SUPERMARKETY INVESTUJÍ DO TELEVIZE, ABY ZVÝŠILY SVŮJ PODÍL NA TRHU
16. 4. 202316. 4. 2023Aldi a Lidl zdvojnásobily výdaje na televizní reklamu, protože nadále využívají poptávku spotřebitelů po levnějších potravinách, přičemž oba supermarkety utratily v lednu letošního roku za tento druh reklamy více než kterýkoli jiný britský supermarket.
Podle údajů společnosti Nielsen Ad Intel, které týdeníku Marketing Week exkluzivně poskytla organizace Thinkbox zabývající se televizním marketingem, je Aldi největším zadavatelem reklamy již druhým rokem. Tento supermarket zvýšil své výdaje na lineární televizi o 17 % ve srovnání se stejným měsícem loňského roku, a to z 2,9 milionu liber na 3,4 milionu liber.
Lidl zvýšil své výdaje o 36 %, z 1,7 milionu liber na 2,2 milionu liber. Zatímco loni byl čtvrtým největším zadavatelem lineární televizní reklamy mezi britskými supermarkety, nyní stojí na druhé příčce.
Tesco, největší britský supermarket, je na třetím místě s lednovými výdaji ve výši 1,6 milionu liber, což je méně než polovina výdajů Aldi. Mezitím Sainsbury's klesá z třetího na čtvrté místo s výdaji ve výši 1,55 milionu liber a Asda se propadá z druhého na páté místo s výdaji ve výši 1,1 milionu liber.
Aldi loni otřásl britským trhem s potravinami, když vytlačil Morrisons z pozice čtvrtého největšího supermarketu v zemi. Podle nejnovějších údajů společnosti Kantar spotřebitelé od té doby čím dál více konzistentně nakupují v této prodejně a Aldi si během čtyř týdnů do 19. března zajistil rekordní podíl na trhu ve výši 9,9 %, což je nárůst oproti 8,6 % ve stejném období loňského roku. Tržby supermarketu vzrostly za 12 měsíců o 25,4 %.
Nejrychleji rostoucím supermarketem byl však v březnu Lidl, jehož tržby se zvýšily o 25,8 %. Diskontní prodejce dosáhl tržního podílu 7,4 %, zatímco před rokem měl podíl 6,4 %.
Mezitím Tesco, Sainsbury's a Asda zvyšovaly své tržby mírnějším tempem, Tesco i Sainsbury's o 6,9 % a Asda o 7,3 %. Všechny tři potravinářské společnosti si nárokují menší tržní podíl než v březnu 2022, Tesco drží 26,9 % (pokles z 27,4 %), Sainsbury's 14,8 % (pokles z 15,1 %) a Asda 14,3 % (pokles ze 14,5 %).
„Díky větší stabilitě ve sledovanosti televize a tomu, co vypadá jako deflační televizní trh, je zde velká příležitost využít podíl hlasu,“ říká pro Marketing Week ředitel výzkumu a plánování společnosti Thinkbox Matt Hill.
„Kvůli ekonomické nejistotě v současné době celkově inzeruje méně značek a některé z nich utrácejí méně než dříve. Důsledkem toho je, že ty, které udržely nebo zvýšily investice do televize, zaznamenávají skokový nárůst podílu na hlasu - a větší podíl na hlasu vede k růstu podílu na trhu a, což je v tomto inflačním prostředí rozhodující, ke snížení cenové citlivosti.“
Ačkoli kategorie supermarketů je „skvělým příkladem“ tohoto trendu, tento vzorec platí i pro ostatní kategorie, vysvětluje Hill a dodává: „Pro ty, kteří se toho dokážou chopit, je to nesmírně cenná příležitost.“
Zdroj: marketingweek.com