Důvěra ve zpravodajská média v Česku zůstává nízká a dosahuje 31 % populace. Je to srovnatelný údaj jako před rokem (30 %). Data přináší nová vlna studie Digital News Report 2024 od Reuters Institute. Podle zprávy je celková úroveň důvěry odrazem ekonomické nejistoty v zemi a politické polarizace.
Zpráva ale uvádí, že u některých médií se důvěryhodnost zvýšila až o 4-5 procentních bodů. Za zpravodajství s nejvyšší důvěrou označili respondenti výzkumu z dotazovaných médií opět zpravodajství Českého rozhlasu (důvěřuje 62 %) a České televize (důvěřuje 59 %), následované Hospodářskými novinami (58 %), Seznam Zprávami (57 %) a CNN Prima News (56 %). Do průzkumu ale nejsou zařazena všechna zpravodajská média, nejde tak o kompletní seznam médií podle jejich důvěryhodnosti.
Sledování zpravodajství podle studie v Česku celkově klesá. Nejčastěji lidé získávají zprávy z internetu (81 %), poté z televizního zpravodajství (60 %), sociálních médií (45 %) a z tisku (15 %). Ve sledovanosti zpráv ale poklesly všechny zmíněné kanály.
Podíl lidí platících za zprávy se podle výzkumu za rok v Česku nezměnil, dosahuje 13 % (loni 14 %).
Zdroj zpravodajství (2015–2024) v České republice
TikTok předběhl v konzumaci zpráv síť X
V mnoha světových zemích registrují výzkumy podle aktuální studie Digital News Report další pokles ve využívání Facebooku pro zpravodajství (globálně 37 %) a nárůst jiných zdrojů včetně aplikací pro zasílání zpráv a video sítí. YouTube používá pro zpravodajství téměř třetina (31 %) týdně, WhatsApp zhruba pětina (21 %). TikTok (13 %) poprvé předběhl síť X (dříve twitter, 10 %).
„Veřejnost stále více spoléhá na konkurenční platformy, na kterých čerpá informace. Mnoho z těchto platforem se zase odklání od zpravodajství a preferuje jiný typ obsahu. Tento komplikovanější ekosystém společně s koncem masových doporučení ze starších sociálních sítí a rostoucí konkurence pozornosti znamená, že novináři a vydavatelé budou muset pracovat mnohem tvrději, aby si získali pozornost veřejnosti, natož ji přesvědčit, aby platila za zprávy,“ komentuje letošní výsledky Rasmus Nielsen, ředitel Reuters Institute.
Video roste, noví tvůrci přebíjejí mediální značky
Video platformy se stávají důležitějším zdrojem online zpráv, zejména pro mladší publikum. Krátká zpravodajská videa sleduje každý týden 66 % globálního vzorku výzkumu, přičemž delší formáty přitahují přibližně polovinu (51 %). Ale hlavní konzumace zpravodajského videa se odehrává spíše na online platformách (72 %) než na webových stránkách vydavatelů (22 %), čímž se zvyšují problémy kolem monetizace.
Výzkum také zjistil, že uživatelé TikToku, Instagramu a Snapchatu mají tendenci věnovat v případě novinek více pozornosti influencerům na sociálních médiích a celebritám než novinářům nebo mediálním společnostem. To je odlišné od Facebooku nebo sítě X, kde zprávy od zpravodajských organizací stále přitahují největší pozornost. Příkladem tohoto trendu je francouzský tvůrce zpráv Hugo Décrypte, který produkuje dvě vysvětlující videa na TikToku a YouTube a respondenty ho ve výzkumu citovali častěji než zavedené Le Monde nebo Le Figaro.
Obavy z falešných zpráv na sítích i z AI
Obavy z falešných zpráv na internetu za poslední rok vzrostly o tři procentní body, přičemž přibližně šest uživatelů z deseti (59 %) uvedli, že jsou znepokojeni. Toto číslo je podstatně vyšší v Jižní Africe (81 %) a ve Spojených státech (72 %), obě země letos pořádaly volby. Nejvyšší nejistota, zda jsou zprávy skutečné, panuje na sítích TikTok a X ve srovnání s jinými sítěmi.
Stejně tak je veřejnost podezřívavá k používání nástrojů umělé inteligence ve zpravodajství. 52 % respondentů v USA a 63 % dotazovaných v Británii uvedlo, že by se jim nelíbily zprávy vytvářené převážně pomocí AI. Dotazovaní naopak byli vstřícnější k využívání AI ke zefektivnění práce novinářů.
Celou studii si můžete prohlédnout v dokumentu Digital News Report 2024 Final Lo Res Compressed
Zdroj: mediaguru.cz