Jan Ulrych; Zdroj: TV Nova
AKTUALITY DOMÁCÍ ROZHOVOR

REKLAMNÍ TLAK NA TV NOVA NEUSTÁVÁ, PŘIJDE DALŠÍ ZDRAŽOVÁNÍ

11. 6. 202411. 6. 2024
Výnosově nejsilnější hráč komerčního TV trhu zaznamenává neoslabující tlak na svůj reklamní prostor. Někteří klienti už proto jednají o rezervacích pro své dodatečné investice. Už teď je jisté, že se cena TV reklamy znovu zvýší. Ve hře je také změna cílové skupiny pro rok 2025.

Obratově nejsilnější komerční hráč českého televizního trhu, TV Nova, dál pociťuje tlak na svůj reklamní prostor a avizuje, že cena za TV reklamu v lineárním vysílání dál poroste. Růst poptávky po umístění TV reklamy registrovala TV Nova v prvním pololetí roku z řady produktových segmentů, do televizní reklamy navíc přicházejí také noví klienti. Zatím vše nasvědčuje tomu, že ani pro druhé pololetí poptávka nepoleví, uvedl pro MediaGuru.cz obchodní ředitel TV Nova Jan Ulrych.

Někteří klienti už proto začali vyjednávat o podmínkách a rezervaci dodatečného reklamního prostoru, čímž si chtějí zajistit potřebnou reklamní kapacitu. Cena dodatečného inventory se ale zvyšuje. V kombinaci s dalšími faktory to znamená, že pro rok 2025 se bude cena TV reklamy navyšovat. „Zvyšující se poptávka po inventory, růst nákladů ve výrobě pořadů a kontinuální pokles celkové sledovanosti lineárního vysílání je kombinací, která jiný přístup ani neumožňuje," vysvětluje Jan Ulrych. Už pro letošní rok byly přitom ceny TV reklamy podle ceníku v průměru vyšší o 18 %.

TV Nova navíc po dlouhých letech nevylučuje ani změnu své nákupní cílové skupiny. Dosud je její cílová skupina 15–54, uvažuje ale o jejím nastavení tak, aby lépe odrážela primární diváckou skupinu lineární televize.

Plné odpovědi na otázky pro obchodního ředitele TV Nova Jana Ulrycha můžete číst níže.

Otázky pro Jana Ulrycha


Jak hodnotíte první půlrok na reklamním TV trhu?

Velmi úspěšně. Vidíme na inzertních objemech nárůst poptávky ze stran klientů prakticky napříč všemi segmenty. Výrazně růstové segmenty jsou retailové řetězce, potraviny, nápoje, e-commerce, domácí spotřebiče, kosmetika a toaletní potřeby. Zaznamenáváme také růst počtu nových klientů na TV trhu s menšími objemy ročních reklamních investic, kteří doposud nepoužívali TV jako komunikační mediatyp. To je vždy dobrý signál nejen pro nás, ale i pro celý trh.

Co to znamená pro vývoj televizní reklamy ve druhé polovině roku?

Vše nasvědčuje tomu, že poptávka neoslabí ani v druhé polovině roku. Někteří klienti s námi již v této době vyjednávají o podmínkách a rezervaci inkrementálního dodatečného reklamního prostoru nad rámec uzavřených ročních či jiných kontraktů. Vycházejí ze zkušeností minulého roku a míry vyprodanosti na podzim. Chtějí si přednostně zajistit potřebné inventory.

Platí i nadále, že pokud klienti včas poptají, mohou od TV Nova očekávat zvýhodnění ceny na dodatečné peníze?

Ta situace se meziročně zásadně změnila. Cena dodatečného inventory se naopak zvyšuje. I přesto klientům dává smysl si zajistit komunikaci dopředu a mít tak jistotu dostatečné plánované potřeby komunikace v nejexponovanějším období roku. Stále platí, že na prvním místě uspokojujeme klienty, kteří mají u nás již podepsaný objem investic.

TV Nova tento rok výrazně roste míra vyprodanosti. Jak tedy vidíte vývoj v dalších měsících?

Díky rostoucí poptávce ze strany klientů dosahujeme vysokých hodnot vyprodanosti a situace se nebude měnit ani v následujícím období. I nadále ale dokážeme téměř veškeré nasmlouvané kampaně doručit, a tím uspokojovat kompletní poptávku klientů. Stále je pro nás klíčové být pro klienty stabilním partnerem plnícím své závazky. To považujeme za jednu z našich konkurenčních výhod.

Jak vnímáte situaci na trhu, kdy i v letošním roce je očekáván velký počet výběrových řízení pro mediální nákup v příštím roce?

Je pravda, že i letos je hlášen velký počet tendrů. Mediální agentury jsou tak pod velkým tlakem. Vědí, že meziroční cenové poklesy i v Česku jsou již dávnou minulostí a televize musí ceny zvyšovat. Často jsou tak agentury nuceny v případě víceletého zastupování, kdy je velmi těžké odhadnout budoucí inflaci v dalších letech, cenu bohužel dotovat.

Co obchodní politika pro rok 2025? Chystáte se opět zdražit?

Další cenové zvýšení je bohužel nevyhnutelné. Zvyšující se poptávka po inventory, růst nákladů ve výrobě pořadů a kontinuální pokles celkové sledovanosti lineárního vysílání je kombinací, která jiný přístup ani neumožňuje. Víme, že je to pro mnoho klientů bolestné, a proto se snažíme i nadále významně investovat a nabízet co nejkvalitnější atraktivní programovou nabídku. Zároveň si my i klienti uvědomujeme, že lineární televize je stále velmi silný komunikační nástroj pro masový a rychlý zásah, který nelze zatím jiným mediatypem nahradit.

Prima v minulém roce upravila nákupní cílovou skupinu, kdy ji zvedla z 15-69 na 18-69 . Uvažuje o změně i TV Nova?

Ano. Pracujeme i s touto možností pro příští rok. Trh se mění a chceme se zaměřovat na cílovou skupinu konzumující lineární vysílání.

Kdy bude nová obchodní politika zveřejněna?

Obchodní politiku letos představíme tak jako v minulém roce opět v první polovině října.

Zdroj: mediaguru.cz

Načítání dalších...