SCREENVOICE TOP 12 VÁNOČNÍCH KAMPANÍ 2023

15. 12. 202315. 12. 2023
Sešel se rok s rokem a slovutné i méně známé značky vyšly na světlo světa se svými dlouho očekávanými vánočními kampaněmi, které nás pokaždé neomylně vtáhnou do předvánočního dění a naladí nás na nefalšovanou sváteční atmosféru.

Vánoční reklamní kampaně nejsou pouhými komerčními snahami o prodej, ačkoliv inspirace v době, kdy se koná hon na nejlepší dárky pro všechny blízké, určitě má svůj význam. Nejen pro diváky, ale i pro značky. Předvánoční období je koneckonců stále nejsilnější prodejní sezónou v roce. Jenže kromě nákupní síly roste v tomto období konkurence. Značky tak musí do vánoční reklamy investovat více než jindy a vánoční kampaně musí být opravdu mimořádné, aby vynikly v záplavě dojemných, originálních i vtipných spotů, které jsou často vysoké kvality.

Kromě této stránky vánočního marketingu mají ale vánoční reklamy svůj neoddiskutovatelný specifický přesah. Vedle nákupní inspirace a zábavné podívané nabízejí i příležitost k zamyšlení nad lidskými hodnotami, které jsou ve zbývajících, obvykle uspěchaných ročních obdobích, často opomíjeny. Reklamní příběhy zaměřené na lásku, rodinu, obdarovávání a znovushledání navozují dojemné chvíle, které nás nutí alespoň na chvíli se v hektickém předvánočním období zastavit a zamyslet.

Letos vytáhly značky se svými vánočními kampaněmi „do boje“ poměrně brzy a nepsaná soutěž o nejoriginálnější, nejdojemnější, nejvtipnější kampaň začala už v říjnu. Jak dopadly benchmarkové společnosti a které reklamy nás letos okouzlily vysokou úrovní produkce, vizuálních efektů, krásných příběhů, neotřelosti, humoru, originality a inspirace? ScreenVoice přináší vlastní výběr nejlepších zahraničních i českých vánočních reklam 2023:

1. John Lewis – Snapper: The perfect tree


Vánoční spot společnosti John Lewis je každým rokem očekáván s obrovským napětím, a to jak ze strany diváků, tak ze strany konkurenčních značek. Značka John Lewis učinila po 14 letech spolupráce s agenturou Adam&EveDDB poměrně riskantní krok, když vyhlásila výběrové řízení na svou vánoční kampaň. Agentura Adam&EveDDB se do výběrového řízení nepřihlásila. Vítězem výběrového řízení se stala neméně proslulá agentura Saatchi & Saatchi. Vánoční reklama o perfektním vánočním stromečku je poselstvím zaměřeným na budování nových tradic. Originální příběh masožravé rostliny, která touží být vánočním stromečkem, s hudebním podkresem v podání Andrey Bocelliho vzbuzuje opravdu silné emoce.


Video: John Lewis – Snapper: The Perfect Tree

2. Chevrolet – Holiday to remember


Chevrolet se letos ve své reklamě prezentující příběh vnučky a babičky, zaměřil na problematiku osob s Alzheimerovou nemocí. Při realizaci své kampaně spolupracoval s organizací Alzheimer's Association. „Hodně jsme mluvili o reminiscenční terapii,“ uvedl pro CarBuzz Steve Majoros, marketingový ředitel společnosti Chevrolet. „Ne že by to byl lék nebo řešení, ale síla hudby, síla vzpomínek jsou věci, které mohou umožnit, aby se člověk, který tím prochází, cítil lépe. A aby se lépe cítili i lidé, kteří o něj pečují.“ Emotivní vánoční reklama, ve které za zvuku písně „Sunshine On My Shoulders“ od Johna Denvera vozí mladá žena svou babičku s Alzheimerovou chorobou v Chevroletu městem a připomíná jí klíčová místa jejího života, která v ní mohou vyvolat vzpomínky, se nejspíš zařadí mezi ty spoty, na které nikdy nezapomeneme.


Video: Chervolet – Holiday to remember

3. Apple – Fuzzy Feelings


Společnosti Apple se letos podařil přímý zásah do srdce. Čtyřminutový spot odehrávající se za zvuku písně „Isn’t it a Pity“ George Harrisona vypráví o mladé ženě, která má silně nevrlého a odtažitého šéfa. Aby se se svou neutěšenou situací vyrovnala, vytvoří na svém iPhonu krátký animovaný film. Svého nadřízeného, kterému ve filmu přiřkne hlavní roli, vystaví řadě nešťastných příhod. S čím dál horším zacházením ze strany šéfa se zhoršují i příhody postavičky v animovaném filmu. A pak přijde zlom… „Kreativita má moc změnit náš pohled na sebe navzájem i na svět. Někdy může mít nový pohled na věc zásadní význam,“ píše společnost Apple.


Video: Apple – Fuzzy Feelings

4. Erste Group – Vánoční reklama 2023


Erste Group letos vsadila na originalitu a neotřelé pojetí, vyměnila sníh za písek, doják za western – a výsledek je opravdu kouzelný. Hlavním hrdinou spotu je jedna z nejoblíbenějších vánočních postaviček na světě, sob Rudolf. Ve vánoční reklamě Erste však opustil severní pól a všechny své vánoční povinnosti a věnuje se něčemu úplně novému: jízdě na rodeu. Rudolf tak ukazuje, že věří sám v sebe a je ochoten vzepřít se očekávání, aby si splnil své sny. „Odvažte se splnit si své sny, bez ohledu na to, jak velké se mohou na první pohled zdát! Jste tím, čím chcete být,“ říká Nina Pentek, vedoucí oddělení řízení značky a komunikace skupiny Erste Group.


Video: Erste Group – Vánoční reklama 2023

5. Lidl – Užijte si kouzlo Vánoc


Společnost Lidl letos přišla s vánoční reklamou, která vypadá, jako by vypadla z pohádkové knihy. Krásně zpracovaný příběh s malým mývalem v hlavní roli nám připomíná, že tím, co může sváteční období naplnit tou největší radostí, nemusí být zrovna dárky pod stromečkem, ale drobné a často nenápadné laskavé činy.


Video: Lidl – Užijte si kouzlo Vánoc

6. Amazon – Joy Ride


Letošní vánoční reklama společnosti Amazon představuje dojemný příběh tří celoživotních kamarádek, které se vydají na nostalgickou cestu vzpomínkami a uvědomí si, že radostné chvíle jsou ještě krásnější, když je sdílíme s těmi, které milujeme. Ve vánočním spotu Amazon zaznívá instrumentální verze písně „In My Life“ od Beatles, kterou nahrál 40členný orchestr v Praze a na níž se podílelo i staré piano v Londýně. Vánoční kampaň Amazon nám připomíná, že někdy je nejlepším způsobem, jak znovu prožít radost z mládí, vytvořit si nové vzpomínky, které jsou stejně výjimečné.


Video: Amazon – Joy Ride

7. Coca-Cola – The World Needs More Santas


Santů není nikdy dost, říká Coca-Cola v letošní vánoční reklamě, která se zaměřuje na lidskou laskavost. Značka tak provádí razantní obrat od orientace na produkt k základním hodnotám. „Ústřední myšlenkou letošní vánoční kampaně je, že každý z nás může být Santou a že to pravé kouzlo Vánoc spočívá především v tom, když někoho potěšíme dobrým skutkem či projevem laskavosti,“ vysvětluje Mária Drotárová, Senior Marketing Manager pro ČR a SROV.


Video: Coca-Cola – The World Needs More Santas

8. Barbour – Extended Way For Life


Hlavní roli ve vánoční reklamě Barbour nemá nikdo jiný než ovečka Shaun a její přátelé, kteří se rozhodnou opravit opotřebovanou farmářovu bundu, což se jim nejdřív nepodaří úplně podle jejich představ... „O letošních Vánocích jsme chtěli ukázat, jak je důležité prodloužit životnost našich oděvů, a to se nám podařilo díky spolupráci se společností Aardman. Ve spolupráci s ovečkou Shaun a jejími přáteli jsme vytvořili odlehčený, poutavý krátký film, který – jak doufáme – vykouzlí na tvářích lidí v tomto svátečním období úsměv,“ říká Paul Wilkinson, obchodní ředitel skupiny Barbour.


Video: Barbour – Shaun the Sheep x Baa-bour

9. Allegro – Vánoční reklama 2023


Letošní vánoční reklama společnosti Allegro je v souladu s její dlouhodobou strategií, která spočívá ve zdůrazňování obrovské důležitosti mezilidských vztahů. Příběh starého muže, který se za každou cenu snaží být soběstačný, ačkoliv je to pro něj čím dál náročnější, ukazuje, jaký význam má pro každého z nás rodina a jak důležité je „dát svým blízkým to, co nejvíce potřebují“.


Video: Allegro – Domov

10. Aldi – Vánoční reklama 2023 s mrkvičkou Kevinem


Společnost Aldi letos již poosmé v řadě představila vánoční reklamu, v níž vystupuje mrkvička Kevin a která je inspirovaná filmovým hitem Karlík a továrna na čokoládu z roku 2005. „Vánoce jsou kouzelné, když se sejdeme a sdílíme radost z oslav i v těžkých časech – přesně tak, jak si to Kevin přeje,“ říká Jemma Townsendová, marketingová ředitelka Aldi UK a dodává: „Nebyly by to svátky, kdyby se na televizních obrazovkách neobjevil Mrkvička Kevin; víme, že naši zákazníci ho rádi uvidí, jak se dostává do vánoční nálady, protože ho u nás vítáme již osmým rokem.“ Reklamy s mrkvičkou Kevinem patří každoročně k těm nejlepším a ani letos se na tom nic nezměnilo.“


Video: Aldi – Vánoční reklama 2023

11. Rohlík – Boží Vánoce


Hlavním tématem vánoční reklamy společnosti Rohlík je důraz na čas strávený s rodinou jako nejcennější komoditu. Připomíná nám, že to nejdůležitější v životě už doma máme a že starosti, které nás zatěžují, můžeme přenechat jiným, a místo toho si užít sváteční čas. „Při vymýšlení tohoto vánočního příběhu jsme se zaměřili na naše poslání: osvobodit rodiny od všedních úkolů spojených s nákupem potravin. Naším cílem je zvyšovat kvalitu života, šířit radost a vytvářet nezapomenutelné zážitky. Tato kampaň je oknem do nevinného a radostného světa dětských Vánoc a připomíná nám všem jednoduchost a krásu tohoto období," říká k vánočnímu spotu Lukáš Antoš, CMO z Rohlik.cz.


Video: Rohlík – Boží Vánoce

12. Morrisons – Zpívající chňapky


V letošní vánoční reklamě Morrisons ožívají věrné kuchyňské chňapky a zpívají na podporu hostitelů a kuchařů při přípravě pokrmů na sváteční jídelní tabuli. Hudební podkres šedesátivteřinového spotu plného dobré nálady tvoří ikonická píseň americké rockové skupiny Starship „Nothing's Gonna Stop Us Now“. Mark Elwood, ECD společnosti Leo Burnett UK, k tomu říká: „Skromná, nenápadná chňapka je srdcem každých Vánoc ve Spojeném království. Každý má pár rukavic v kuchyňské zásuvce nebo zavěšených na troubě, ať už jsou to nové nebo ty, které se spálily při přípravě štědrovečerní večeře v roce 1993. Naše zpívající rukavice do trouby jsou tu proto, aby podpořily hostitele nahoře i dole v zemi při přípravě jejich vánoční večeře. Přinášíme národu trochu sváteční radosti s písničkou z 80. let, kterou si každý může zazpívat.“


Video: Morrisons – Vánoční reklama 2023

Nejlepší vánoční reklamy souzní se spotřebiteli


Značky pracují při vytváření vánočních reklam s celou řadů různých strategií. Ať už ale tvůrci sáhnou po kterékoli z nich, důležité je, aby se dokázali naladit na spotřebitele a přišli s kreativním dílem, které bude rezonovat s jejich duší. To je totiž prvek, který mají ty nejlepší vánoční kampaně společný. Naše srdce během předvánočního a vánočního období ocení nejvíce dojemné příběhy, rodinnou pospolitost, kouzelnou vánoční atmosféru a lásku – hluboké emoce v té nejčistší podobě. Zkuste se i vy zamyslet, která z vánočních reklam vás oslovila nejvíce a které byste dali svůj hlas.

Přejeme Vám krásné Vánoce


Vánoční svátky nejsou jen datum v kalendáři. Jsou to chvíle, kdy se k životu probouzí kouzlo starodávných tradic a sváteční atmosféra zaplaví i ty neuspěchanější z nás. Pojďme brouzdat po vánočních trzích, ochutnat svařené víno, které v adventním období chutná úplně jinak než ve zbývající části roku. Nechme se okouzlit záplavou světýlek a vůní vánočního cukroví. Spot od Czech Turism je sice staršího data, ale je tak nadčasový, že jej přidáváme i na závěr letošního výběru. České Vánoce jsou totiž krásné Vánoce!


Video: Visit Czechia – Vánoční sezóna v České republice

Načítání dalších...