SALVADOR DALÍ: K REKLAMĚ PŘISPĚLA NEJEN DALÍHO BIZARNÍ DÍLA, ALE I SÁM GÉNIUS SURREALISMU

1. 8. 20241. 8. 2024
Salvador Dalí, mistr surrealismu, celosvětově proslul díky rozpoznatelnému stylu, který se vyznačuje snovými obrazy, mysl ohromujícími iluzemi a pečlivým smyslem pro detail. Lze jej považovat za jednoho z nejvýraznějších a nejzáhadnějších umělců posledního století. Svými díly, která vybízejí, aby divák přistoupil blíže a prozkoumal zvláštní harmonii bizarního a všedního, uchvacuje Dalí celý svět už od roku 1925, kdy bylo v Barceloně vystaveno jeho první dílo. Jeho neotřelé vnímání světa se mimo jiné promítlo také do světa reklamy a inspirovalo řadu značek.

Narodil se v katalánském městě Figueres na severovýchodě Španělska, kde strávil většinu svého života. Zde také vytvořil převratná díla, která inspirovala umělce i diváky po celé generace. Dalí však miloval publicitu a toužil podělit se o své umělecké vize s širším publikem, a tak své pozoruhodné surrealistické obrazy vystavoval v Paříži, Londýně a New Yorku. Současně hledal tvůrčí inspiraci a spolupráci se světoznámými umělci a intelektuály své doby, mimo jiné s Coco Chanel, Sigmundem Freudem a Pablem Picassem.

Kromě malby a kresby se Dalí také zabýval grafikou a sochařením, ilustroval knihy, věnoval se módě, zabýval se i návrhem divadelních kostýmů a scén, a dokonce zabrousil i do filmového průmyslu.

Jednou z oblastí, v nichž vynikal, je samozřejmě i reklama. Nejenže sám několik reklam vytvořil, ale jeho styl byl v reklamě také často kopírován. Spolupracoval s řadou značek, mezi nimiž byly například firmy Bryan's, Johnson Paint nebo různé společnosti vyrábějící parfémy a šperky. Vytvořil dokonce několik krásných reklam pro francouzskou železniční společnost SNCF.

Velkolepý život si žádal velkolepý příjem


Ne každý umělec musí nutně žít v chudobě. „Od 60. let všichni věděli, že Dalí potřebuje téměř půl milionu dolarů měsíčně, aby mohl financovat svůj opulentní životní styl,“ vysvětlil v roce 2009 novinář a odborník na Dalího dílo Stan Lauryssens pro Independent. „Žil si jako malý mahárádža,“ řekl. Tento životní styl vyžadoval značné financování a řešením pro Dalího byla reklama. A protože působil jako zjevení, byl hodně vytížený, ať už to byly čokoládové tyčinky, punčochy, nebo antacida…

Punčochové zboží Bryan's


Dalí byl neotřelý ve všem, co dělal. V reklamách pro Bryan's se odklání od tradičního zobrazení punčoch. Namísto toho ukazuje samotné nohy uspořádané do různých směrů, skládá je na sebe, násobí je a dokonce je uspořádává do oblouků.


Video: Reklamy Salvadora Dalího na punčochové zboží Bryan's

Dalí a svět parfémů


Vztah Salvadora Dalího k říši parfémů sahá daleko do minulosti. Jeho první pokusy realizovala ve 40. letech 20. století italská módní návrhářka a přítelkyně Elsa Schiaparelli. Později Dalí spolupracoval s různými návrháři, jako byl Pierre Dinand, a s celou řadou parfurmérských značek. Za zmínku rozhodně stojí flakon pro kolekci Aphrodite, který vznikl z touhy umělce zvěčnit Galu, lásku svého života. Tak vznikla slavná parfémovaná voda Dalí. Je to intenzivní ženský parfém s výraznou esencí jasmínu a růže, která byla Galinou oblíbenou květinou. Flakon navržený Salvadorem Dalím v kolekci Aphrodite je inspirován ústy a nosem bohyně Afrodity, kterou Dalí namaloval na svém obraze Afrodité z Cnidosu.


Video: Parfémy Aphrodite

Logo Chupa-Chups


Další z věcí, kterými se Dalí proslavil, bylo logo pro značku Chupa-Chups. V roce 1969 během oběda s majitelem továrny na cukrovinky Enricem Bernatem nakreslil Salvador Dalí několik variant nového loga. Bernat měl v té době již najatý tým designérů, kteří měli nové logo pro Chupa-Chups vytvořit, ale po setkání s Dalím je všechny okamžitě propustil.

Vlevo logo z pera Dalího 1969), vpravo současná podoba loga



Persistence paměti: Dílo, které inspirovalo spoustu značek


Mezi nejznámější díla Salvadora Dalího jednoznačně patří dílo Persistence paměti, které krásně ukazuje, jak surrealisté pracovali se snovými imaginacemi a myšlenkami.


Video: Salvador Dalí – Persistence paměti

Toto dílo využily jako inspiraci pro svou reklamu hned tři velké značky – Lipton, Lexus a Volkswagen.

V reklamě na Lipton Yellow Label není použito celé dílo, jen jeho část. Důležitým prvkem je záměna hodin za obal čajového sáčku. Jde o prostou záměnu bez hlubší myšlenky. Autor díla J. Walter Thompson tedy pouze využil Dalího umělecký styl a tvorbu.

Zdroj: pmg.com


Značka Lexus použila původní obraz v celé šíři a změnila pouze některé části. Při pohledu zdálky nejsou rozdíly takřka rozpoznatelné. V detailu je ale záměna zřetelná. Místo hodin jsou disky kol od auta a v pozadí je naznačený Lexus. Vše je v původních barvách a rozměrech.

Zdroj: lexusenthusiast.com


Reklamu pro Volkswagen realizovala v roce 2008 reklamní agentura DDB Berlin. Grafiky se ujal ruský ilustrátor Kirill Chudinskiy, který se inspiroval na jedné straně právě obrazem Persistence paměti od Dalího, na druhé straně Mužem v buřince od Magritta. Dalího tající časomíra z obrazu Perzistence paměti se stává tajícím palivoměrem Volkswagenu a špatnou zprávou pro ropný průmysl.

Cílem reklamy bylo podtrhnout absurdně nízkou spotřebu, ekologičnost a ekonomičnost vozu BlueMotion Polo. K tomu využívá celou řadu surrealistických výjevů, jako je pumpař nešťastný z malého kšeftu, spousta jeho prázdných kapes poukazujících na úbytek zákazníků u čerpacích stanic v důsledku nižší spotřeby nebo třeba mravenec nesoucí miniaturní kanystr. Kromě zdůraznění nízké spotřeby ale díla, která byla inspirací pro reklamu, samozřejmě dodávají značce Volkswagen a jejich vozu Polo BlueMotion auru uměleckosti a prestiže.

Zdroj: postkiwi.com

Televizní reklama na Datsun


V sedmdesátých letech zadala japonská automobilka Datsun Motor Company (dnes jde o vozy Nissan) čtyřem současným umělcům, aby propagovali její modely na americkém trhu. Jedním z vybraných malířů byl Salvador Dalí, který využil kresbu tuší, akvarel a koláž. Jeho výtvor byl reprodukován v tehdejším tisku. Jako součást odměny obdržel Dalí vůz Datsun 180B Wagon, který byl v těch letech ve Španělsku mimořádně vzácný a který je v současnosti vystaven na nádvoří zámku Púbol.

Byla také natočena reklama pro televizi inspirovaná obrazem Persistence paměti, v níž se Datsun objevuje uvnitř surrealistického obrazu s Dalím jako pasažérem. Zatímco hlas za kamerou vysvětluje vlastnosti modelu 610, Dalí k tomu přispívá vlastními komentáři.


Video: Reklama na Datsun 610

Hlavní role v televizních reklamách


Salvador Dalí byl jedním z prvních umělců, kteří vystupovali v televizních reklamách. V roce 1965 měl v televizi svou premiéru. Přibližně ve stejné době, kdy navrhoval krásnou láhev koňaku Osborne Veterano, si Dalí zahrál ve dvou reklamách, které byly součástí kampaně. V první z nich Dalí kouzelnou hůlkou kreslí na zeď a modelka Elena Balduque (v té době v reklamě nesměla chybět ženská tvář) reklamu zakončuje slovy „Unnnn Veterano sabor!"


Video: Dalí v reklamě na koňak Veterano

V roce 1969 natočil Dalí pro čokoládovnu Lanvin, která měla 8% podíl na francouzském trhu, reklamu, která se velmi proslavila. Po snědení kousku čokolády se jeho vousy začnou pohybovat jako ptačí křídla a Dalí přizná, že jej čokoláda Lanvin přivádí k šílenství. Jako hudební podkres byla použita druhá věta Beethovenovy Deváté symfonie.


Video: Dalí v reklamě na čokoládu Lanvin

Další Dalího televizní reklama propagovala a vysvětlovala přednosti léku Alka-Seltzer, antacida obsahujícího aspirin. Dalí oděný ve stříbrném plášti útočí fixem na tělo modelky Nati Abascalové, oblečené do bílého dresu. Poté jí různými spreji pomaluje břicho. Reklama musela být stažena, protože si diváci stěžovali, že v nich scéna vyvolává představu muže útočícího nožem na ženu...


Video: Dalí v reklamě na Alka Seltzer

Nezapomenutelný, inspirativní Dalí


Dalího přínos do světa reklamy byl revoluční a nepopiratelný. Jeho surrealistické obrazy proměnily obyčejné reklamní kampaně v nezapomenutelné umělecké zážitky, které oslovily široké publikum. S každým svým dílem dokázal spojit umění s komercí způsobem, který byl provokativní a inspirativní zároveň. Jeho vize dodaly produktům nový, magický rozměr a reklamy, ve kterých osobně účinkoval, měly úspěch.

Dalího vliv na reklamu je nepomíjivý. Jeho práce dodnes inspirují umělce i marketéry a jeho odkaz nám připomíná, že v reklamě, stejně jako v umění, je možné vše – stačí jen odvaha a kreativita.



Zdroje: theses.cz, miradorarts.com, thedali.org, surrealismstore.com, pmg.com, postkiwi.com

Načítání dalších...