Data z nejnovější výroční zprávy „Conquering Content“ společnosti Hub ukazují, že 43 % respondentů oceňují, že mají k dispozici tak široký výběr televizních pořadů, které mohou sledovat (v roce 2022 to bylo 35 %). Tento osmiprocentní nárůst představuje největší meziroční nárůst v souboru dat sledujícím situaci od roku 2020, a to navzdory zpomalení produkce v důsledku stávek hollywoodských scenáristů a herců v roce 2023.
„Teprve nyní začínáme pozorovat návrat vysílaných seriálů,“ řekl Mark Loughney pro StreamTV Insider (STV). A ačkoliv by se dalo očekávat, že to povede k poklesu vnímané hojnosti obsahu, údaje ve skutečnosti „neodpovídaly představě, že je ho kvůli stávkám méně,“ dodal. Jak ukázal dřívější průzkum společnosti Hub, bylo to částečně způsobeno „novým obsahem“.
Podle průzkumu však vyhledávání obsahu zůstává výzvou a spotřebitelé stále častěji hledají jednodušší cesty. Jednašedesát procent respondentů uvedlo, že si s větší pravděpodobností vyberou službu, která nabízí snadné vyhledávání, což představuje nárůst oproti 56 % v roce 2022.
Brett Sappington, zakladatel a analytik poradenské společnosti Sappington Media, pro STV uvedl, že v kontextu průzkumu „spotřebitelé vždy řeknou, že chtějí více“ za stejnou cenu, a zůstává skeptický k souborům dat získaným prostřednictvím otázek, zda by spotřebitelé upřednostnili specifické zlepšení (vyhledatelnost) před hodnocením současné úrovně spokojenosti.
Průzkum společnosti Hub se zabýval náladou spotřebitelů a jejich vnímáním relevantnosti doporučení, kterých se jim dostává od streamovacích služeb – tato funkce se stále jeví jako nedostatečná. Pouze 10 % respondentů uvedlo, že doporučení streamovacích služeb důsledně odpovídají jejich zájmům. Valná část respondentů (60 %) uvedla, že doporučení sice někdy odpovídají jejich zájmům, ale jindy působí pouze jako propagace nejnovějších pořadů streamovacích služeb.
„Netflix se v minulosti vyjádřil, že jeho algoritmy jsou agilní [a] chirurgicky přesné,“ řekl Loughney a zmínil způsob, jakým Netlix zkombinoval a použil zjištěná data při uvádění seriálu Dům z karet. „No, nezdá se, že by byly tak přesné, pokud jde o to, co si myslí spotřebitelé.“
Připustil, že někdy existuje „samoúčelná“ kvalita doporučování služeb, stejně jako spousta „šumu“ v doporučovacích algoritmech. Příčinou tohoto šumu může být sdílení profilů v rodině nebo náhlé změny v zájmech o obsah (tento názor sdílí Sappington). Přesto Loughney varoval, jak „rychle jsou lidé ochotni zrušit službu, pokud si myslí, že nenabízí nic nového“. Právě zde vstupuje do hry vytahování obsahu knihovny na světlo světa – nejen doporučování nově vydaných titulů nebo „samoúčelných“ doporučení pořadů.
Konzultant společnosti Hub uvedl: „Je nesmírně důležité, aby si lidé byli vědomi, že tu stále je nevyužitá knihovna pořadů, to platí zejména pro mladé lidi,“ kteří, jak poznamenal, mohou být obzvlášť náchylní k rychlému zrušení předplatného. „Myslím, že mezi diváky existuje pocit, že [streamovací služby] potřebují propagovat své prestižní projekty“ s áčkovými herci a režiséry, „ale z hlediska loajality předplatitelů... není na škodu připomenout lidem rozsah knihoven pořadů,“ pokračoval.
Vyvážení pohledů streamovacích služeb a spotřebitelů
Podle Sappingtona byla „objevitelnost“ pořadů v tomto odvětví vždycky výzvou, a to už v době, kdy Netflix zavedl jako jeden z klíčových ukazatelů dobu potřebnou k nalezení a zahájení sledování obsahu na platformě. A i nadále jde o nalezení rovnováhy mezi tím, jak hodnotu vnímají streamovací služby, a tím, jak ji vnímají spotřebitelé.
„Klíčovým problémem [je], že pokud investujete do financování obsahu a nikdo ho nemůže najít, jsou to pro streamovací službu vyhozené peníze,“ vysvětlil. „Mám na mysli to, že Netflix, Amazon nebo jiné společnosti investovaly miliony až miliardy do obsahu, a přitom se dá některý jejich obsah z loňského roku letos jen těžko najít. To je zásadní problém.“
Spotřebitelé ale mohou vnímat hodnotu obsahu jinak. „Jejich pohled je následující: Za prvé, mohu najít něco zábavného ke sledování? Za druhé, najdu to, co hledám?“ Sappington poznamenal, že algoritmy se stále zlepšují: „Je to neustálá honba za zlepšením doporučení, za zlepšením objevitelnosti pořadů.“
Pokud jde o pohled spotřebitelů, který se odráží ve zjištěních průzkumu společnosti Hub, že za doporučeními streamovacích služeb se místo doporučení skrývá propagace nového obsahu, Sappington oponuje, že tyto pořady jsou tam často kvůli přirozenému nárůstu celkové sledovanosti.
„Řekněme, že jste Netflix, vypustíte nový seriál a zařadíte ho do knihovny, protože je úplně nový. Takže se na něj najednou všichni dívají. Váš algoritmus teď říká: 'Jé, na tohle se dívají všichni, možná byste se na to měli dívat taky',“ vysvětlil. „Protože je daný pořad nový a protože to propagují, posouvá se daný pořad nahoru v doporučeních všech,“ a stává se z toho „cyklus“, který se živí sám sebou.
Sappington dále vyjádřil svůj názor, že objevitelnost v rámci jedné služby je obvykle celkem dobrá. „Spotřebitelé mají problém, když se snaží objevovat různé služby,“ řekl. A dodal, že je to čím dál složitější, zejména vzhledem ke změnám předplatného a migraci licencovaného obsahu mezi různými platformami, zejména proto, že „služby spolu nekomunikují“. V roce 2024 bude podle něj objevování obsahu napříč platformami i nadále výzvou a problémem.
„Budeme svědky toho, že řada platforem a dokonce i třetích stran bude schopna pomoci plnit tuto roli [agregovaného vyhledávání obsahu],“ řekl Sappington. „Pokud se podíváte na Samsung TV Plus nebo Roku, oni mají zájem na tom, aby lidé našli obsah napříč službami. Vidíme, že tyto platformy jsou k tomuto účelu stále více využívány.“
Zdroj: streamtvinsider.com