Zatímco děti po posledním školním zvonění hodí aktovku nebo batůžek do kouta a do září nechtějí o škole ani slyšet, rodiče to tak jednoduché nemají. Čeká je totiž poměrně velká investice do nových školních potřeb. Dopadem televize na nákupní chování rodičů v období po skončení jednoho školního roku a před začátkem nového se zabývala společnost LG Ad Solutions v rámci svého online průzkumu nazvaného Commericals & Classrooms: TV's Impact on Back-to-School Shopping. Studie zveřejněné v červnu 2024 se zúčastnilo 778 amerických uživatelů televize připojené k internetu (CTV), kteří jsou rodiči nebo opatrovníky minimálně jednoho dítěte ve věku do 22 let, pro něž nakupují školní potřeby.
Podle průzkumu sleduje denně televizi:
- 65 % rodičů s dětmi na prvním stupni základní školy,
- 60 % rodičů s dětmi na druhém stupni základní školy,
- 65 % rodičů s dětmi na střední škole,
- 74 % rodičů s dětmi na vysoké škole.
Než se znovu rozezní školní zvonek
Jeden školní rok skončil a rodiče už pomalu začínají myslet na ten další. Televize je mocné médium a má na nákupní chování rodičů velký vliv. Proto je pro inzerenty důležité vědět, jak mohou efektivně rodiče žáků a studentů oslovit. Jaké závěry vyplývají z průzkumu LG Ad Solutions?
Společnému času strávenému před televizí vévodí streamování
Rodiče tráví celých 59 % času stráveného sledováním televize společně s dětmi. Z toho 90 % rodičů dává při společném sledování přednost streamované televizi.

Kdo dřív přijde, ten dřív mele
Celých 30 % rodičů začíná s nákupy již v květnu, aby měli náskok a nestresovali se s nákupy na poslední chvíli. Valná část rodičů pak nakupuje školní potřeby během prázdnin. Pět procent rodičů naopak nechává nákupy až na září a říjen:
Něco se dá použít i z loňského roku
Mezi potřeby, které rodiče obvykle nakupují každý rok znovu, patří kromě papírenských potřeb (70 %) hlavně oblečení (65 %), což není nijak překvapivé, protože děti rostou jako z vody. Na dalších místech se umístila elektronika (58 %), sportovní vybavení a vybavení do dětských/studentských pokojů. 89 % rodičů využívá školní potřeby z předchozího roku.
Online nákupy pro školáky rostou
Každý čtvrtý rodič dává přednost nákupu školních potřeb online. Hlavní důvody, které vedou spotřebitele k online nákupu, zahrnují lepší uživatelský zážitek (43 %), nižší ceny (37 %) a širší výběr produktů (36 %). Naopak nákup v kamenné prodejně preferují rodiče, kteří oceňují okamžitou dostupnost produktů (48 %), slevové akce (41 %) a lepší zážitek z nakupování v kamenné prodejně (33 %).

Mezi nejoblíbenější zdroje, pokud jde o nákup školních potřeb, patří velké maloobchodní řetězce. Kampaně inzerentů jsou přitom rozprostřeny v čase mezi dvěma školními roky. Zatímco reklama na oblečení a boty má vrchol na začátku května, přes prázdniny klesne a nárůst zaznamenává zase až během září, osobní elektronika má absolutní vrchol v červnu, poté jsou kampaně pod úrovní ostatních segmentů. Supermarkety s komplexním sortimentem inzerují masivně na přelomu května a června, další vrchol je na přelomu července a srpna.

Děti mají velký vliv na to, co se bude nakupovat
Nejen studenti středních a vysokých škol, ale i žáci základních škol rádi rodičům mluví do nákupu školních potřeb a vybavení. Největší podíl na rozhodování mají studenti vysokých škol, kteří mají v 93 % vliv na to, co se bude nakupovat v 88 % na to, kde se bude nakupovat. Na druhém místě jsou poměrně překvapivě žáci 2. stupně základních škol (91 % a 88 %). Obecně pro všechny děti platí, že větší vliv mají na to, co se nakoupí, než na to, kde se bude nakupovat.

Pro rodiče je nakupování školních potřeb zátěží
Mezi hlavní problémy, které v rámci průzkumu zmiňovali rodiče, patří při nakupování školního vybavení pro žáky prvního stupně finanční náklady (41 %), nakupování ve více obchodech (41 %) a čas, který jim nakupování zabere.
Rodiče s žáky na 2. stupni uváděli jako největší problém vynaložený čas (42 %), vybíravost dětí (39 %) a nutnost nakupovat ve více obchodech (39 %).
S podobnými potížemi se potýkají i rodiče studentů na středních školách. Největším problémem je časová režie (42 %), schopnost sehnat všechny nezbytné potřeby a vybavení (38 %) a rovněž vybíravost jejich dětí (38 %).
U studentů vysokých škol a univerzit je na prvním místě na žebříčku potíží nutnost oběhat více obchodů (38 %), na druhém místě čas vynaložený na shánění školních potřeb (36 %) a na třetím místě opět vybíravost již téměř dospělých potomků (36 %).
Televizní reklama na rodiče funguje
S rozhodováním o nákupu rodičům výrazně pomáhá televizní reklama. Co je podle průzkumu v reklamě nejvíce oslovuje?
- Používání produktů: 89 % rodičů oceňuje reklamy, které ukazují, jak se produkty používají.
- Slevy a akce: 93 % rodičů se zajímá o slevy a různé akce, které jim pomohou ušetřit, a ulehčí tak rodinnému rozpočtu.
- Atraktivní efekty: 86 % rodičů se líbí reklamy se speciálními videoefekty nebo zvukovými efekty.
- QR kódy: 81 % rodičů uvítá možnost naskenovat QR kód přímo z televizní reklamy na školní potřeby.
Vliv televizní reklamy na nákupní chování
Televizní kampaně zaměřené na rodiče žáků a studentů mají vliv jak na to, jaké produkty se nakoupí, tak na to, kam se půjde nakupovat. Pokud jde o to, co se bude nakupovat, největší vliv má reklama na rodiče studentů vysokých škol (90 %), na druhém místě jsou rodiče žáků na 2. stupni základní školy (89 %). Stejný model platí i pro to, kde se bude nakupovat. Na prvním místě jsou opět rodiče studentů vysokých škol a univerzit (92 %), na druhém místě rodiče žáků na 2. stupni základní školy (90 %).

Televizní reklamy mají rovněž hmatatelný vliv na návštěvnost a objemy prodeje. Podle výsledků průzkumu si je 87 % rodičů schopno vybavit televizní reklamy zaměřené na návrat do školy. 85 % rodičů nakoupilo ve specifickém obchodě poté, co shlédlo reklamu v televizi a stejně tak 85 % rodičů nakoupilo po shlédnutí televizního spotu určité školní potřeby.
Klíčové poznatky
Z online průzkumu společnosti LG Ad Solutions tedy vyplývá několik skutečností:
- Rodiče tráví spoustu času společným sledováním – obvykle streamováním – se svými dětmi. Optimálním způsobem, jak mohou inzerenti oslovit rodiny, je streamování podporované reklamou.
- Většina rodičů začíná nakupovat jeden až dva měsíce před začátkem školního roku, nicméně 30 % rodičů začíná nakupovat už v květnu. Značky by měly zvážit zahájení svých kampaní dříve.
- Odhaduje se, že v loňském roce utratili rodiče v USA za školní potřeby 1 000 dolarů na dítě a v roce 2024 jich 62 % očekává, že utratí ještě více, což je významná příležitost pro inzerenty.
- Rodiče sice stále velmi často nakupují školní potřeby a vybavení v kamenných prodejnách, nicméně počet těch, kteří volí nákup online, stoupá. Reklamní kampaně by tedy měly brát v úvahu obě možnosti.
- Děti mají větší vliv na to, jaké konkrétní produkty se nakoupí, než na to, kde se bude nakupovat. Proto by značky měly brát tuto skutečnost při cílení na rodiny v úvahu.
- Většina rodičů si vybavila, že viděla televizní reklamy spojené se začátkem nového školního roku. V loňském roce celých 85 % z nich nakoupilo po shlédnutí reklamy, což je zřejmý důkaz potenciálu cílených televizních kampaní.
Zdroj: tvrev.com