Podle průzkumu společnosti Atmedia si v posledních třech letech televizor na Štědrý den zapnulo v průměru 82 % diváků ve věku od 4 let. A jejím sledováním trávili v průměru přes 6 hodin, přičemž rekordní z tohoto pohledu byl rok 2020, kdy doba dosáhla téměř 6,5 hodin.
„Televizní sledovanost na Štědrý den výrazně překračuje celoroční průměr. Televizi si zapíná celkem 8 milionů Čechů a jejím sledováním tráví o 2,5 hodiny déle než v průběhu roku,“ popisuje situaci Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia.
Sledování televize na Štědrý den je oblíbenou činností u všech věkových skupin a výjimkou nejsou ani mladší generace. Například v uplynulých třech letech si televizi zapnulo v průměru 65 % diváků ve věku od 15 do 24 let a jejím sledováním strávili přes 3,5 hodiny. Ještě vyšší čísla vidíme ve skupině 25-34 let a před obrazovkami aspoň část Štědrého dne tráví 73 % z nich a televizi sledují téměř 5,5 hodiny. Nejvíce času zde pak tráví diváci ve věku 55–64 let a v průměru to bylo přes 7 hodin.
Vysoké televizní sledovanosti dosahují během Štědrého dne i tematické televizní stanice. Například v loňském roce si aspoň jeden z těchto kanálů zapnulo přes 2,2 milionu diváků ve věku 4+, což bylo v porovnání s celoročním průměrem o 51 % více.
Vysokou sledovanost mají také dny v závěru roku, mimořádné události nebo sport
Vedle Štědrého dne patří ke dnům s nejvyšší sledovaností v roce pravidelně také Boží hod vánoční a svátek svatého Štěpána – každý rok se pravidelně umisťují na předních příčkách žebříčku 10 dnů s nejvyšší sledovaností. V posledních třech letech si 25. a 26. prosince zapnulo televizi v průměru 76 % televizních diváků ve věku 4+ a jejím sledováním trávili téměř 5,5 hodiny denně. „Podobně vysokou televizní sledovanost mají téměř každý rok také silvestr a Nový rok,“ tvrdí Pavel Müller.[5]
Zatímco vánoční svátky, silvestr a Nový rok patří prakticky pravidelně k deseti dnům s nejvyšší sledovaností v roce, zbývající polovinu žebříčku obsazují každý rok odlišné datumy. Obvykle jde ovšem o lednové a únorové dny, kdy bývá televizní sledovanost obecně velmi vysoká. Výjimkou byl rok 2020, kdy hned čtyři místa v žebříčku deseti nejsledovanějších dnů v roce obsadily tři březnové a jeden dubnový datum, což není obvyklé. Za vysokou televizní sledovaností v tyto jarní dny stála celosvětová pandemie covid-19 a vyhlašování opatření proti jejímu šíření.
„Mimořádné události a navazující mimořádné zpravodajství dokážou vždy k televizním obrazovkám přilákat velké množství lidí,“ poukazuje Pavel Müller a doplňuje, že k dalším událostem, které se propisují do vysoké televizní sledovanosti, patří také například prezidentské volby nebo velké sportovní události jako třeba Mistrovství světa v ledním hokeji nebo Světový pohár v biatlonu.
Zdroj: televizniweb.cz