Již devátým rokem probíhá kvalitativní dlouhodobá studie Children's Media Lives, která sleduje stejnou skupinu dětí ve věku od 8 do 18 let. Kromě toho, že projekt umožňuje nahlédnout do role médií v jejich každodenním životě, poskytuje také bohaté informace o tom, jak se mediální návyky a postoje dětí mění v průběhu času, zejména v souvislosti s jejich emocionálním a kognitivním vývojem.
Pro marketéry je to ukazatel, kde a jakým způsobem další generace konzumuje média a jak se případně musí přizpůsobit marketingové techniky.
O tom, že v životě této věkové skupiny hraje online prostředí velkou roli, není pochyb. Jak je na tom ale televize?
- Všechny děti žily v domácnostech s televizí a některé děti měly televizory v ložnicích. Přibližně polovina dětí však nepovažovala televizi za důležité zařízení ve svém životě.
- Televizory byly častěji využívány k hraní her než ke sledování obsahu.
- Děti se jen zřídka rozhodly sledovat živé televizní vysílání. Spíše streamovaly televizní obsah na vyžádání.
- Streamovací platformy založené na aplikacích umožňovaly dětem vybrat si, na jakém zařízení budou sledovat televizní obsah. Patřily mezi ně chytré televizory, chytré telefony, tablety a v některých případech i notebooky. Děti tento obsah často sledovaly samy nebo ve svých ložnicích.
Jaká jsou další zjištění?
- Preferované je sledování videí, která mají rychlé tempo, krátkou formu a záměrně trhaný střih.
- Stále častěji se také objevuje "split screen", tedy sledování dvou videí najednou v rámci jednoho příspěvku na sociálních sítích, často v podobě reakcí influencerů a jejich názorů na jiné video.
- "Feedy" jsou určeny pro obsah, "chat" pro sociální interakci.
- Méně dětí samo zveřejňuje obsah a kanálům sociálních médií nyní dominuje profesionalizovaný obsah. Interakce s přáteli na sociálních sítích se stále častěji odehrává ve funkci chatu v aplikaci (ačkoli velké skupinové chaty mohou stále zahrnovat směs lidí, které děti znají, a těch, které neznají).
- Sociální média se začínají používat jako vyhledávač odpovědí na otázky a také jako poradce, od motivace ke studiu až po rady ohledně "vedlejších činností", jako je obchodování s e-shopem.
- Děti většinou věří, že to, co vidí, čtou nebo slyší na sociálních sítích, je pravda; málokdy se zamýšlejí nad jejich pravdivostí, spolehlivostí nebo relevancí.
- Chlapci mají tendenci věnovat čas a úsilí zvládnutí malého počtu her (např. Fortnite, FIFA atd.) a utrácet peníze za tyto hry nebo v jejich rámci. Dívky častěji hrají širší škálu bezplatných nebo levných, méně kompetitivních her, které nevyžadují tolik investic času a peněz do hraní.
Zdroj: warc.com