme se vůbec dostali do fáze, kdy vybíráme z osmi videoték? Třeba mobilních operátorů v Česku tolik nikdy nebylo.
Podle mě byl covid zlomový faktor, který naučil Čechy platit za obsah na internetu, a teď se všichni přetahují, u koho ty peníze skončí. Samozřejmě už dřív tady existovalo nějaké množství uživatelů Netflixu nebo lidí, co na App Store a Google Play platili za hry nebo nákupy v rámci her.
Zásadní roli sehrála čím dal vyšší penetrace smartphonů s datovými tarify, kdy začalo být hrozně snadné něco na internetu koupit. Ale rozhodl až covid. Ve finále je jedno, přes co se kdo "rozplatí". Nejtěžší je přimět člověka, který na internetu nikdy za nic neplatil, k první koruně. Pak už to jede.
Vy jste právě oznámili, že Voyo má 500 tisíc předplatitelů v Česku a na Slovensku. Můžeme říct, že platících Čechů je okolo 400 tisíc?
Řekněme, že se blížíte pravdě.
Přitom služba začala v roce 2011 a deset let stagnovala?
Stručně řečeno: před třemi roky investiční skupina PPF koupila firmu CME včetně Novy a Voyo, vyhodnotila si, že mediální trh poroste v oblasti plateb za obsah od diváků, nastavila cíl získat do roku 2025 milion předplatitelů pro Voyo a já to dostal za úkol jako nový šéf digitálního obsahu.
Pro mě to byla výzva. Když jsem tu ambici říkal kamarádům z byznysu, ťukali si na čelo, jestli jsem se nezbláznil, že Voyo má po deseti letech existence pár desítek tisíc předplatitelů. Stačily dva roky pandemie a jsme o hodně jinde.
Podle loňské studie agentury Nielsen Admosphere nejenže vzrostla ochota Čechů platit na internetu, ale mezi lidmi ve věku 15 až 24 let je vyšší než u starších. Berete na to ohled?
Pro Voyo je nejdůležitější skupina 25 až 45 let, typově mladé rodiny s dětmi. Nabízelo by se jít po nejmladších, kteří už jsou zvyklí platit na internetu, ale do nich své brutálně drahé seriály pálí Netflix a tomu nemůžeme konkurovat. Také se jedná o poměrně málo loajální skupinu, jde tam, kde je zrovna obsah.
Co námitka, že pokud nevstoupíte do životů generace Z teď a neukážete jim, že jejich problémy zajímají i vás, neoslovíte je nikdy?
Všechno pro Voyo děláme s ambicí nabrat milion předplatitelů, nemůžeme si dovolit jít pouze po takhle úzké cílové skupině. Ale snažíme se s ní potkávat na sociálních sítích TikTok nebo Instagram, aby s námi měla zkušenost a vhled do toho, co u nás najde. A začátkem března uvedeme seriál Sex O’Clock, který je příjemně přidrzlý a podívají se na něj teenageři i padesátníci. Mě bavil. A jsem přesvědčený, že můj patnáctiletý syn se na něj také rád podívá.
Stovky tisíc předplatitelů jste získali v době, kdy skončila konjunktura a domácnosti začaly šetřit kvůli inflaci a cenám energií. Platí si tedy Voyo bohatší lidé?
Je otázka, čemu říkáte bohatší, 159 korun měsíčně za účet pro celou rodinu je méně než jeden lístek do kina. Jsou to lidé, kteří mají počítač, chytrou televizi nebo tablet, umí s tím pracovat a zajímají se o nové věci. Ta internetová gramotnost evokuje mladé, ale zároveň se ta skupina hodně rozšiřuje, už máme i dost předplatitelů starších 50 let.
Jak to víte? Při registraci na Voyo člověk nevyplňuje datum narození, pohlaví, ani bydliště.
Máme průzkumy. Po předplatitelích jsme nechtěli víc údajů, protože jsme potřebovali rychle růst, a tak jsme cíleně odstraňovali jakékoliv překážky, na které by cestou k platbě narazili. Chtěli jsme, aby byla co nejjednodušší. Ze stejného důvodu lidem nedáváme na výběr z více typů předplatného.
Mělo by Voyo půl milionu diváků, kdyby nebylo Ordinace v růžové zahradě 2?
Těžko říct, určitě extrémně pomohla. Ordinaci lidi 15 let vídali na obrazovkách Novy. Když jsme ji přesunuli na internet, byl to i symbolický vzkaz trhu, že to myslíme vážně a že Voyo nebude jen nějaká nadstavba. Riskovali jsme, že o velkou část diváků přijdeme. Ale skokově to přineslo nárůst předplatitelů a pořád za Ordinací přicházejí další.
Ordinaci sledovalo 900 tisíc lidí týdně, přesunem na Voyo jste přišli o příjmy z reklamy, čili jste riskovali desítky milionů korun měsíčně?
Ano. A náklady zůstaly, protože seriál dál točíme ve stejné kvalitě, se stejnými tvářemi, ve stejné délce.
Skupina Nova ročně na televizní reklamě utrží přes pět miliard korun, víc než polovinu toho, co se točí na trhu. Bude tohle číslo klesat, jak se lidi přesouvají na internet?
To není tak černobílé. Nevěřím, že většina populace bude koukat buď na streamovací služby, nebo televizi, spíš se to smíchá. Dnes lidé tráví asi 3,5 hodiny denně u televizoru, stejně jako před covidem, ale zároveň rostou streamovací služby. To znamená, že lidé ukrajují ze svého volného času a konzumují čím dál víc zábavy. Jednou to narazí na strop a pak půjde o to, co nejefektivněji to rozložení diváků řídit. Což bude i můj hlavní úkol. Jednostranně vyrůst na Voyo tím, že požeru televizi Nova, není žádaný výsledek. I když z předplatitelů Voyo máme víc peněz než z televizní reklamy.
Zdroj: magazin.aktualne.cz