Móda čerpá z umění nejen estetické prvky, jako jsou barvy, tvary a textury, ale také konceptuální myšlenky a inovace. Módní návrháři čerpají inspiraci z umění při vytváření kolekcí, móda zase může být vnímána jako forma nositelného umění, která jedincům umožňuje podtrhnout osobní styl a identitu.
Nahlíženo z druhé strany může být móda inspirací pro umělce, kteří mohou jejím prostřednictvím hlouběji pronikat do témat, jako je krása, identita a společenské normy. Tento tvůrčí dialog mezi módou a uměním vytváří dynamickou symbiózu, která obohacuje obě oblasti.
Třetí stranu kreativního trojúhelníku tvoří reklama. Móda a reklama mají mnoho společného, zejména z hlediska kreativity. Obě odvětví se silně zaměřují na vizuální a emocionální komunikaci, inovace a vyprávění příběhů, přičemž se vzájemně silně inspirují a ovlivňují. Cílem reklamy v oblasti módního odvětví je stvořit a prezentovat image značky, která zaujme spotřebitele a inspiruje lidi.
Z tohoto důvodu bývají módní kampaně vysoce kreativní a originální, nezřídka dokonce silně provokativní. Ve světě bombardovaném reklamami ale vůbec není snadné vyniknout. Jednou z úspěšných taktik je i artvertising. Tento výraz označuje kampaně, které kombinují umění a reklamu, a někdy dokonce hranice mezi uměním a reklamou úspěšně stírají.
Nejvýznamnější módní značky, jako jsou například Gucci, Louis Vuitton, Moncler a italský Diesel, neustále hledají nové tvůrčí impulsy. Spolupracují s velkými umělci nebo se inspirují světem umění, a to se skutečně úžasnými výsledky. Jak vypadají reklamy módních značek, které neváhaly vnést do svého marketingu inspirativní závan umění?
Ferragamo na vlně renesance
Značka Ferragamo pojala svou kampaň na podzim/zimu 2023 jako poctu italské historii značky. V rámci kampaně nazvané A New Renaissance vystupují modelky v roli nadčasových protagonistek mistrovských obrazů. Objevují se na přehlídkovém mole vedle renesančních obrazů zapůjčených z proslulé galerie Uffizi – italského muzea umění, které je proslulé rozsáhlou sbírkou antických soch a obrazů. Značka se tak vrátila ke svým počátkům, poukázala na spojení s městem, kde vznikla, a přiznala výrazný vliv umění na její produkty.
Video: Ferragamo – A New Renaissance
Gucci je umění. Umění je Gucci
Mezi značky, které dlouhodobě vsázejí na prolínání říše umění a světa módy, rozhodně patří módní dům Gucci. Příkladem je například limitovaná edice unisex triček s kresbami anglické ilustrátorky Angelicy Hicks. Značka Gucci je prostě v umění jako doma.
V rámci jarní kampaně v roce 2018 se značce Gucci osvědčila spolupráce se španělským umělcem a ilustrátorem Ignasim Monrealem. Ten vytvořil v rámci kampaně Utopian Fantasy fantastický sci-fi svět, kde muži ve zlaté středověké zbroji jezdí na koních a přitom mají tašku Gucci a sledují mobilní telefon, muži odpočívají u svých notebooků, zatímco jim andělé doručují vzkazy na poznámkových lístcích, a mořské panny odpočívají na břehu na mobilních telefonech v dekadentních špercích a jemných šatech.
Video: Gucci – Utopian Fantasy
Ignacy Monreal a kreativní ředitel značky Alessandro Michele označili za zdroj inspirace mistrovská díla světového malířství v rozmezí od 15. do 19. století – od starých mistrů, jako byli Hieronymus Bosch a van Eyck, až po prerafaelity.
Louis Vuitton a Jeff Koons
Umění a spolupráce s nejvýznamnějšími umělci byly vždy součástí DNA značky Louis Vuitton. Kromě galerie moderního umění, kterou spravuje nadace Fondation d'entreprise Louis Vuitton, a partnerství s řadou umělců, mezi něž patřil například americký módní návrhář Stephen Sprouse, japonský umělec Takashi Murakami věnující se konceptuálnímu umění, americký malíř a fotograf Richard Prince, japonská výtvarná umělkyně Yayoi Kusamou nebo třeba francouzský konceptuální umělec, malíř a sochař Daniel Buren, navázala spolupráci také s americkým umělcem Jeffem Koonsem. Ten se inspiroval mistrovskými díly Van Gogha, Tiziana, Moneta, Da Vinciho, Rubense a dalších a stvořil pro značku LV kolekci charakteristických tašek a doplňků.
Video: Louis Vuitton Masters: Jeff Koons
Další informace o pozadí vzniku kolekce prozrazuje níže uvedené video.
Video: Louis Vuitton – Jeff Koons
Diesel a pravé „fejky“ inspirované hvězdou streetartu
Inspirací nemusí být vždycky zrovna historické dílo – může to být klidně současný kontroverzní umělec. Italská značka Diesel je odjakživa proslulá svým nekonvenčním stylem. A také nekonvenčními kampaněmi. Před šesti lety se jí podařil opravdu husarský kousek, když se inspirovala projektem „Better out than in“ z roku 2013, který v New Yorku realizoval streetartový umělec Banksy. Ten si bezostyšně otevřel stánek poblíž Central Parku, aby neznalým kolemjdoucím prodával své „falešné sprejerské umění“ za směšně nízké ceny. Jeho zákazníci si domů odnášeli díla, jejichž cena v té době dosahovala až 250 tisíc dolarů.
Značka Diesel za ním, pokud jde o provokativnost, nijak nezaostala. Na newyorské Canal Street si tajně otevřela obchod s padělky s nápisem „DEISEL“ a začala prodávat jedinečné kousky za snížené ceny s padělanými etiketami. S celým příběhem se pak svěřila ve videu, které se stalo virálním a dosáhlo celosvětového mediálního i prodejního úspěchu.
Video: DEISEL – Go With The Fake
Moncler a Liu Bolin
Luxusní italská módní značka Moncler se sídlem v Miláně se specializuje na konfekční svrchní oděvy. Od dob začátků, kdy šlo o butiky s péřovými bundami, se sortiment Moncler výrazně rozšířil a v současné době představuje světový standard v oblasti dámských a pánských prošívaných péřových bund a dynamických řad oblečení a doplňků, které se nacházejí na pomezí moderního luxusu a vysoce výkonného sportovního oblečení.
V rámci reklamní kampaně na podzim a zimu 2017/2018 se – poprvé v historii značky – setkaly dva současné talenty – vynikající americká fotografka Annie Leibovitz a čínský umělec Liu Bolin, jehož práce je mezinárodně proslulá. Absolutní splynutí s okolním prostředím je zajištěno prostřednictvím techniky malování na tělo. Jak vznikala kampaň založená na surrealistické imaginaci, se můžete podívat na níže uvedeném videu.
Reklamy na módu jsou pro spotřebitele inspirací
Kampaně v odvětví fashion jsou dynamickým faktorem, který formuje nejen naše šatníky, ale i naše aspirace a do jisté míry i naši osobnost. Od zaměření na to, co bychom měli nosit, se pozornost přesunula směrem k tomu, kým jsme a jak chceme být vnímáni. Reklamy na módu nám pomáhají najít svůj styl a projevit svou nejoriginálnější podobu. Značky nám už dávno neprodávají jen oblečení, ale také identitu, atmosféru, kulturní vyjádření.
V mediálním světě zmítaném bojem o pozornost mají šanci hlavně značky, které vyniknou a dokážou inspirovat. A právě kampaně využívající prvky umění jsou možností, jak zaujmout a odlišit se od pouhých zástupů modelek pochodujících po přehlídkovém molu. I když… I to přehlídkové molo se dá pojmout umělecky a s pořádnou dávkou kreativity. Nevěříte?
Prada a módní přehlídka
Modelky procházející se po přehlídkovém molu, to je poměrně nudná klasika. Představte si ale, co to udělá, když se k reklamnímu stereotypu přidá nádech umění. Prada, jedna z nejikoničtějších módních značek na světě, představila ve své kampani na podzim/zimu 2016 právě přehlídkové molo. Tedy ne úplně. 27 modelek prochází po něčem, co vypadá jako molo, ale objevují se střetávající se obrazy a různá pozadí.
Video: Prada Fall Winter 2016 Advertising Campaign
Každá scenérie je jiná. Modelky pózují před východem slunce, při noční hvězdné obloze, při polární záři, na horách, s bouří nad hlavou. A navíc je doprovází eklektická hudba. Ke všemu vypadají, jako by chodily po vzduchu, což reklamě dodává jistou éteričnost. Surrealistické prvky nijak neubírají na dramatické atmosféře přehlídkového mola. Heuréka! Ono i to přehlídkové molo se dá udělat umělecky!
Symbióza umění a reklamy
Umění je pro kreativce pohybující se v oblasti reklamy důležitým a často využívaným zdrojem inspirace, protože nabízí bohatý a různorodý repertoár motivů a symbolů, které lze využít k oslovení širokého publika. Odkazy na slavná umělecká díla navíc mohou evokovat pocit prestiže, luxusu nebo tradice, což posiluje sdělení značky. Spektrum uměleckých prvků, z nichž reklama čerpá, sahá od historických děl, jako jsou slavné obrazy nebo sochy, přes klasickou i moderní hudbu až po využití výrazných uměleckých stylů, jako byly například surrealismus, secese nebo art deco.
Je fascinující, že i staletí stará díla nadále ovlivňují moderní tvorbu. V tomto kontextu funguje umění jako most mezi minulostí a současností, a pomáhá vytvářet obsah, který je nejen vizuálně přitažlivý, ale také kulturně a emocionálně bohatý. Umění v reklamě často překračuje hranice běžné komerce a stává se prostředkem, jak propojit diváky s hlubšími kulturními kořeny.
Proslulé značky se ale neobracejí jen do historie. Často spolupracují i s moderními autory, kteří svým neotřelým přístupem mohou televizní reklamě dodat zcela nový rozměr. Tak mohou značky nejen udržet krok s aktuálními trendy, ale také vnést do reklamních kampaní svěží myšlenky, nové perspektivy a experimentální formy, barvy a techniky. Výsledkem je vizuální zážitek, který je pro diváky často překvapivý a nezapomenutelný.