V roce 2022 dosáhly výdaje do online reklamy téměř 57 miliard korun, což bylo meziročně o 18 % víc. Jde o součet ceníkových a čistých cen. Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama (+23 %) a reklama ve vyhledávání (+9 %). Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 35 %. Očekávání pro rok 2023 je 7% růst investic do online reklamy na úrovni 60,8 mld. Kč. Údaje pocházejí z výzkumu inzertních výkonů internetové reklamy, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura Median.
SPIR v pondělí informoval, že od roku 2021 výzkum inzertních investic metodicky upravil a přepočítal celkový výkon onlinu na ceníkové ceny. Spočítal, že podle ceníkových cen představoval loňský souhrnný objem 117,7 mld. Kč a že tím online reklama potvrdila pozici nejsilnějšího mediatypu. Výkony za ostatní mediatypy ale nejsou v ceníkových cenách za rok 2022 veřejně známy. To konstatuje i SPIR, dodává ale, že: „Pokud vycházíme z historických časových řad, tak internet velkým reklamním prostorem v hrubých cenách větším než 100 mld. Kč za rok 2022 zaujímá nepochybně vedení," uvádí se v oficiálním oznámení SPIR.
Základní trendy vývoje online reklamy v roce 2022:
- Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (40 mld. Kč v kombinovaných cenách).
- uhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 15,6 mld. Kč v reálných cenách.
- Dlouhodobý růst je jasně patrný u display reklamy a reklamy ve vyhledávání. U display reklamy rostou všechny její části, nejvíce z ní ale rostla videoreklama.
- Z celkové display reklamy tvořila videoreklama 28% podíl (11 mld. Kč), meziročně vzrostla o 29 % a pro letošní rok je u ní odhadován 13% růst.
- Nativní reklama tvořila 10% podíl (4 mld. Kč), meziročně vzrostla o 12 % a letos je u ní odhadován 10% růst.
- Podíl mobilní display reklamy (reklamy na mobilních zařízeních a reklamy cílené na mobilní zařízení) z celkové display reklamy byl 44 % (17,7 mld. Kč), meziročně vzrostla o 21 % a pro letošní rok je u ní odhadován 11% růst.
- Programaticky obchodovaná reklama, která se týká prostoru v reklamních obsahových sítích a RTB způsobu prodeje, dohromady tvořila 71% podíl z celé display reklamy (28,5 mld. Kč) a meziročně vzrostla o 35 %. Odhad pro letošní rok je růst o 11 %.
Je pozitivní vidět, že i v době celosvětové ekonomické recese internet jako reklamní kanál prosperuje. Zároveň je to logické, protože online prostředí nabízí nejpřesnější cílení reklamních kampaní, okamžitou možnost jejich optimalizace a přehled o efektivitě vynaložených prostředků v reálném čase,” komentoval výsledky výzkumu Michal Hanák, předseda výkonné rady SPIR.
Další informace jsou k dispozici na webu Výzkumu inzertních výkonů SPIR v roce 2022.
Zdroj: mediaguru.cz