Zdroj: Pixabay.com
AKTUALITY TRENDY ZAHRANIČNÍ

STUDIE UK: UMĚLÁ INTELIGENCE ZVYŠUJE KREATIVITU JEDNOTLIVCŮ, ALE SNIŽUJE KREATIVITU SKUPINY

16. 7. 202416. 7. 2024
Umělá inteligence, která nabízí velký potenciál a zároveň představuje vážnou hrozbu pro tvůrčí práci, může zásadně změnit tvůrčí odvětví - nová studie vědců z University College London a University of Exeter zjistila, že přirozeně méně kreativní lidé ze zkoumané skupiny dokázali s pomocí AI napsat originálnější povídky, ale v celé testované skupině byla jejich tvorba i tak originální méně.

Pokud jde o tvorbu textů a obrázků, tvůrčí práce a tvůrčí odvětví dnes čelí přímé konfrontaci s generativní umělou inteligencí. Mnoho kreativců se bojí, že jejich profese bude pravděpodobně na ústupu z důvodu úspor. Tato nová studie, která naznačuje, že kolektivní originalita se používáním generativní umělé inteligence snižuje, ale předznamenává jiný svět. Potíž je v tom, že kreativní práce není tím aspektem reklamní práce, který se prodražuje. Ve hře je však větší otázka: studie konstatuje, že jednotlivci budou mít z AI technologie prospěch a budou ji tedy pravděpodobněji využívat, ale naznačuje také, že celková produkce bude méně jedinečná, i když bude vypadat profesionálněji.

Co říká studie:


"Zjistili jsme, že přístup ke generativním nápadům umělé inteligence způsobuje, že příběhy jsou hodnoceny jako kreativnější, lépe napsané a příjemnější, zejména u méně kreativních autorů,"

vysvětlují autoři Anil Doshi a Oliver Hauser v článku, který byl publikován v časopise Science Advances. "Příběhy s generativní umělou inteligencí jsou si však navzájem podobnější než příběhy vytvořené samotnými lidmi." "Méně kreativní spisovatelé zažívají u svých příběhů větší vzestup, přičemž u kreativity zaznamenali nárůst o 10 až 11 % a u toho, jak je příběh příjemný a dobře napsaný, o 22 až 26 %."

Zajímavé však je, že u již kreativních spisovatelů má přidání umělé inteligence na hodnocení kreativity jejich příběhů jen malý vliv. "Přístup ke generativní umělé inteligenci neovlivňuje již tak dobré výsledky [kreativních] spisovatelů s vysokým počtem bodů v těchto výsledcích," uvádí se v článku.



Práce zkoumala kreativitu ve dvou širokých ukazatelích: novost a užitečnost (pro publikaci). Při zkoumání souboru dat stovek napsaných povídek psala kontrolní skupina bez pomoci umělé inteligence; další skupina mohla konzultovat nápady a pár vět s GPT-4; poslední skupina mohla použít až pět nápadů na povídky.

Výsledky:



  • Novost se zvyšuje: U spisovatelů ve skupině Human s jedním nápadem GenAI došlo k nárůstu "novosti" o 5,4 % oproti spisovatelům bez přístupu ke generativní UI. Pisatelé ve stavu Human s pěti nápady GenAI vykazují nárůst novosti o 8,1 %.

  • Zvýšení užitečnosti: Příběhy spisovatelů s jedním nápadem GenAI byly o 3,7 % užitečnější než kontrolní skupina, zatímco příběhy spisovatelů s pěti generativními nápady byly o 9 % užitečnější než kontrolní skupina. "Přístup ke generativní AI "profesionalizuje" příběhy nad rámec toho, čeho by jinak spisovatelé mohli dosáhnout sami," uvádí se v článku.

  • Stejnost: Zdá se, že spisovatelé byli ukotveni v generativních nápadech AI, které jim byly poskytnuty. V porovnání s příběhy, které psali pouze lidé, jsou příběhy s jedním nápadem AI o 5,2 % podobnější generovaným nápadům, které dostali, a příběhy s pěti nápady AI o 5 % podobnější generovaným nápadům, které dostali.


"Ačkoli existuje obrovský potenciál (a bezpochyby i obrovský humbuk), že AI technologie bude mít velký dopad na média a kreativitu obecně, bude důležité, aby byla AI skutečně důsledně vyhodnocována - a ne jen široce implementována s předpokladem, že bude mít pozitivní výsledky,"

vysvětlil v komentáři pro TechCrunch Oliver Hauser, výzkumník z Exeterské univerzity.

Více také ve článku zde.

Zdroj: warc.com


Načítání dalších...