TELEVIZE JE STÁLE HLAVNÍM ZDROJEM ZPRÁV Z EVROPY, ALE SOCIÁLNÍ MÉDIA JSOU NA VZESTUPU
7. 12. 20237. 12. 2023Televize je stále na špici se 71 % pozornosti, za ní následují zpravodajské platformy a online tisk (42 %), o třetí místo se dělí rozhlas a sociální média (po 37 %).
Občané vnímají online zpravodajské platformy a sociální média, včetně influencerů, čím dál více jako důvěryhodné zdroje zpráv. V porovnání s posledním průzkumem provedeným v dubnu/květnu 2022 zaznamenala sociální média nárůst o 11 procentních bodů.
Na to, že v poslední době získali zprávy o Evropské unii buď prostřednictvím tisku, internetu, televize, nebo rozhlasu, si vzpomíná 68 % respondentů, že přičemž mezi jednotlivými členskými státy jsou značné rozdíly (od 49 % ve Francii až po 87 % v Chorvatsku a Rumunsku). Podíl respondentů, kteří v poslední době četli, viděli nebo slyšeli nějaké zprávy o EU, mírně roste s věkem, muži (76 %) takto odpovídají častěji než ženy (60 %), totéž platí pro respondenty s vyšším vzděláním.
Pro 71 % respondentů je televize stále jedním z nejpoužívanějších médií pro přístup ke zprávám z posledních sedmi dnů. S výrazným odstupem následují online tisk a zpravodajské platformy (42 %). O třetí místo se dělí rozhlas a platformy sociálních médií (obojí 37 %), následované tištěnými médii (21 %).
Ve srovnání s průzkumem Parliament’s Media and News survey 2022 došlo k nárůstu celkového podílu respondentů, kteří k přístupu ke zprávám využívají platformy sociálních médií, o 11 procentních bodů; menší nárůst byl zaznamenán u využívání aplikací pro zasílání zpráv (+5 procentních bodů), video platforem (+4 procentní body) nebo podcastů (+2 procentní body). Nárůst využívání těchto médií je patrný ve všech věkových skupinách a ve většině členských států.
Pokud jde otázku týkající se témat zpráv, ke kterým bylo přistupováno v posledních sedmi dnech, první místo zaujímají místní zprávy (50 %), národní politika (47 %) a evropské a mezinárodní záležitosti (45 %).
Ačkoliv naprostá většina respondentů sleduje zprávy denně (70 %), je zajímavé, že 9 % se některému typu zpráv vyhýbá (včetně 6 %, kteří se snaží vyhýbat některým zpravodajským tématům, a 3 %, jejichž cílem je aktivně se vyhýbat všem zprávám). Podíl respondentů, kteří odpověděli, že zprávy sledují denně, se zvyšuje s věkem. Vyhýbání se zprávám je naopak o něco pravděpodobnější u žen, mladších respondentů a respondentů s nejnižším vzděláním.
Celkem 37 % respondentů sleduje influencery nebo tvůrce obsahu na sociálních sítích. Toto procento se mezi jednotlivými věkovými skupinami značně liší. Influencery či tvůrce obsahu sleduje 79 % mladých Evropanů (ve věku 15 až 24 let), u lidí starších 55 let je to však pouze 14 %.
Zdroj: broadbandtvnews.com