Prostředí zábavního průmyslu se mění. Stávající obchodní modely jsou ohroženy a velké technologické společnosti upozaďují tradiční hráče. Zároveň roste tlak ze strany spotřebitelů, kteří v důsledku tříštící se pozornosti z příliš mnoha platforem dávají najevo, že tyto služby potřebují novou koncepci.
Nová studie společnosti Accenture, která přináší názor 6000 respondentů z deseti zemí světa, uvádí, že:
- 35 procent dotazovaných zrušilo v posledních 12 měsících předplatné minimálně u jednoho subjektu z velké pětky streamovacích služeb. A 26 procent říká, že plánují zrušit jedno – či více – v následujících 12 měsících.
- téměř tři ze čtyř (72 %) dotazovaných uvádí, že hledání obsahu ke sledování je frustruje, a více než polovina (55 %) dotazovaných se cítí být zahlcena množstvím streamovacích služeb, z nichž si může vybírat.
- 86 procent spotřebitelů má zájem o aplikaci, která by jim poskytovala více potřebných služeb na jedné superplatformě. A zároveň splňovala všechny požadavky uživatelů na jednoduchost, customizaci a pestrou nabídku.
„Je zřejmé, že na globální úrovni v oblasti streamingových služeb dojde ke konsolidaci a také k zjednodušení zákaznické zkušenosti. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že v oblasti streamování bude mít vždy prostor kvalitní lokální obsah,“ říká Petr Bucha, Content and Creativity Lead Accenture Song pro CE, a dodává: „Spousta lokálních diváků se raději podívá třeba na ´Případ Roubal´ než na kauzu ´Dahmer´.“
Tvrdá konkurence
Přechod na streamování byl pro tradiční mediální firmy sice náročným, ale nezbytným krokem. Přesto jde stále spíše o začátek cesty než o její konec. Streamování totiž nepřineslo firmám takovou odměnu, jakou si od tohoto kroku slibovaly. A ve stejnou dobu, kdy mediální firmy investovaly značné prostředky do přechodu na streamování, začaly rapidně růst také náklady na tvorbu obsahu. Rostoucí příjmy z předplatného pak dokázaly tyto náklady pokrýt pouze částečně.
Zavedeným mediálním firmám navíc vyrostla konkurence ze strany dobře financovaných hráčů z technologického sektoru. Největší z nich s tržní kapitalizací přesahující jeden bilion dolarů značně upozaďují své konkurenty z tradičních médií a dokáží zaujmout spotřebitele i mnoha jinými způsoby. Příkladem může být Amazon Prime, který nabízí nejen streaming videa (Prime video), ale také video gaming (Twitch), audioknihy (Audible), hudbu (Amazon Music) a fotky (Amazon Photos). Přežít v tomto prostředí tak není jednoduché a uspěje pouze ten, kdo se dokáže na nové podmínky rychle adaptovat.
Usnadnit rozhodování
První krokem, jak dosáhnout úspěchu, je naslouchat uživatelům. Ti chtějí věci zjednodušit, a nikoliv trávit nadměrné množství času procházením několika aplikací či platforem, aby našli přesně to, co chtějí. V průzkumu téměř tři ze čtyř (72 %) dotazovaných uvádějí, že je frustruje hledání obsahu ke sledování.
Čtvrtina dotazovaných (26 %) uvádí, že stráví více než deset minut hledáním dostatečně zajímavého obsahu ke sledování a více než polovina (55 %) dotazovaných se cítí být zahlcena množstvím streamovacích služeb, z nichž si může vybírat.
Přinést skutečnou hodnotu
Druhým krokem k úspěchu je poskytnout spotřebitelům skutečnou hodnotu. Mnozí z nich totiž nemají pocit, že za své peníze dostávají tolik, kolik by si přáli. V důsledku rostoucí inflace a nejistoty navíc hrozí, že budou spíše šetřit. Výdaje na streamovací služby pak mohou být jednou z prvních věcí, které škrtnou.
Někteří dotazování už tak plánují učinit. Až 26 procent z nich v průzkumu uvádí, že v příštích 12 měsících sníží výdaje za předplatné tzv. „SVOD“ (subscription video on-demand) služeb neboli videa na vyžádání. Oproti tomu jen 18 procent dotazovaných očekává, že za tyto služby utratí více peněz než v minulosti.
Kromě uvedených aspektů existuje ještě jedna vzácná „komodita“, o níž musí mediální firmy bojovat. Je jí pozornost uživatelů. Už 20minutové epizody sitcomů, natož pak delší pořady či filmy o ni nyní soutěží s krátkými fitness tutorialy, s hraním her či sledováním videí na sociálních sítích. Zdá se však, že jde o nerovný souboj, neboť právě těm věnují uživatelé stále více času na úkor tradičního video obsahu.
Superplatforma pro všechno
Všechny tyto změny v postojích a preferencích spotřebitelů dohromady jasně ukazují na potřebu vzniku jedné zábavní superplatformy, jež by nabízela široké spektrum možností, jak si obsah náležitě užít a zároveň splňovala všechny požadavky uživatelů na jednoduchost ovládání, customizaci a pestrou nabídku.
Ostatně, dokazují to i čísla. Více než osm z deseti (86 %) dotazovaných spotřebitelů uvádí, že by měli zájem o aplikaci, která by jim poskytovala všechny potřebné služby na jedné platformě; 41 procent by pak bylo ochotno za ni platit.
Zdroj: mam.cz