Není reklama jako reklama. Vánoční kampaně se od běžných reklam přece jen trochu liší. Samozřejmě, že jde zejména o to, přimět zákazníky otevřít peněženky nebo vyndat platební karty a „urvat“ pro svou značku co největší část z vánočního rozpočtu spotřebitelů. Ale podpora nákupního chování není jediným cílem předvánočního reklamního úsilí.
Čas, kdy se rok definitivně blíží do finále, je ideální dobou, kdy mohou značky navázat silné emocionální spojení se svými zákazníky a zvýšit povědomí o značce. A samozřejmě mohou také zabrnkat na strunu sociální odpovědnosti u spotřebitelů. Právě během adventu a o Vánocích jsou lidé na celém světě pod vlivem rozjímavé atmosféry a více než kdy jindy jsou schopni uvědomit si potřeby lidí v nouzi, vnímat sounáležitost, cítit ochotu napravovat křivdy a pokusit se slepit pochroumané rodinné vztahy.
Na jaká témata se světové značky zaměřily letos a jak se jim to povedlo? Máme pro vás žebříček top vánočních televizních reklam v roce 2024.
1. Disney: Chlapec a chobotnice
V českých krajích jsou chobotničky běžnou součástí Vánoc díky proslulému seriálu pro děti, bez něhož by vánoční prázdniny nebyly vánočními prázdninami. V zahraničí ale není chobotnice typickým vánočním zvířátkem, takže její využití ve vánoční kampani společnosti Disney bylo trochu krokem do neznáma. Reklamní spot o chlapci, kterému se k hlavě přisaje chobotnice, ale okouzlí v každém ohledu – nabízí příběh, dojetí i decentní humor. Agentura Adam&EveDDB opět prokázala, že umí. Reklama – zcela beze slov, jen podbarvená sváteční hudbou – vyvolá úsměv na tváři i tomu největšímu odpůrci Vánoc.
Video: Disney – vánoční reklama 2024
2. Waitrose: Sladké podezření – záhada a odhalení
Detektivku (a navíc na pokračování) by člověk u vánoční kampaně nečekal. Upřímně, najít originální téma, aby značka v záplavě vánočních spotů vynikla, je opravdu oříšek, který se ale značce Waitrose podařilo rozlousknout. I to je jeden z důvodů, proč se tato reklama umístila na krásném druhém místě žebříčku. Letošní vánoční kampaň sestává ze dvou dílů, takže nabízí 2 v 1 a boduje kromě originality také hereckým obsazením a výkony.
První díl kampaně, za níž stojí agentura Saatchi & Saatchi, byl zveřejněn s předstihem a měl otevřený konec, takže diváci mohli v mezičase hádat, kdo je pachatelem krádeže vánočního dezertu. Dámská část publika dozajista ocenila Matthewa McFadyena v hlavní roli. Která žena by nemilovala pana Darbyho z proslulé adaptace knihy Pýcha a předsudek, že? A to zdaleka není jediná hvězda této reklamy. Také Eryl Maynard má ve spotu svou roli. Ostatně, detektivních zkušeností má jako někdejší slečna Marplová určitě dostatek!
Video: Waitrose – vánoční reklama 2024, 1. část
Babička ale ve finále nakonec není tím, kdo zločin rozlouskne. Kdo tedy lahodný dezert ukradl? To zjistíte ve druhé části vánoční reklamy Waitrose:
Video: Waitrose – vánoční reklama 2024, 2. část
Tak co, vážení diváci detektivek, odhalili jste zločince? My ne, tipovali jsme kočku. Ale zábava to určitě byla. Nebýt skutečnosti, že druhý díl trošičku pokulhává za skvostnou první částí reklamy, mohl by tento kreativní spot bojovat o první místo na žebříčku.
3. Sainsbury's: Opravdu VELKÉ Vánoce
Společnost Sainsbury's si jako předlohu pro svou letošní vánoční kampaň vybrala knihu od britského spisovatele Roalda Dahla, podle níž byl v roce 1989 vytvořen animovaný film Obr Dobr.
Reklama je dokonalou směsí reálných scén a animací. Výsledek působí krásně pohádkově a absolutně nenásilně. Vánoční příběh zaměstnankyně Sainsbury's a obra, kteří se společně vydávají na cestu, aby našli ty nejlepší místní produkty, hřeje u srdce. Zdařilá reklama, která si nijak nezadá se Spielbergovým filmovým zpracováním půvabné knížky (a možná je i o fous lepší), je z dílny kreativní agentury New Commercial Arts.
Video: Sainsbury's – vánoční reklama 2024
4. Barbour: Ovečka Shaun a vlněné svetry
Značka Barbour a společnost Aardman Studios, která stojí za letošní vánoční kampaní značky, se nejspíš inspirovali hudebními skupinami a sbory vystupujícími za mrazivého počasí na vánočních trzích.
Pěvecký sbor oveček, které se třesou zimou a mají nosy pokryté jinovatkou, navozuje vánoční atmosféru více než cokoli jiného. Německý ovčák Bitzer, který sbor diriguje, má samozřejmě perfektní řešení. Značka oblečení tak ve svém hravém, roztomilém a současně vtipném spotu vyrobeném v oblíbeném stylu stop-motion upozorňuje na své typické módní doplňky a zaměřuje se na darování tepla na zimu.
Video: Barbour – vánoční reklama 2024
5. Chevrolet
Slavná automobilová značka navázala, pokud jde o styl, na svou loňskou vánoční kampaň a opět vsadila na dojemný rodinný příběh. A velmi úspěšně. Při sledování vánočního spotu, jemuž dominují vzpomínky na zemřelého dědečka, který zanechal v srdcích členů rodiny hlubokou stopu, se člověku derou do očí slzy. Právě o Vánocích totiž často myslíme na ty, kteří už nejsou mezi námi a které budeme navždy postrádat. Ve spotu samozřejmě ani letos nechybí starý Chevrolet, který má pro rodinu nostalgickou hodnotu.
Video: Chevrolet – vánoční reklama 2024
6. John Lewis: Hodina obdarování
Vánoční reklamy značky John Lewis patří už léta mezi benchmarky. Dokud se v televizi neobjeví vánoční spot od John Lewis, nenastal ještě předvánoční čas. Letošní kampaň s názvem „The Gifting Hour“ je z dílny agentury Saatchi & Saatchi a nabízí příběh dívky Sally, která nechala nákup dárku pro svou sestru na poslední chvíli a nyní se vydala do obchodního domu John Lewis, aby našla ten pravý. Mezi věšáky se spoustou ramínek s oděvy ale narazí na kouzelný průchod. Podnikne cestu časem do svého dětství a znovu prožije klíčové okamžiky se svou sestrou. Námět a příběh je hezký, reklama samotná ale působí trochu zmateně. Na první místo to letos sice není, i tak jde ale o spot, který zaujme.
Video: Johne Lewis – vánoční reklama 2024
7. TK Maxx: Sváteční farma
Vystajlovaná zvířata ze sváteční farmy TK Maxx se postarají o úsměv od ucha k uchu. Alpaka v pleteném svetru a s taškou ve stylu „crossbody“, párek hus – jedna se šňůrou perel a hedvábným šátkem, druhá s pruhovanými bombarďáky a růžovým motýlkem – a navrch ježek s růžovou čepicí s velkou bambulí… K tomu scenérie, která jako by vypadla z některé z knížek Jamese Herriota o životě veterináře na anglickém venkově. Vánoční spot z dílny Wieden+Kennedy London je podbarven skladbou Let Me Blow Ya Mind od americké rapperky Eve a zpěvačky a módní návrhářky Gwen Stefani a nabádá zákazníky, aby nakupovali velké značky za malé peníze. Roztomile vánoční!
Video: TK Maxx – vánoční reklama 2024
8. Tesco a perníkový svět
Tesco navázalo na loňskou reklamu, ale ta letošní v sobě má mnohem více nostalgie a jde více do hloubky. Hlavní hrdina si kousne do perníčku, který mu dal děda, a začnou se dít věci. Všechno se mění v perníčky, dokonce i účtenka z pokladny v supermarketu, rybičky v akváriu nebo sněhové vločky. Reklamní spot nabízí krásné efekty a také trochu zamyšlení. A nechybí ani prvek dojetí, když na samém konci vnuk s dědečkem upeče perníkovou chaloupku, tak jako to dělávala jeho babička, která už je na druhém břehu. A vy dostanete chuť upéct si perníčky. Nebo si je skočit koupit do Tesca…
Video: Tesco – vánoční reklama 2024
9. Aldi: Mrkvička Kevin a jeho „mission impossible“
Mrkvička Kevin dostal od Santy veledůležitý úkol – musí podniknout mission impossible. Je nutno vniknout na ústřední Humbug a získat zpět ukradenou sváteční náladu. Tom Cruise by se od Kevina mohl učit! Vánoční spot, kterým značka Aldi pověřila kreativní agenturu McCann, opět boduje výborným nápadem a perfektním zpracováním.
Video: Aldi – vánoční reklama 2024
10. Amazon – Půlnoční opus
Desítku nejlepších vánočních spotů uzavírá příběh postaršího zaměstnance, který si při uklízení vyprázdněného divadla prozpěvuje píseň What The World Needs Now Is Love. Společnost Amazon ve své vánoční kampani ukazuje, jak velkou radost mohou vyvolat i drobné činy. Kolegové z divadla se rozhodnou připravit uklízeči překvapení… Reklama je sice trošku prvoplánová a poměrně brzy je jasné, kudy se bude děj ubírat, to ale zas tolik nevadí. Dojem, který spot v člověku zanechá, i sdělené poselství je dokonale vánoční…
Video: Amazon – vánoční reklama 2024
Závěrem
Letošní vánoční reklamy opět nasadily vysokou laťku, ať už díky hlubokému příběhu, laskavosti, lehkému humoru, schopnosti vyvolat pocit sounáležitosti, nebo dokonalému zpracování a efektům. Věříme, že značkám, kterým se podařilo vytáhnout eso z rukávu, přinese jejich investice do vánoční kampaně očekávané výsledky. Ostatně, televize stále ještě patří mezi nejefektivnější mediální kanály a televizní reklama má nejvyšší schopnost udržet pozornost diváků.