Hudba a emoce
Využití hudby v reklamě má své dobré důvody, dokonce jsou vědecky podložené. Vědci prokázali, že lidé používají ke zpracování hudby stejné části mozku, jako pro paměť a emoce. Pro lidský mozek je přirozené, že si určité typy hudby spojuje s nějakým předmětem, místem nebo osobou.
Hudba jako taková vyvolává emoce velmi snadno. Může vyjadřovat štěstí, smutek, napětí i strach. V reklamě může být důležitější než obraz, protože spotu dodává v kombinaci se střihem videa i rytmus. Inzerenti využívají hudbu ve svých reklamních kampaních k vytvoření spojení mezi hudebním dílem vyvolávajícím emoce a jejich značkou. Pak stačí pár sekund, několik málo tónů, aby si divák vybavil značku nebo produkt inzerenta.
Proto značky často vybírají skladby s textem nebo tempem, které odpovídá tomu, co se děje na obrazovce.
Burgery McDonald's plněné Mozartovou Lacrimosou
Mozart by se asi divil, kdyby tušil, že jeho dílo bude i po více než 200 letech sloužit nejen k pozvednutí lidského ducha v koncertních sálech, ale i ke zvýšení prodejů nejrůznějších výrobků. Třeba burgerů. Jednou ze značek, která vsadila na part Lacrimosa z Mozartova proslulého Requiem, je totiž McDonald's:
Video: Mozart Lacrimosa McDonalds
Mozartova Lacrimosa se ale objevila například i ve spotu značky Nike. Úžasně se totiž hodí ke zpomaleným záběrům:
Video: Nike – Mozart
Značka Amazon si podala Královnu noci
Nejen Lacrimosa je ale žádaným artiklem z Mozartovy dílny. Své místo v reklamě si našla také árie Královna noci z opery Kouzelná flétna. Královna noci v reklamě Amazon Alexa ovšem končí poněkud překvapivě:
Video: Amazon – Alexa
Beethoven cestuje do Chorvatska
Letní dovolená v Chorvatsku není nic jiného než každoroční óda na radost! To je motto, které si zvolilo Chorvatské turistické sdružení pro svou propagační kampaň v roce 2012. A dokonce za tuto kampaň získalo prestižní ocenění na Mezinárodním filmovém festivalu cestovního ruchu. Inspirativní Beethovenovo dílo Óda na radost v podání chorvatské violoncellistky Any Rucner doprovázené orchestrem tvoří krásný podkres spotu, který vyzdvihuje bohaté kulturní, historické a přírodní dědictví Chorvatska.
Video: Chorvatsko – Óda na radost
Richardovi Wagnerovi dal Red Bull křídla
Klasická hudba se ovšem v reklamě dá uchopit i vtipně. Důkazem je reklamní spot značky Red Bull inspirovaný Jízdou Valkýr z opery Valkýra, jejímž autorem je proslulý skladatel Richard Wagner. V animované reklamě se truchlící vdova při čtení závěti dozví, že její muž odkázal veškeré peníze, majetek a další cennosti krásné mladé ženě, nejspíš milence. Vdova se s tím ovšem nehodlá smířit. Vytáhne z kabelky energetický nápoj a za zvuků klasické hudby uchvátí závěť, vzlétne k nebi a pořádně prožene zesnulého neřáda zvědavě shlížejícího z obláčku.
Video: Red Bull – Valkýra
Značka Apple angažovala Viléma Tella
Mezi Apple a postavou Viléma Tella je zřejmá spojitost. Legenda praví, že Vilém Tell byl svými nepřáteli přinucen, aby kuší sestřelil jablko z hlavy svého syna. Jelikož perfektně ovládal kuši, zachránil tak svému synovi i sobě život. Možná i tato souvislost byla jedním z důvodů, proč se soundtrack k reklamě na Apple MacBook opírá o předehru k opeře Vilém Tell od Gioacchina Rossiniho. Zajímavostí je, že soundtrack reklamního spotu se vine ve vyšší tónině, než v jaké svou skladbu napsal Rossini.
Video: Apple MacBook
BMW je vůz vhodný na čtvero ročních dob (ale v létě je se slevou)
Automobilový gigant se v letní kampani na BMW X2 z roku 2018 inspiroval letní sonátou z Vivaldiho díla Čtvero ročních dob. Namísto houslí ale vzrušující rytmus spotu udává elektrická rocková kytara. Nabušenou atmosféru podtrhují záběry ruských kol, horských drah a surfařů brázdících vlny – cílem je jediné: ukázat rychlost vozu a maximální vzrušení, které jeho řízení řidičům přináší.
Video: BMW – Vivaldi (2018)
Přebalování miminek se dá přežít jedině s hudbou od Strausse
Symfonická báseň Also Sprach Zarathustra od Richarda Strausse je populárním dílem. Byla použita například ve filmu 2001: Vesmírná odyssea“ natočeném podle stejnojmenné předlohy Artura C. Clarka, objevila se i v oblíbeném sitcomu Simpsonovi. Zazněla dokonce i v televizním pořadu Česká soda.
V reklamě se tímto monumentálním dílem inspirovala značka Pampers. Agentura Saatchi & Saatchi NY, která za touto reklamou stojí, se rozhodla, že nebude nijak zastírat „nevábnost“ fyzických procesů malých andílků, a přišla s originálním nápadem. Spot podbarvený Straussovou hudbou zachycuje tváře děťátek těsně před výměnou plenky.
Video: Pampers Pooface
Někdy stačí i pár tónů
Hudba je základním a prastarým prvkem lidské socializace, její poslech je úzce spojen se silnými emocionálními pocity. Bez hudby by prostě náš život byl nudný a monotónní. Správná píseň nám může navodit mrazení v zádech, pomoci nám dostat se ze špatné nálady nebo nás vrátit v čase do doby, kdy jsme ji slyšeli poprvé.
Bylo prokázáno, že emoce jsou silným modulátorem kódování paměti. Hudba aktivuje celý limbický systém, který se podílí na zpracování emocí a na řízení paměti. Je tedy nepochybné, že využitím hudby v reklamě mohou značky zmnohonásobit dopad svých kampaní a zajistit dlouhodobou zapamatovatelnost propagovaných produktů. Je to tak. Pár vhodně zvolených tónů opravdu může být tím, co přispěje k lepším hospodářským výsledkům značky.